2015-08-05, 09:41
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veldigtserios
dimmu borgir känns som ett onödigt och ganska tveksamt tips. om någon prompt ska lyssna på dem så är deras tidigare grejer på sin höjd ok, och deras nyare ren skit

np Windir - Journey to the End
https://www.youtube.com/watch?v=LAM3y6bFNZI
intressant låt som är top notch i 3:40, för att därefter dala och bli successivt sämre fram emot slutet vid vilket atmosfären är väck och det låter mer ibiza-dunk (nåja, men nästan)

Äh så jävla dåligt är det inte. Men det är ju som bekant lite kutym för metalskallar generellt att sopa Dimmu under mattan. Personligen tycker jag både "Puritanical.." och "Enthrone.." är två helt förträffliga skivor, eller ja jag tyckte det när det begav sig.. Även om de såklart inte alls står sig lika starka som Stormblåst och For All Tid, men det är ju nästan som ett helt annat band det också.

Windir är fantastiska, så sluta gnälla på att just den där låten blir sämre. Visst är det lite märkligt val av instrument den sista minuten, som faktiskt låter som en house-synth, men jag är ganska säker på att han hade en viss vision med den också. Windir ist krieg!!

np: Volahn ‎– Aq'Ab'Al
Fyfan den här skivan är verkligen en mastodont av sällan skådat slag! Vilket genomarbetat mästerverk och karln har ju sån känsla för melodier att man fan vill skjuta sig själv.
Är inne på tredje snurret just nu och hittar hela tiden nya grejor jag gottar mig åt!
En av de solklart bästa skivor jag hört på senare tid och definitivt en värdig utmanare till Arizmenda's helt eminenta "Through the vacuum of infinity.." som är den bästa giv som går att hitta från skuggfigurerna i Black Twilight Circle.

Har ni inte hört? Åtgärda genast!
Citera
2015-08-05, 09:44
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Tormentor - Anno Domini platsar väl på listan också, antar jag.
Du har för övrigt helt rätt i att när man väl hamnat på stigen (till helvete...höhö) så hittar man oftast rätt, om man har tålamodet att trampa genom träsk av skiten på väg till sina favoriter.

Skulle avslutningsvis faktiskt också vilja nämna Cultes des Ghoules som en rekommendation. Oöverträffande skitigt och med en förbannat elak råhet.
Spisade Odd Spirituality-EPn tidigare som är riktigt trevlig (även Spectres Over Transylvania är grym) och just nu kör jag debutfullängdaren Häxan och därefter blir det 2013 års Henbane.

NP: The Impure Wedding

Cultes Des Ghoules är verkligen i en klass för sig ja, och de platsar definitivt på den där listan, men enligt min åsikt bör man vara mer än väl inlyssnad och van vid black metals allra skitigaste och mörka vråer också, så att tipsa någon som vill ha bra bm, men som är van vid Marduk's "Panzer division..", brukar inte bli så populärt.
Citera
2015-08-05, 10:40
Medlem
Glantons avatar
Ska absolut kolla upp både Volahn och Arizmenda! Sistnämnda har jag bara hört flyktigt, dåligt gjort. Känns som att det borde vara mer "på riktigt" med det ockulta/sataniska i USA. Som en äkta opposition. Vanliga människors vardag och hela jävla samhället är ju bra mycket mer indränkt i kristen tro och kristna värderingar än Sverige och övriga norden.
Amerikaner brukar i regel ha kläm på musik. Då menar jag även band som tvättäkta satanisthårdingar avskyr, typ Deafheaven, Wittr etc. Alltid retar det någon.....
Citera
2015-08-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Äh så jävla dåligt är det inte. Men det är ju som bekant lite kutym för metalskallar generellt att sopa Dimmu under mattan. Personligen tycker jag både "Puritanical.." och "Enthrone.." är två helt förträffliga skivor, eller ja jag tyckte det när det begav sig.. Även om de såklart inte alls står sig lika starka som Stormblåst och For All Tid, men det är ju nästan som ett helt annat band det också.

Windir är fantastiska, så sluta gnälla på att just den där låten blir sämre. Visst är det lite märkligt val av instrument den sista minuten, som faktiskt låter som en house-synth, men jag är ganska säker på att han hade en viss vision med den också. Windir ist krieg!!

problemet med DB är ju att det känns som att de anpassat musiken för en bredare publik, och något går förlorat. lyssna på självbetitlade låten dimmu borgir (https://www.youtube.com/watch?v=dw_T9pJ728U) - det är fan hemskt. musikvideon är pinsamt usel, och musiken känns som sunkig melodeath - och det säger jag som ändå gillar melodeath (vet att många i tråden är lite så och så emot genren)

precis som du säger så var enthrone darkness... bra, och for all tid var till och med riktigt bra på många låtar, men nya DB är varken true eller kult någonstans. de hade för fan kunnat spela på warped tour och passa in

np Burzum - Jeg faller
https://www.youtube.com/watch?v=PJ9G7NModHE

hittade dessutom en låt av samma musikkollektiv som gjorde bergtatt, om jag inte missförstått det hela, som gjort en del ambient (men kanske inte så dm/bm). tips här:
ulver - solitude
https://www.youtube.com/watch?v=SMSSctX8ly4
reko cover på black sabbath
Citera
2015-08-05, 23:51
Medlem
Fargoths avatar
Nya (2014) plattan med Satanic Warmaster är ju inte helt pjåkig.

Satanic Warmaster - Fimbulwinter
Citera
2015-08-06, 09:33
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Nya (2014) plattan med Satanic Warmaster är ju inte helt pjåkig.

Satanic Warmaster - Fimbulwinter

Vet fan inte vad det är, men SW har jag alltid haft ett mycket gott öga till.
Standardblack egentligen utan större överraskningar, men fan så han behärskar just det!
Citera
2015-08-06, 10:27
Medlem
Hade faktiskt missat att Hour of Penance släppt ett nytt album(2014),tycker det påminner mycket om Spawn of Possession,fast lite Egypten stil fan

https://www.youtube.com/watch?v=59WmbQNDZ8c
Citera
2015-08-06, 11:18
Medlem
jonesy.s avatar
Vad tycks om Archgoat?
Ja plöjde igenom senaste skivan igår "The Apocalyptic Triumphator".
Det var ju nästan så man tyckte lite synd om grannarna.
Måste medge att jag fick ett litet flin på läpparna när jag tänkte på andra låt titeln "Nuns,Cunts and Darkness" och i samband när hammarslagen sätts igång.
Jag gillar det jag hör,till största del, en aning monotont för min smak kanske.
Men det är väl Archgoats recept,primitivt och "barbariskt"ska det va
Senast redigerad av jonesy. 2015-08-06 kl. 11:21.
Citera
2015-08-06, 11:46
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonesy.
Vad tycks om Archgoat?
Ja plöjde igenom senaste skivan igår "The Apocalyptic Triumphator".
Det var ju nästan så man tyckte lite synd om grannarna.
Måste medge att jag fick ett litet flin på läpparna när jag tänkte på andra låt titeln "Nuns,Cunts and Darkness" och i samband när hammarslagen sätts igång.
Jag gillar det jag hör,till största del, en aning monotont för min smak kanske.
Men det är väl Archgoats recept,primitivt och "barbariskt"ska det va

Archgoat är mästare på vad de gör. Barbarisk grottblack/döds! Det blir fan inte mycket brutalare än det utan att gå till parodisk överdrift.
Sen ska det ju erkännas att jag inte är något större fan av bandet, eller den genren i sig heller öht. Jag gillar såklart Blasphemy, Revenge och Goatpenis och de där eminenta herrarna. Men det räcker gott så. Händer även att jag slänger på nån SadEx, men då det är så förbannat brutalt hela jävla tiden så klarar man sig på gott på mindre doser.
Och nej jag har inte glömt av Teitanblood.. men jag räknar dom som något annat än just enbart War Metal. Dom är överlägsna allt annat.

np: Hetroertzen - Ain Soph Aur
Kaos! Och så förbannat jävla bra! Hatten av!
Citera
2015-08-07, 10:04
Medlem
jonesy.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Archgoat är mästare på vad de gör. Barbarisk grottblack/döds! Det blir fan inte mycket brutalare än det utan att gå till parodisk överdrift.
Sen ska det ju erkännas att jag inte är något större fan av bandet, eller den genren i sig heller öht. Jag gillar såklart Blasphemy, Revenge och Goatpenis och de där eminenta herrarna. Men det räcker gott så. Händer även att jag slänger på nån SadEx, men då det är så förbannat brutalt hela jävla tiden så klarar man sig på gott på mindre doser.
Och nej jag har inte glömt av Teitanblood.. men jag räknar dom som något annat än just enbart War Metal. Dom är överlägsna allt annat.

np: Hetroertzen - Ain Soph Aur
Kaos! Och så förbannat jävla bra! Hatten av!

Teitanblood var en nyhet för mina trumhinnor, det var då fan det brutalaste jag hört på länge om sanningen ska fram.Väldigt kaotiskt och smutsigt!
Jag tror det blivit lite av en ny favorit så här apropå om man ska ta i en gnutta.
Påminner lite om Grave Miasma, fast hårdare ändå, hur det nu är möjligt!
Tack för tipset i alle fall!

Np: Teitanblood - Death

https://www.youtube.com/watch?v=VDRV5FiW-Pc
Senast redigerad av jonesy. 2015-08-07 kl. 10:06.
Citera
2015-08-07, 10:56
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonesy.
Teitanblood var en nyhet för mina trumhinnor, det var då fan det brutalaste jag hört på länge om sanningen ska fram.Väldigt kaotiskt och smutsigt!
Jag tror det blivit lite av en ny favorit så här apropå om man ska ta i en gnutta.
Påminner lite om Grave Miasma, fast hårdare ändå, hur det nu är möjligt!
Tack för tipset i alle fall!

Np: Teitanblood - Death

https://www.youtube.com/watch?v=VDRV5FiW-Pc

Trodde i all min enfaldighet att mer eller mindre ALLA var bekanta med Teitanblood numera, i synnerhet som man nämner band som Archgoat och Grave Miasma.. Fyfan hur har dom gått dig såpass förbi egentligen? haha.
Men hursomhelst, stort grattis till upptäckten av ett världens bästa och mest hängivna band!

Återkom gärna med tycke på samtliga av deras släpp.
Personligen anser jag "Seven Chalices" (debuten) svårslagen, med mastodontkängan (EPn) Purging Tongues tätt, tätt bakom.
Citera
2015-08-07, 11:24
Medlem
von_Ss avatar
Sitter och dricker sprit på campingen i Gävle. Inquisition levererade över förväntan igår tror jag. Idag Analerna. Har sett fram emot detta i 14 år. Kommer bli episkt, som en nigger hade sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in