2015-08-04, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borsk
Seeds in Barren Fields - Let the Earth be Silent After Ye

https://seedsinbarrenfields.bandcamp.com/

gillade inte det. lät väldigt generiskt och intetsägande

np: Darkthrone - Skald Av Satans Sol
Citera
2015-08-04, 09:46
Medlem
Mordum87s avatar
Okey, nu är ju jag knappast den som ropar hej generellt över depressiva black metal band, men ibland så springer man ju på något som vore alltför synd att inte dela med sig utav.

Ett band med skräckinjagande namnet "Knokkelklang" och deras demo betitlad "Kalk & aske".
Fruktansvärt atmosfäriskt och stundtals så slående tjusigt att jag förtärs av gåshud, vilket händer synnerligen sällan idag.
Det är lite som en blandning av säg.. Hypothermia (Rakbladsvalsen) och Svarti Loghin ala Empty World-tiden, då de fortf var ett bra band, plus lite extra fart helt enkelt. Ja, folk drar väl sina egna slutsatser och jämförelser, men hursomhelst så hoppas jag ni kollar upp detta innan ni blir alltför avskräckta av namnet.

Tacka mig senare!

np: den
Citera
2015-08-04, 11:03
Medlem
jonesy.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
Roligt med fler som gillar finsk DM! Är onekligen speciellt och har ofta ett rått och atmosfäriskt sound. Sällan lika "catchy" som våra svenska band.

Bäst är ju Demigod - Slumber of Sullen Eyes men den gissar jag på att du har hört?

Andra bra band är ju t.ex Adramelech, Abhorrence, Convulse, Sentenced, Disgrace.

Ja Slumber of sullen eyes är ett guldkorn. Jag hade icke hört Abhorrence dock! Lyssnar på nu, gött skitigt ljud på denna EP!

NP: Abhorrence - Caught In A Vortex
Citera
2015-08-04, 11:12
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Ni som är experter; vilka är de största/bästa Black Metal-klassikerna? Jag har lyssnat lite på Immortal, Dark Funeral och Bathory, men vet inte så mycket..
Citera
2015-08-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Ni som är experter; vilka är de största/bästa Black Metal-klassikerna? Jag har lyssnat lite på Immortal, Dark Funeral och Bathory, men vet inte så mycket..

Först vill jag fråga, exakt hur lite har du lyssnat på Immortal och Bathory?
Någon enstaka låt här och där, eller någon platta rakt igenom? Har du missat Immortal's At the Heart of Winter-album bör du ge den plattan en spinn omedelbart, kanske deras starkaste; annars är Blizzard Beasts.
Vad Bathory beträffar så är i stort sett allt släppt material mer eller mindre bra, förutom Octagon som jag spyr på, och utöver den sket Quorthon ur sig någon halvt fisljummen platta. men debuten, The Return...Of Darkness and Evil, Under the Sign of the Black Mark och Blood Fire Death är skivor som förtjänar att lyssnas igenom från första till sista låten - Upprepade gånger.

Annars är väl de tips jag kan komma med följande,

Mgla - Mdlosci-EPn och fullängdaren Groza
Funeral Mist - Allt; Devilry, Salvation, Maranatha
Katharsis - Egentligen allt här också, men deras främsta är enligt mig VVorlVVithoutEnd och Fourth Reich
Aosoth - Ashes to Angels
Armagedda - Ond Spiritism

Darkthrone - A Blaze in the Northern Sky, Under a Funeral Moon, Transilvanian Hunger och Panzerfaust
Mayhem - Live in Leipzig och De Mysteriis Dom Sathanas
Inquisition - Egentligen allt även här, men jag råder dig att börja med Nefarious Dismal Orations och Omnious Doctrines of the Perpetual Mystical Macrocosm
Ofermod - Mysterion tes Anomias
Malign - Fireborn och Divine Facing
Sorhin - Skogsgriftens rike-EPn och fullängarna I det glimmrande mörkrets djup och Apokalypsens ängel
Urfaust - Alla fullängdarna: Geist ist Teufel, Verräterischer, nichtswürdiger Geist och Der freiwillige Bettler
Ulver - Bergtatt
Woods of Infinity - Ljuset

Har säkerligen glömt något viktigt, men det lär någon annan fylla i med i sådant fall (typ, Mordum87).

EDIT: Glömde givetvis Ruins of Beverast!

NP: Insane Vesper - Impious Ceremonies
Senast redigerad av Stockton.T 2015-08-04 kl. 12:16.
Citera
2015-08-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Dimmu Borgir
Mayhem
Burzum
Gorgoroth
Darkthrone
Behemoth
Marduk

För att nämna några som är stora
Citera
2015-08-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Okey, nu är ju jag knappast den som ropar hej generellt över depressiva black metal band, men ibland så springer man ju på något som vore alltför synd att inte dela med sig utav.

Ett band med skräckinjagande namnet "Knokkelklang" och deras demo betitlad "Kalk & aske".
Fruktansvärt atmosfäriskt och stundtals så slående tjusigt att jag förtärs av gåshud, vilket händer synnerligen sällan idag.
Det är lite som en blandning av säg.. Hypothermia (Rakbladsvalsen) och Svarti Loghin ala Empty World-tiden, då de fortf var ett bra band, plus lite extra fart helt enkelt. Ja, folk drar väl sina egna slutsatser och jämförelser, men hursomhelst så hoppas jag ni kollar upp detta innan ni blir alltför avskräckta av namnet.

Tacka mig senare!

np: den
Du har en helt okej smak gällande musik ändå
Citera
2015-08-04, 12:22
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Någon enstaka låt här och där, eller någon platta rakt igenom? Har du missat Immortal's At the Heart of Winter-album bör du ge den plattan en spinn omedelbart, kanske deras starkaste; annars är Blizzard Beasts.
Vad Bathory beträffar så är i stort sett allt släppt material mer eller mindre bra, förutom Octagon som jag spyr på, och utöver den sket Quorthon ur sig någon halvt fisljummen platta. men debuten, The Return...Of Darkness and Evil, Under the Sign of the Black Mark och Blood Fire Death är skivor som förtjänar att lyssnas igenom från första till sista låten - Upprepade gånger.

Katharsis - Egentligen allt här också, men deras främsta är enligt mig VVorlVVithoutEnd och Fourth Reich
Aosoth - Ashes to Angels

Darkthrone - A Blaze in the Northern Sky, Under a Funeral Moon, Transilvanian Hunger och Panzerfaust
Inquisition - Egentligen allt även här, men jag råder dig att börja med Nefarious Dismal Orations och Omnious Doctrines of the Perpetual Mystical Macrocosm
Sorhin - Skogsgriftens rike-EPn och fullängarna I det glimmrande mörkrets djup och Apokalypsens ängel
Urfaust - Alla fullängdarna: Geist ist Teufel, Verräterischer, nichtswürdiger Geist och Der freiwillige Bettler
Ulver - Bergtatt

Har säkerligen glömt något viktigt, men det lär någon annan fylla i med i sådant fall (typ, Mordum87).

At the Heart of Winter och Bathorys debut har jag lyssnat på några gånger, som väckt min nyfikenhet för genren.

Tack för svaret, en späckad lista! Ska börja kolla upp albumen på Spotify nu.
Citera
2015-08-04, 15:26
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:

Aosoth - Ashes to Angels

Ulver - Bergtatt

NP: Insane Vesper - Impious Ceremonies

Ptja.. detta täcker väl egentligen det allra mesta, även fast jag personligen skulle lagt till Dodsengel och Watain, men det kanske är felaktigt då användaren var ute efter klassikernas klassiker?
Tar man sig igenom dessa och finner att man fortf har ett hungrande intresse för black metal så brukar det definitivt lösa sig automatiskt.
Men hursomhelst så är detta en lista som absolut skulle vara snarlik min egna om jag hade gjort någon!

Skål!
Citera
2015-08-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Ptja.. detta täcker väl egentligen det allra mesta, även fast jag personligen skulle lagt till Dodsengel och Watain, men det kanske är felaktigt då användaren var ute efter klassikernas klassiker?
Tar man sig igenom dessa och finner att man fortf har ett hungrande intresse för black metal så brukar det definitivt lösa sig automatiskt.
Men hursomhelst så är detta en lista som absolut skulle vara snarlik min egna om jag hade gjort någon!

Skål!

Tormentor - Anno Domini platsar väl på listan också, antar jag.
Du har för övrigt helt rätt i att när man väl hamnat på stigen (till helvete...höhö) så hittar man oftast rätt, om man har tålamodet att trampa genom träsk av skiten på väg till sina favoriter.

Skulle avslutningsvis faktiskt också vilja nämna Cultes des Ghoules som en rekommendation. Oöverträffande skitigt och med en förbannat elak råhet.
Spisade Odd Spirituality-EPn tidigare som är riktigt trevlig (även Spectres Over Transylvania är grym) och just nu kör jag debutfullängdaren Häxan och därefter blir det 2013 års Henbane.

NP: The Impure Wedding
Senast redigerad av Stockton.T 2015-08-04 kl. 16:06.
Citera
2015-08-05, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Dimmu Borgir
Mayhem
Burzum
Gorgoroth
Darkthrone
Behemoth
Marduk

För att nämna några som är stora

dimmu borgir känns som ett onödigt och ganska tveksamt tips. om någon prompt ska lyssna på dem så är deras tidigare grejer på sin höjd ok, och deras nyare ren skit

np Windir - Journey to the End
https://www.youtube.com/watch?v=LAM3y6bFNZI
intressant låt som är top notch i 3:40, för att därefter dala och bli successivt sämre fram emot slutet vid vilket atmosfären är väck och det låter mer ibiza-dunk (nåja, men nästan)
Citera
2015-08-05, 08:59
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Tormentor - Anno Domini platsar väl på listan också, antar jag.
Du har för övrigt helt rätt i att när man väl hamnat på stigen (till helvete...höhö) så hittar man oftast rätt, om man har tålamodet att trampa genom träsk av skiten på väg till sina favoriter.

Skulle avslutningsvis faktiskt också vilja nämna Cultes des Ghoules som en rekommendation. Oöverträffande skitigt och med en förbannat elak råhet.
Spisade Odd Spirituality-EPn tidigare som är riktigt trevlig (även Spectres Over Transylvania är grym) och just nu kör jag debutfullängdaren Häxan och därefter blir det 2013 års Henbane.

NP: The Impure Wedding

Har också lyssnat en hel del på Cultes des Ghoules på sistone. Märklig black med en helt egen nerv tycker jag. Riktigt jävla bra band som växt med månaderna. Att de råkar vara polacker är ju knappast en slump.

NP: Lunar Aurora - A huadiga fluag

Så stört bra låt att jag inte ens än kollat upp PdH-delen av spliten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in