2015-08-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Planera hela sitt liv?
Vad får du det i från?
Man köper något som man har råd med helt enkelt, detta gäller vare sig man köper hus eller bil eller TV.
Om man inte har råd att amortera 8-9 tusen på 2 pers i månaden hur har man då råd att överhuvudtaget gå i penison? Eller vad gör amn om man blir arbetslös eller sjuk om amn har så små marginaler?
Om något extremt oväntat händer finns alltid alternativet att byta ner sig i boendestandard. Jag ser inte det som världens undergång, livet går upp och ner. Bättre det än att alltid leva som om man var arbetslös ifall att något skulle hända. Men det är rätt uppenbart att du och jag har helt olika syn på risk. Om man alltid måste ta höjd för alla eventuella privata och makroekonomiska händelser kommer man aldrig någonsin att kunna göra någon som helst investering eftersom du alltid kan hitta på ett framtida scenario där denna investering blir dålig.
2015-08-04, 14:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet om du bor i storstad med dagens lånebelopp är att du då riskerar stigande boendekostnader samtidigt som inkomsterna sjunker och priset på bostaden sjunker, jippie, låter som en drömsits.
Visst kan man ha lån kvar men då måste man ha sten koll på vad man får i pension och hur en väsentligt högre ränta slår.

Så du menar att det är en bättre idé att hyra en bostad ett helt yrkesliv, för att man blir pensionär en dag?

När ska du lära dig att räntan påverkar hela bostadsmarknaden inkl hyresmarknaden, om än mer trögrörligt?

Och om man nu råkar ha 2 millar i lån på en bostad som är värd tio som exempel när man är pensionär, vad gör det?

Och framförallt vad får hyresgästen när det är dax för pension? Hyran lär väl inte gå ner då?
2015-08-04, 14:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det byggs överallt i stan, Hammarby sjöstad, Marievik, Hagastaden, Djurgårdsstaden etc. etc. mycket mer på g.

Absolut. Men smakar det så kostar det...
2015-08-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så man ska vara skuldfri för att "ha råd"? Och göra arvingarna stormrika, medan man själv tvingas leva fattig som en kyrkråtta?! Nej tack!

Att amortera av ett helt bostadslån är inte realistiskt för en normal person i Sthlm. Men det är inte samma sak som att inte ha råd....

Tänker du verkligen föröka dig ? Av mentalhygieniska skäl skulle jag avråda
dig starkt för den händelse du utbad dig om min åsikt.

Väldigt sunt med skulder som aldrig kommer att kunna betalas utom möjligen
om vi uppfinner evigt liv ...
2015-08-04, 15:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie

Är det problem att det finns lån på hyreshus? Om inte... Vad är i sådana fall skillnaden?
2015-08-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte varför man måste välja?

Man kan alltså inte bo bra och vara skuldfri och leva gott på samma gång?

Har man inte gjort märkliga val i livet då?
Inte enligt mig.

F.ö. är "bo bra" och "leva gott" konkreta tillstånd som höjer en persons livskvalitet. Jag undrar vad "vara skuldfri" gör i samma mening då det inte påverkar en persons livskvalitet.
2015-08-04, 15:04
Medlem
Tycker han verkar vettig. De som köpt i Sveg kan få det tufft alltså .

http://youtu.be/y06r_Y-5O30
2015-08-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie

Skulderna betalas av dödsboet så de betalas alltid tillbaka såvida de inte tas över av någon annan. Annars skulle naturligtvis inte bankerna låna ut pengar från första början. Bankerna har såklart ingen brådska med att driva in skulderna, varför skulle de annars låna ut pengar från första början? Hela verksamheten bygger ju på ränteintäkter som i sin tur bygger på att de har pengar utlånade.
2015-08-04, 15:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så du menar att det är en bättre idé att hyra en bostad ett helt yrkesliv, för att man blir pensionär en dag?

När ska du lära dig att räntan påverkar hela bostadsmarknaden inkl hyresmarknaden, om än mer trögrörligt?

Och om man nu råkar ha 2 millar i lån på en bostad som är värd tio som exempel när man är pensionär, vad gör det?

Och framförallt vad får hyresgästen när det är dax för pension? Hyran lär väl inte gå ner då?
Jaha då var vi där igen, nej men ingen bra idè tro att prisstegringen ut i vintergatan sköter " amorteringen".
Nackdelen med låg inflation är att skulderna mycket långsamt tappar i relativt värde blir du sedan pensionär så kommer det vara få förunnat med reala inkomstförstärkningar.

Sitter du på relativt stora lån på ålderns höst är du betydligt mer sårbar än om du är yrkesverksam.
2015-08-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Om något extremt oväntat händer finns alltid alternativet att byta ner sig i boendestandard. Jag ser inte det som världens undergång, livet går upp och ner. Bättre det än att alltid leva som om man var arbetslös ifall att något skulle hända. Men det är rätt uppenbart att du och jag har helt olika syn på risk. Om man alltid måste ta höjd för alla eventuella privata och makroekonomiska händelser kommer man aldrig någonsin att kunna göra någon som helst investering eftersom du alltid kan hitta på ett framtida scenario där denna investering blir dålig.

Tror nog många skulle se det som världens undergång om de tvingas sälja sin kåk och tex flytta in i lägenhet (tänk va alla grannar skulle säga ).

Vet inte om man lever som om man vore arbetslös bara för att man amorterar hårt? Jag gör det inte i vart fall.

Risk tar jag i aktier jag köper, inte med mitt boende. Att sitta med miljoner i lån utan att veta vad framtida räntor blir är väl den mest extrema risk man kan utsätta sig för?

Personligen så är jga nog lite trygghetsnarkoman, är försäkrad upp till tänderna, amorterar hårt, försöker köpa stabila och stora och framgångsrika företag när jag köper aktier. Servar och underhåller mitt hus så det alltid tingar ett gott värde.. även inom mitt jobb är jag trygghetsnarkoman, tackar alltid Ja till nya utbildningar och kurser för att på så vis har större chans till löneökning och mindre risk när de sparkar folk osv..

MEN detta betyder inte att jag lever som en kyrkråtta, tvärtom lever jag gott och köper allt jag vill ha och bor bra osv.. men hela hemligheten är att jag är ekonomiskt smart och har det även som ett av mina intressen

Ha kakan och ät den
2015-08-04, 15:15
Medlem
Citat:
Är det problem att det finns lån på hyreshus? Om inte... Vad är i sådana fall skillnaden?

Klart att det är ett problem om det finns lån på ett hyreshus?
2015-08-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Inte enligt mig.

F.ö. är "bo bra" och "leva gott" konkreta tillstånd som höjer en persons livskvalitet. Jag undrar vad "vara skuldfri" gör i samma mening då det inte påverkar en persons livskvalitet.

Jo påverkar absolut min livskvalitet att ha låg skuld.. hade inte din livskvalitet ökat med noll i skuld?

Rikedom är just att leva gott, äta gott, vara skuldfri, bra med pengar, intressanta hobbies, en familj och naturligtvis att få vara frisk.. men när jag blir sjuk, gammal så blir det fan så mycket enklare om jag är skuldfri och har en massa pengar på banekn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in