Citat:
Ursprungligen postat av
Hudge.beat
Om något extremt oväntat händer finns alltid alternativet att byta ner sig i boendestandard. Jag ser inte det som världens undergång, livet går upp och ner. Bättre det än att alltid leva som om man var arbetslös ifall att något skulle hända. Men det är rätt uppenbart att du och jag har helt olika syn på risk. Om man alltid måste ta höjd för alla eventuella privata och makroekonomiska händelser kommer man aldrig någonsin att kunna göra någon som helst investering eftersom du alltid kan hitta på ett framtida scenario där denna investering blir dålig.
Tror nog många skulle se det som världens undergång om de tvingas sälja sin kåk och tex flytta in i lägenhet (tänk va alla grannar skulle säga

).
Vet inte om man lever som om man vore arbetslös bara för att man amorterar hårt? Jag gör det inte i vart fall.
Risk tar jag i aktier jag köper, inte med mitt boende. Att sitta med miljoner i lån utan att veta vad framtida räntor blir är väl den mest extrema risk man kan utsätta sig för?
Personligen så är jga nog lite trygghetsnarkoman, är försäkrad upp till tänderna, amorterar hårt, försöker köpa stabila och stora och framgångsrika företag när jag köper aktier. Servar och underhåller mitt hus så det alltid tingar ett gott värde.. även inom mitt jobb är jag trygghetsnarkoman, tackar alltid Ja till nya utbildningar och kurser för att på så vis har större chans till löneökning och mindre risk när de sparkar folk osv..
MEN detta betyder inte att jag lever som en kyrkråtta, tvärtom lever jag gott och köper allt jag vill ha och bor bra osv.. men hela hemligheten är att jag är ekonomiskt smart och har det även som ett av mina intressen
Ha kakan och ät den