2015-08-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om räntan stiger rejält och de som pensionärer får en rejäl inkomstänkning? Vad gör de då?
Leva för sina miljonlån?
De gör väl samma sak som en arbetsför person gör, dvs lägger mer av den disponibla inkomsten på ränteutgifter under den perioden. Med tanke på att de amorterat ner en hel del och dessutom inte amorterar längre är det en kostnadskalkyl som går ihop även under högränteläge.

Men ok, du tycker alltså att man ska leva snålt i princip hela sin livstid för att med så stor marginal som möjligt kunna undvika en situation där man under en period eventuellt måste hålla lite hårdare i slantarna. Hör du inte själv hur suboptimal din strategi är?
2015-08-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
De gör väl samma sak som en arbetsför person gör, dvs lägger mer av den disponibla inkomsten på ränteutgifter under den perioden.

Nja.. tror nog de biter sig i knogen och tänker.. hur jävla dum i huvudet var jag egentligen i min ungdom.. fan sitta här inlåst och vrida och vända på varje krona när planen var att detta skulle bli den skönaste perioden i mitt liv.
2015-08-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Men jag är en udda person, jag vill ha noll i skuld, ha en bra knippe pengar i sparande, vill leva gott, och vill ha massa fritid. Detta har jag strävat efter och har funnit vägar för att så fort som möjligt göra det till verklighet, har ca 7 år kvar tills skuldfri så då är man i hamn
Jo, jag har förstått att du har denna syn på lån men jag ser inte riktigt vad det har att göra på forumet för nationalekonomi om du inte kan förklara fördelarna med din strategi bättre. Du kanske istället skulle posta din historia på psykologiforumet eller privatekonomi.

Jag tror f.ö. att alla skulle vilja ha noll i skuld, men om man ställer det mot att leva ett bekvämt liv utan några stora ekonomiska risker så väljer de flesta det sistnämnda (och jag förstår dem).
2015-08-04, 14:45
Medlem
Citat:
Nja.. tror nog de biter sig i knogen och tänker.. hur jävla dum i huvudet var jag egentligen i min ungdom.. fan sitta här inlåst och vrida och vända på varje krona när planen var att detta skulle bli den skönaste perioden i mitt liv.
Att planera hela sitt liv utifrån att man ska få en lyxig pension då man ska "unna sig" allt man var för snål för att göra när ens barn växte upp tror jag är ett bra recept för att få ett deppigt liv. Men alla gör såklart sina val.
2015-08-04, 14:47
Medlem
Citat:
Men ok, du tycker alltså att man ska leva snålt i princip hela sin livstid

Nu var vi där igen

Varför leva snålt? Om man inte har råd att amortera hårt så har man förköpt sig, istället för att köpa en bostad för 5 mille så skulle man köpt en för 2.

Och vadå hela sin livstid? amorterar du 100k om året så har du betalat av en 2 miljonsvilla på 20 år, köpte du den när du var 30 bast så är du skuldfri när du är 50.

Man kan ju vända på det hela och se det lite längre fram när den ene grannen är skuldfri och den andre har miljonlån.. kan då den skuldfrie grannen säga.. hur fan orkar du leva så snålt för att ha råd att betala räntorna var månad..
2015-08-04, 14:48
Medlem
Citat:
Jo, jag har förstått att du har denna syn på lån men jag ser inte riktigt vad det har att göra på forumet för nationalekonomi om du inte kan förklara fördelarna med din strategi bättre. Du kanske istället skulle posta din historia på psykologiforumet eller privatekonomi.

Jag tror f.ö. att alla skulle vilja ha noll i skuld, men om man ställer det mot att leva ett bekvämt liv utan några stora ekonomiska risker så väljer de flesta det sistnämnda (och jag förstår dem).

Så du och din partner kan inte leva ett bekvämt liv om ni amorterar 8-9 tusen i månaden?
2015-08-04, 14:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
De gör väl samma sak som en arbetsför person gör, dvs lägger mer av den disponibla inkomsten på ränteutgifter under den perioden. Med tanke på att de amorterat ner en hel del och dessutom inte amorterar längre är det en kostnadskalkyl som går ihop även under högränteläge.

Men ok, du tycker alltså att man ska leva snålt i princip hela sin livstid för att med så stor marginal som möjligt kunna undvika en situation där man under en period eventuellt måste hålla lite hårdare i slantarna. Hör du inte själv hur suboptimal din strategi är?
Problemet om du bor i storstad med dagens lånebelopp är att du då riskerar stigande boendekostnader samtidigt som inkomsterna sjunker och priset på bostaden sjunker, jippie, låter som en drömsits.
Visst kan man ha lån kvar men då måste man ha sten koll på vad man får i pension och hur en väsentligt högre ränta slår.
2015-08-04, 14:51
Medlem
Citat:
Att planera hela sitt liv utifrån att man ska få en lyxig pension då man ska "unna sig" allt man var för snål för att göra när ens barn växte upp tror jag är ett bra recept för att få ett deppigt liv. Men alla gör såklart sina val.

Planera hela sitt liv?
Vad får du det i från?
Man köper något som man har råd med helt enkelt, detta gäller vare sig man köper hus eller bil eller TV.
Om man inte har råd att amortera 8-9 tusen på 2 pers i månaden hur har man då råd att överhuvudtaget gå i penison? Eller vad gör amn om man blir arbetslös eller sjuk om amn har så små marginaler?
2015-08-04, 14:52
Medlem
Citat:
Nu var vi där igen

Varför leva snålt? Om man inte har råd att amortera hårt så har man förköpt sig, istället för att köpa en bostad för 5 mille så skulle man köpt en för 2.

Och vadå hela sin livstid? amorterar du 100k om året så har du betalat av en 2 miljonsvilla på 20 år, köpte du den när du var 30 bast så är du skuldfri när du är 50.

Man kan ju vända på det hela och se det lite längre fram när den ene grannen är skuldfri och den andre har miljonlån.. kan då den skuldfrie grannen säga.. hur fan orkar du leva så snålt för att ha råd att betala räntorna var månad..
Ja, men i storstad betyder en bostad för 2 miljoner en sketen lägenhet i en risig förort. Få vill bo så när barnen växer upp om det finns ett bättre alternativ precis som jag beskrev i mitt tidigare exempel. Så ja, nu är vi där igen: vem har haft det bättre, familjen i mitt exempel eller familjen som lever ihopträngda i en deppig förort under tjugo års tid och lyckas amortera av hela bolånet?
2015-08-04, 14:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Hur var det nu med kvarteret Grimman på Södermalm med årshyror på över
3.000kr/m2 ?

Är det kö till dessa lägenheter? Tycker det är bra att det byggs något iaf!
2015-08-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ja, men i storstad betyder en bostad för 2 miljoner en sketen lägenhet i en risig förort. Få vill bo så när barnen växer upp om det finns ett bättre alternativ precis som jag beskrev i mitt tidigare exempel. Så ja, nu är vi där igen: vem har haft det bättre, familjen i mitt exempel eller familjen som lever ihopträngda i en deppig förort under tjugo års tid och lyckas amortera av hela bolånet?

Vet inte varför man måste välja?

Man kan alltså inte bo bra och vara skuldfri och leva gott på samma gång?

Har man inte gjort märkliga val i livet då?
2015-08-04, 14:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är det kö till dessa lägenheter? Tycker det är bra att det byggs något iaf!
Det byggs överallt i stan, Hammarby sjöstad, Marievik, Hagastaden, Djurgårdsstaden etc. etc. mycket mer på g.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in