2015-08-04, 12:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jaha också säger du att det är för billigt. Hur ska du ha det egentligen?

Amorteringstvång har bankerna redan infört på eget initiativ. Och ränteavdragen kan man av förståeliga skäl inte ta bort över en natt.

Införandet av marknadshyror skulle ha en bra dämpande effekt på bostadsmarknaden, men det vågar sig inga politiker på.
De tjänar pengar på lånevolymen och den har expanderat kraftigt.

Marknadshyror kommer sakta i och med att nybyggen och renoveringar får andra hyror än befintliga orenoverade.
2015-08-04, 12:39
Medlem
Citat:
7-8000 kr per månad sparar jag löpande på att äga själv. Dessa pengar tar inte slut eftersom jag sparar varenda öre och mer därtill.

Hade jag hyrt hade jag inte haft råd att göra detsamma. Eller gör jag fel tycker du? Det är bättre att sälja bostadsrätten och hyra en lgh för 7-8000 kr mer per månad?

7-8000:- ?

Hur räknar du då?

Har förstått att det är tokdyrt i Stockholm men i en mindre stad kan du köpa en br för en halv mille och ha en avgift på 2-3000:- i månaden så för att kunna spara 7-8000:- på att äga på dessa orter skulle innebära att hyran för en hyresrätt skulle ligga på 11-12 tusen ?

Jag äger en hyresfastighet och där kan du hyra en stor 3:a (91 m2) för lite över 6 tusen i månaden.. verkar som du bor på fel plats
2015-08-04, 12:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
7-8000:- ?

Hur räknar du då?
ränta+avgift till brf vs hyra för motsvarande hyresrätt. Vad annars?

Bor i nyproduktion och sådana hyresrätter är mycket dyra här.

Nu har jag inte så mycket lån att tala om eftersom jag varit med på marknaden så pass länge, men även om jag räknar på att jag är maxbelånad så skulle jag ändå spara många sköna tusenlappar varje månad på att äga själv.

Citat:
Har förstått att det är tokdyrt i Stockholm men i en mindre stad kan du köpa en br för en halv mille och ha en avgift på 2-3000:- i månaden så för att kunna spara 7-8000:- på att äga på dessa orter skulle innebära att hyran för en hyresrätt skulle ligga på 11-12 tusen ?

Det fungerar även i en stad som Malmö som stämmer väl in på din beskrivning. Har du kollat vad en hyresrätt kostar i Västra Hamnen exempelvis? Det är svindyrt!

Citat:
Jag äger en hyresfastighet och där kan du hyra en stor 3:a (91 m2) för lite över 6 tusen i månaden.. verkar som du bor på fel plats
Och jag bor i en bostadsrätt som troligtvis är värt mer än ditt hyreshus.

Det går inte riktigt att jämföra sthlm med landsorten. Jag bor här för jag har familj, vänner och arbete här. Skulle nog bli djupt deprimerad av att flytta ifrån den här stan.
2015-08-04, 12:46
Medlem
Citat:
därför att jag pratar om alternativet till ägande och det måste väl ändå vara att hyra? Eller menar du att man ska tälta?

Nja vi pratar om bobubbla, inte alternativ till att äga en bostad.

En bobubbla får man genom att priserna stiger till en nivå där till slut någon sätter ner foten och säger, fetglöm att jag betalar flera miljoner för en etta.. och fler börja tänka att fan han har rätt, skall jag jobba och slita halva månaden bara för att slänga pengarna till avgift, räntor och amorteringar.. fan föddes jag till slav eller fri.. nä nu fan får det va nog.. och när allt fler börjar tänka det samma så börjar priserna gå ner.
Detta har redan hänt i flera länder, kommer att hända här oxå.. vi har haft stadigt stigande priser i 15 år, en 15 årig bobubbla, frågan är kommer den spricka eller kommer det bli pyspunka, poltikerna har bollen men eftersom de fegar med att ta tag i problemet så riskerar vi en bubbla som spricker.. men ännu finns det hopp om en pyspunka, oavsett blir resultatet detsamma, alltså att det är för dyrt idag.
2015-08-04, 12:48
Medlem
Citat:
Och ränteavdragen kan man av förståeliga skäl inte ta bort över en natt.

Inte över en natt men de skulle kunna meddela idag att från och med nästa år så minskar avdraget med ex antal procent.
2015-08-04, 12:52
Medlem
Citat:
ränta+avgift till brf vs hyra för motsvarande hyresrätt. Vad annars?

Bor i nyproduktion och sådana hyresrätter är mycket dyra här.

Nu har jag inte så mycket lån att tala om eftersom jag varit med på marknaden så pass länge, men även om jag räknar på att jag är maxbelånad så skulle jag ändå spara många sköna tusenlappar varje månad på att äga själv.

Det fungerar även i en stad som Malmö som stämmer väl in på din beskrivning. Har du kollat vad en hyresrätt kostar i Västra Hamnen exempelvis? Det är svindyrt!

Det går inte riktigt att jämföra sthlm med landsorten. Jag bor här för jag har familj, vänner och arbete här. Skulle nog bli djupt deprimerad av att flytta ifrån den här stan.

Jaha!!

Så när du snackar om att det inte finns nån bobubbla så är det pga att du har en liten skuld?
Vad hjälper det de som skall in på markanden idag o betalar flera miljoner för en sketen etta den dagen räntan sticker?
Skall de tänka att va fan inga problem att betala 10 tusen i månaden i ränta för kurtan på flashback har ju så liten skuld
2015-08-04, 12:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vet inte hur mpnga gånger man skall svara dig men du fortsätter med "att du aldrig får några svar"
Nej jag får ju aldrig något svar. Du får berätta för mig vad som är alternativet om jag inte stått i bostadskö i sthlm och får ett jobb där. Hur ska jag lösa min boende om jag inte stått i bostadskön och behöver en bostad direkt?

Citat:
Det handlar om skuld, liten skuld eller stor skuld, 2 personer kan ju äga exakt likadana bostäder på samma plats, den ene har noll i skuld den andre har 1 mille i skuld.
Ja och kostnaden månadsmässigt skiljer dessa åt med 857,5 i månaden givet en ränta med 50 punkter rabatt hos swedbank och efter skatteavdrag. Vad är problemet?

Och sedan är ju ditt exempel ganska dåligt eftersom man inte får vara maxbelånad från första början.

15% måste man hosta till och 2% av resterande lån ska också betalas upp till 30% av marknadsvärdet.

Citat:
Du och bolånetorskarna menar att det är ok att ha stor skuld så länge bostaden är värd detsamma eller mer.
Ja det är helt ok att ha en skuld för mig bara man har råd att betala räntan och det har alla som får lån idag.

Citat:
Har majoriteten stor skuld och räntan går tillbaka på ner normala 4% så får många problem och vill då bo billigare, kommer bli trångt i dörren då du

Nej det tror jag inte alls. Folk har redan räknat på högre räntor i sina kalkyler. Och som tur är har banken också gjort det. Man köper inte bostäder som aktier. Man köper för att bo!

Det borde ju du veta?!
2015-08-04, 12:56
Medlem
Citat:

Om det är så så visar det änne mer hur sjuka priserna är, att det finns folk som vill betala dessa priser är ännu sjukare MEN om det inte varit nästan gratis att låna så skulle de aldrig lånat dessa summor och då kommer vi än en gång in på bolånetorskarna är de som kommer få bubblan att brista den dagen räntorna sticker och ränteavdraget minskar.
2015-08-04, 13:01
Medlem
Citat:
Har du kollat vad en hyresrätt kostar i Västra Hamnen exempelvis?

Nej varför skulle jag det?

Vill inte bo i Malmö. Eventuellt skulle det kunna bli Lund när ungarna är stora, så där kollar jag priserna i stort sätt var dag. Eventuellt köper jag där nu de närmsta åren och sedan hyr jag ut tills vi eventuellt vill flytta dit, så hyresgästen får amortera av lånet i så fall.

Letar även efter en stuga med sjötomt, för inte fan sitter jag under sommahalvåret i en lägenhet
2015-08-04, 13:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nja vi pratar om bobubbla, inte alternativ till att äga en bostad.
Men det är ju alternativen som är intressanta. Om det är så att det inte finns så mycket alternativ att välja på så finns det ett inbyggt skydd mot bubblor.

Det är det skyddet du inte ser.

Citat:
En bobubbla får man genom att priserna stiger till en nivå där till slut någon sätter ner foten och säger, fetglöm att jag betalar flera miljoner för en etta.. och fler börja tänka att fan han har rätt, skall jag jobba och slita halva månaden bara för att slänga pengarna till avgift, räntor och amorteringar.. fan föddes jag till slav eller fri.. nä nu fan får det va nog.. och när allt fler börjar tänka det samma så börjar priserna gå ner.
Vad du inte fattar är att det inte är de som ska in på marknaden som bestämmer priserna, utan de som redan är inne.

Citat:
Detta har redan hänt i flera länder, kommer att hända här oxå.. vi har haft stadigt stigande priser i 15 år, en 15 årig bobubbla, frågan är kommer den spricka eller kommer det bli pyspunka, poltikerna har bollen men eftersom de fegar med att ta tag i problemet så riskerar vi en bubbla som spricker.. men ännu finns det hopp om en pyspunka, oavsett blir resultatet detsamma, alltså att det är för dyrt idag.
Vad andra länder har till skillnad mot det här bostadskommunistiska landet är en fungerande hyresmarknad. Får vi till en sådan här och hyresutbudet därmed ökar. Ja då kanske vi kan börja diskutera en eventuell dämpning.

Men nu är vi så långt man kan komma därifrån och nyproduktionen hänger inte med i förhållande till behovet av nya bostäder.
2015-08-04, 13:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jaha!!

Så när du snackar om att det inte finns nån bobubbla så är det pga att du har en liten skuld?
Vad hjälper det de som skall in på markanden idag o betalar flera miljoner för en sketen etta den dagen räntan sticker?
Det är inte miljonerna som är kostnaden, det är räntan på miljonerna...

Sedan kan ju avgiften vara ruskigt låg på somliga objekt. Vissa har ingen avgift alls i sthlm. Vad spelar det då för roll att man får betala lite mer ränta?

Och möjligheten att hyra ut en sådan bostad till bra hyra finns ju också, via airbnb exempelvis.

Citat:
Skall de tänka att va fan inga problem att betala 10 tusen i månaden i ränta för kurtan på flashback har ju så liten skuld

Även om jag vore maxbelånad skulle det inte skilja så mycket eftersom räntan är så pass låg. Och den ser ju ut att vara så även för en lång tid framöver.
2015-08-04, 13:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De tjänar pengar på lånevolymen och den har expanderat kraftigt.
Ja så vad är alternativet då? Känner du någon som lånar ut, eller gör du det själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Marknadshyror kommer sakta i och med att nybyggen och renoveringar får andra hyror än befintliga orenoverade.

Nybyggen har inte marknadshyror. Om det vore marknadshyror så skulle det inte vara kö, men det är kö även till nybyggen.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-04 kl. 13:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in