2015-07-06, 23:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Spekulation existerar ju inte i Sverige på bomarknaden enligt trådens "experter".
Just det. Alternativt så är spekulation inte prisdrivande, beroende på vad som låter mest betryggande.

Marknaden har verkligen blivit precis så idiotisk som förutspått. Argumenten är ju helt fenomenala.
2015-07-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Skärp dig nu. Real=verklig. Min skuld minskar i verklig mening när min tillgång, som skulden hör till, ökar i värde. Relativprisökningen på bostadsmarknaden urholkar värdet på min bolåneskuld. Capice?

Du kan hitta på dina egna helt felaktiga betydelser om det får dig att sova bättre om natten. Skulden är kvar när du vaknar upp.
2015-07-06, 23:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Just det. Alternativt så är spekulation inte prisdrivande, beroende på vad som låter mest betryggande.

Visserligen har jag köpt bostad i tron att priserna kommer att stiga i ett visst område (och jag fick rätt), men i botten är det boendekostnader som är mest intressant när jag gör kalkylen.

Jag tror de flesta som köper bostad resonerar likadant. Dessutom får man inte överbelåna sig hos någon bank så att spekulation skulle vara "prisdrivande" håller jag inte alls med om.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-07-06 kl. 23:36.
2015-07-06, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du kan hitta på dina egna helt felaktiga betydelser om det får dig att sova bättre om natten. Skulden är kvar när du vaknar upp.
Är det det du säger till de husägare som köpte hus på 80-talet för 400.000, fullbelånade, och nu säljer husen för 5 mkr? "Dags att vakna upp era loosers, nu ska skulden betalas!"???

Mycket märkligt att tro att man enbart ska titta på skulden på en tillgång och inte värdeutvecklingen på tillgången.
2015-07-06, 23:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu lånar du väl inte pengar för att köpa skithuspapper, glass och kläder? Eller övriga förbrukningsartiklar.
Så jämförelsen haltar eller hur? Eller tror du 3-4 % högre ränta och slopat ränteavdrag inte skulle påverka viljan till att trycka upp priserna?

ja fast hur sannolikt är det att det händer imorgon? Det finns inte på kartan....
2015-07-06, 23:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
sitter och undrar om Kurt-Sune är en Hipster? Förnekar han det så vet jag att han är.
Det är ju Hipsters som flyttar in och få områdets status att öka och driver folk som bodde där innan från hus och hem när priserna och ockerhyrorna ökar.

jag får tyvärr dementera hipsterryktena. Och nej jag bor inte i något gentrifierat områden...
2015-07-06, 23:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ja fast hur sannolikt är det att det händer imorgon? Det finns inte på kartan....
Givetvis inte, men inom några år kan vi vara där och frågan är väl om det skulle påverka priserna? Vad tror du själv?
2015-07-06, 23:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Visserligen har jag köpt bostad i tron att priserna kommer att stiga i ett visst område (och jag fick rätt), men i botten är det boendekostnader som är mest intressant när jag gör kalkylen.

Jag tror de flesta som köper bostad resonerar likadant. Dessutom får man inte överbelåna sig hos någon bank så att spekulation skulle vara "prisdrivande" håller jag inte alls med om.
De flesta resonerar som du men allt fler köper för att göra en kortsiktigt bra affär, vilket är definitionen på spekulation.
2015-07-06, 23:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det det du säger till de husägare som köpte hus på 80-talet för 400.000, fullbelånade, och nu säljer husen för 5 mkr? "Dags att vakna upp era loosers, nu ska skulden betalas!"???

Mycket märkligt att tro att man enbart ska titta på skulden på en tillgång och inte värdeutvecklingen på tillgången.
Instämmer jag i, har prisuppgången kraftigt höjt värdet på objektet så har man givetvis en bra krockzon och risken minskar.
2015-07-06, 23:45
Medlem
Relays avatar
Citat:
jag får tyvärr dementera hipsterryktena. Och nej jag bor inte i något gentrifierat områden...
Dementin bekräftar ju att man är en, kände du inte till det
2015-07-06, 23:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
De flesta resonerar som du men allt fler köper för att göra en kortsiktigt bra affär, vilket är definitionen på spekulation.

Jaha men hur många gör det egentligen? Man måste ju fortfarande kunna finansiera affären på ett eller annat sätt vilket syftet med affären än är.
2015-07-06, 23:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Givetvis inte, men inom några år kan vi vara där och frågan är väl om det skulle påverka priserna? Vad tror du själv?

Jag tror inte politikerna vågar röra ränteavdraget. Höjd ränta kan det absolut bli, men då har även lönerna stigit samtidigt skulle jag tro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in