Citat:
Som jag ser det kan fri vilja enbart existera om vi har en immateriell själ som styr kroppen men som själv inte är styrd av den materiella världen. Som ateist tror jag inte på själar så min syn är att världen är deterministisk, alltså orsaksbunden => ingen fri vilja.
Det är omöjligt för oss små varelser att förutse vad universums nätverk av orsak och verkan kommer att göra så det finns ingen anledning att oroa sig över det. Jag personligen tycker att det är befriande att veta att ens egen betydelse i alltet inte är så stort. Man kan slappna av lite och njuta av livet.
Observera att även om en riktig fri vilja inte existerar så finns det fortfarande en upplevelse av frihet d.v.s. frånvaro av känslor av tvång. Denna frihet är skön att uppleva det vet du själv och jag tycker att det är det som räknas. Vi vet ändå inte vad universum egentligen är för något, kan lika gärna vara som i The Matrix, så det är ingen mening att oroa sig över sånt som är bortom ens förståelseförmåga, uppfattningsförmåga o.s.v.
Det är omöjligt för oss små varelser att förutse vad universums nätverk av orsak och verkan kommer att göra så det finns ingen anledning att oroa sig över det. Jag personligen tycker att det är befriande att veta att ens egen betydelse i alltet inte är så stort. Man kan slappna av lite och njuta av livet.
Observera att även om en riktig fri vilja inte existerar så finns det fortfarande en upplevelse av frihet d.v.s. frånvaro av känslor av tvång. Denna frihet är skön att uppleva det vet du själv och jag tycker att det är det som räknas. Vi vet ändå inte vad universum egentligen är för något, kan lika gärna vara som i The Matrix, så det är ingen mening att oroa sig över sånt som är bortom ens förståelseförmåga, uppfattningsförmåga o.s.v.
Du har rätt, det är bara att slappna av och försöka njuta av livet som slav.
Citat:
Det finns sätt att öka sin förståelse för sina tankar och känslor, och ju mer man förstår sig själv desto lättare blir det att ändra sina tankar och känslor. Man använder inom terapin KBT (kognitiv beteende terapi) och medveten närvaro (mindfulness/meditation) som kraftfulla verktyg. Inom KBT granskar man sina tankar och känslor på ett rationellt sätt och försöker hitta orsakssamband. Medveten närvaro handlar om att i nuet så ofta som möjligt bli medveten om sina tankar och känslor för att sedan kunna styra upp dem.
Exempel: Du har en bra dag, men så möter du en kollega som börjar kritisera dig för något och din dag börjar kännas tung. Om du efter mötet med kollegan stannar upp, känner efter vad som rör sig i ditt huvud (tankar och känslor) så upptäcker du kanske att dina känslor består av ilska, skam, meningslöshet. Tankarna kanske säger "du är misslyckad". Då gäller det att snabbt tala vett med sig själv i stil med "han har en dålig dag det är bäst att inte bry sig för mycket om vad han säger" eller "ja jag gjorde fel men det är inte hela världen". Då får du tillbaka ett bra humör och resten av dagen blir inte förstörd.
Exempel: Du har en bra dag, men så möter du en kollega som börjar kritisera dig för något och din dag börjar kännas tung. Om du efter mötet med kollegan stannar upp, känner efter vad som rör sig i ditt huvud (tankar och känslor) så upptäcker du kanske att dina känslor består av ilska, skam, meningslöshet. Tankarna kanske säger "du är misslyckad". Då gäller det att snabbt tala vett med sig själv i stil med "han har en dålig dag det är bäst att inte bry sig för mycket om vad han säger" eller "ja jag gjorde fel men det är inte hela världen". Då får du tillbaka ett bra humör och resten av dagen blir inte förstörd.
Låter logiskt.
Ska bara tillägga att jag själv inte är ateist men håller med om att vi inte har fri vilja. Det är dock sant att man kan ändra sina tankar och känslor genom att "granska dom" och sedan kunna skapa bättre tankar eller känslor hos sig. Bara man har en bra koncentration, känner sig uppmuntrad till att ändra sina tankar eller känslor, har en viss insikt i hur man fungerar och inte blir irrationell på vägen dit. Gick lite för långt innan då jag hävdade att ingenting kan göra att man kan ha kontroll över sina tankar. Men sen har det ju som du säger en orsak till varför man kan få denna kontroll över sina tankar, och eftersom allt vi gör och tänker har en orsak så har vi ingen fri vilja. Du verkar ganska rimlig förresten. När fick du denna insikt att vi inte har fri vilja?
Senast redigerad av Fakeback 2015-07-28 kl. 21:48.
Senast redigerad av Fakeback 2015-07-28 kl. 21:48.