2015-07-28, 21:20
Medlem
Fakebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Som jag ser det kan fri vilja enbart existera om vi har en immateriell själ som styr kroppen men som själv inte är styrd av den materiella världen. Som ateist tror jag inte på själar så min syn är att världen är deterministisk, alltså orsaksbunden => ingen fri vilja.

Det är omöjligt för oss små varelser att förutse vad universums nätverk av orsak och verkan kommer att göra så det finns ingen anledning att oroa sig över det. Jag personligen tycker att det är befriande att veta att ens egen betydelse i alltet inte är så stort. Man kan slappna av lite och njuta av livet.

Observera att även om en riktig fri vilja inte existerar så finns det fortfarande en upplevelse av frihet d.v.s. frånvaro av känslor av tvång. Denna frihet är skön att uppleva det vet du själv och jag tycker att det är det som räknas. Vi vet ändå inte vad universum egentligen är för något, kan lika gärna vara som i The Matrix, så det är ingen mening att oroa sig över sånt som är bortom ens förståelseförmåga, uppfattningsförmåga o.s.v.

Du har rätt, det är bara att slappna av och försöka njuta av livet som slav.

Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Det finns sätt att öka sin förståelse för sina tankar och känslor, och ju mer man förstår sig själv desto lättare blir det att ändra sina tankar och känslor. Man använder inom terapin KBT (kognitiv beteende terapi) och medveten närvaro (mindfulness/meditation) som kraftfulla verktyg. Inom KBT granskar man sina tankar och känslor på ett rationellt sätt och försöker hitta orsakssamband. Medveten närvaro handlar om att i nuet så ofta som möjligt bli medveten om sina tankar och känslor för att sedan kunna styra upp dem.

Exempel: Du har en bra dag, men så möter du en kollega som börjar kritisera dig för något och din dag börjar kännas tung. Om du efter mötet med kollegan stannar upp, känner efter vad som rör sig i ditt huvud (tankar och känslor) så upptäcker du kanske att dina känslor består av ilska, skam, meningslöshet. Tankarna kanske säger "du är misslyckad". Då gäller det att snabbt tala vett med sig själv i stil med "han har en dålig dag det är bäst att inte bry sig för mycket om vad han säger" eller "ja jag gjorde fel men det är inte hela världen". Då får du tillbaka ett bra humör och resten av dagen blir inte förstörd.

Låter logiskt.

Ska bara tillägga att jag själv inte är ateist men håller med om att vi inte har fri vilja. Det är dock sant att man kan ändra sina tankar och känslor genom att "granska dom" och sedan kunna skapa bättre tankar eller känslor hos sig. Bara man har en bra koncentration, känner sig uppmuntrad till att ändra sina tankar eller känslor, har en viss insikt i hur man fungerar och inte blir irrationell på vägen dit. Gick lite för långt innan då jag hävdade att ingenting kan göra att man kan ha kontroll över sina tankar. Men sen har det ju som du säger en orsak till varför man kan få denna kontroll över sina tankar, och eftersom allt vi gör och tänker har en orsak så har vi ingen fri vilja. Du verkar ganska rimlig förresten. När fick du denna insikt att vi inte har fri vilja?
Senast redigerad av Fakeback 2015-07-28 kl. 21:48.
Citera
2015-07-29, 10:50
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakeback
Du har rätt, det är bara att slappna av och försöka njuta av livet som slav.
Fast jag ser det inte som att jag är en slav, eftersom jag inte är slav under någonting. Du menar att A är mästaren och B är slaven, men eftersom vi som individer är en del av universums nätverk av orsak och verkan är A = B. Vi är alltså ingens slavar, vi är bara en del av en stor maskin. Man kan istället se det som att allting i universum samverkar för att bilda vår existens. Lågan ovanför stearinljuset är inte slav under stearinljuset, den ena är en del av den andra även om det verkar vara två ting. Är du med?

Citat:
Ursprungligen postat av Fakeback
Låter logiskt.

Ska bara tillägga att jag själv inte är ateist men håller med om att vi inte har fri vilja. Det är dock sant att man kan ändra sina tankar och känslor genom att "granska dom" och sedan kunna skapa bättre tankar eller känslor hos sig. Bara man har en bra koncentration, känner sig uppmuntrad till att ändra sina tankar eller känslor, har en viss insikt i hur man fungerar och inte blir irrationell på vägen dit. Gick lite för långt innan då jag hävdade att ingenting kan göra att man kan ha kontroll över sina tankar. Men sen har det ju som du säger en orsak till varför man kan få denna kontroll över sina tankar, och eftersom allt vi gör och tänker har en orsak så har vi ingen fri vilja. Du verkar ganska rimlig förresten. När fick du denna insikt att vi inte har fri vilja?
Precis! Om du är intresserad av att diskutera mer om detta med kontroll över tankar & känslor, hör gärna av dig över pm eller starta en tråd om det.

Jag körde fast i livet för en tid sen och blev tvungen att ifrågasätta hela min existens. Jag började ställa mig frågor som: Vem/vad är jag? Vad är universum? Vad är livet för något? Vad är meningen med livet? Finns Gud, andar, själen? Efter mycket funderande, läsande och diskuterande kom jag fram till några slutsatser bl a den om den fria viljan.
Citera
2015-08-02, 12:42
Medlem
Ass.Parades avatar
Har inte läst tråden jättenoga men om jag förstår det rätt så funkar det alltså som såhär (förenklat) att vi inte har någon fri vilja för att vi bara kan välja mellan olika "förutbestämda" alternativ hela tiden. Att jag säger nej till någonting är alltså inte fri vilja eftersom alternativet Nej redan fanns där, jag kunde bara välja mellan två alternativ.
För att fri vilja ska existera så måste jag kunna välja någonting helt nytt, någonting som i denna specifika situation inte existerar som alternativ (i just den situationen, mängden alternativ påverkar inte huruvida jag har någon fri vilja eller inte).

Medan andra menar att att välja mellan olika alternativ visst är fri vilja och sedan tjafsas det om definitionen utav fri vilja och vad det egentligen innebär...

Har jag tolkat detta rätt eller låter jag dum i huvudet?
Senast redigerad av Ass.Parade 2015-08-02 kl. 12:45.
Citera
2015-08-02, 16:21
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Har inte läst tråden jättenoga men om jag förstår det rätt så funkar det alltså som såhär (förenklat) att vi inte har någon fri vilja för att vi bara kan välja mellan olika "förutbestämda" alternativ hela tiden. Att jag säger nej till någonting är alltså inte fri vilja eftersom alternativet Nej redan fanns där, jag kunde bara välja mellan två alternativ.
För att fri vilja ska existera så måste jag kunna välja någonting helt nytt, någonting som i denna specifika situation inte existerar som alternativ (i just den situationen, mängden alternativ påverkar inte huruvida jag har någon fri vilja eller inte).

Medan andra menar att att välja mellan olika alternativ visst är fri vilja och sedan tjafsas det om definitionen utav fri vilja och vad det egentligen innebär...

Har jag tolkat detta rätt eller låter jag dum i huvudet?

Ja det är en tolkning av det hela. Tror att du verkar förstå. Om du nu tänkte på min trådstart.
Citera
2015-08-04, 10:16
Medlem
Hur fria är vi?

Hur fria är vi egentligen?

Från ett samhällsperspektiv?
Från ett psykologiskt perspektiv?

Och det finns mer som kan lyftas fram.
Vilka mekanismer styr oss och varför?

Om mekanismer styr oss då kan vi väl inte vara fria?

Naturens lagar, kroppens funktioner.
Det finns så mycket man kan lyfta fram.

T.ex. om jag ger någon en smäll. Så visar den ett tecken på att det gjorde ont.
Så tingen kunde inte välja bort den reaktionen.

Så hur fria är vi? Kom igen.

Hjälp mig på traven så vi berikar dem som vill och kan bli berikade.
Citera
2015-08-04, 10:40
Bannlyst
Vi är inte fria alls. Allt är determinerat. Vi är bara marionetter i en enorm maskin som kallas universum. Det är egentligen väldigt enkelt.
Citera
2015-08-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Vi är inte fria alls. Allt är determinerat. Vi är bara marionetter i en enorm maskin som kallas universum. Det är egentligen väldigt enkelt.

Väldigt fint beskrivet.
Vilken erfarenhet man än upplever så ser den till att låsa in en in i en box.
Citera
2015-08-04, 11:16
Medlem
roflmaooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densistafilosofen
Hur fria är vi egentligen?

Från ett samhällsperspektiv?
Från ett psykologiskt perspektiv?

Och det finns mer som kan lyftas fram.
Vilka mekanismer styr oss och varför?

Om mekanismer styr oss då kan vi väl inte vara fria?

Naturens lagar, kroppens funktioner.
Det finns så mycket man kan lyfta fram.

T.ex. om jag ger någon en smäll. Så visar den ett tecken på att det gjorde ont.
Så tingen kunde inte välja bort den reaktionen.

Så hur fria är vi? Kom igen.

Hjälp mig på traven så vi berikar dem som vill och kan bli berikade.

determinism?

vet inte riktigt vad du vill få fram här. du beskrivier i princip vad detereminismen frågar.

vi styrs av hjärnan ---> hjärnan är uppbyggd av atomer ---> atmorer styrs av naturlagar.

vi är väldigt fria skulle jag vilja sägga, dock att vi inte utnyttjar friheten, utan att vi agerar på vad som är lämpligt i situationen.

t.ex. om du spelar fotboll och någon passar bollen till dig och du springer fram till mål, så tror jag inte man stannar, sätter händerna i fickorna och går där ifrån.

man har sen tidigare gjort sig bered att spela fotboll. man har gått inte för det psykist och därför har man redan gjort hjärnan förberedd av dem konsekvenserna som sker på fotbollsplanen och då agerar lämpligt och relevant till situationen.

det är klart att du hade kommant gå ifrån matchen men då hade du nästan behövt vara medveten om det sedan tidigare.

dock om du skulle vara dement och glömma bort allt precis innan du skjuter bollen, så är sannulikheten mycket stor att du skulle gå där ifrån, eftersom du inte längre är medveten och fotbollsmatchen.
Citera
2015-08-04, 12:02
Bannlyst
Förutom att vi är instängda i universum så är vi ganska fria tycker jag
Citera
2015-08-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepare.Anus
Förutom att vi är instängda i universum så är vi ganska fria tycker jag

Det beror ju på vad man menar med fri.
Frihet kostar, utan pengar är du väldigt begränsad. Frihet är valmöjlighet, men hur stor är valmöjligheten om du är fattig? Vad är du då fri till?
Fri att gå runt på gatorna? Är det frihet?
Citera
2015-08-04, 12:34
Bannlyst
Det finns en befintlig tråd där detta har stötts och blötts väldigt länge. Trådstartaren själv argumenterar fel men många andra argumenterar rätt. Hjärnan består av atomer, atomer lyder naturlagar och alltså finns ingen fri vilja.
(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.
Citera
2015-08-04, 12:43
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Nej, vi är inte speciellt fria. Låt mig förklara detta ur ett psykologiskt perspektiv:
Människor VILL ha relationer med andra människor. Ingen mår speciellt bra av social isolering, och mycket av vår livsglädje beror på kvaliteten av våra relationer. Redan detta bidrar till att vi måste anpassa oss på vissa sätt för att kunna fungera ihop med andra, vare sig det är på fritiden, på jobbet eller med familjen. Ett intressant fenomen är skamkänslor. När vi skäms över något, är vi rädda att andra ska tycka illa om oss. Skam är en ganska obehaglig känsla, därför undviker vi så gott som möjligt att göra eller säga vissa saker för att inte behöva skämmas. Även här påverkas vårt beteende av yttre faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in