2015-07-25, 17:15
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakeback
Det kan räknas som fri vilja att göra något man inte vill då man väljer att göra det ändå.
Nja, inte riktigt. Det ens hjärna gör är att den väger fördelar och nackdelar. Bara för att något känns dåligt betyder det inte att man inte vill göra det. Säg att det är 5 st minus och 7 st plus, då väger det över för plussidan och hjärnan väljer att utföra uppgiften trots att den tar emot. Det känns som att man gör något mot sin vilja, men egentligen har man vägt alternativen och valt att göra det minst onda av de två ting.

Tvångstankar då. Har man dessa problem utför man tvångshandlingarna för att man annars känner sig väldigt orolig och mår dåligt så ens hjärna väljer att göra det som ger stabilitet, även om det finns mycket negativt med det så väger det över tillräckligt till det positiva för att man ska göra handlingen.
Citera
2015-07-25, 19:53
Medlem
Fakebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Vad du än gör, så är det ju en tanke som säger att så ska du göra.

Sen att man kallar obehagliga tankar för "tvångstankar", och behagliga tankar för "fri vilja"... Och vem är det som gör den bedömningen? Jo ytterligare en tanke!!

Låt oss nu säga då att fri vilja inte existerar. Om det nu skulle vara så, finns det något sett att ändra sitt tankesystem till så som man vill ha det, så att man blir framgångsrik? Eftersom allting man gör kommer från en tanke så skulle man ju kunna ändra sin levnadsstil genom att ändra tankarna. Hoppas du förstår hur jag menar. Borde uppfinnas något så att man kan manipulera sitt tankesystem för att uppnå storhet. Tankar kommer ju automatiskt och vi kan inte påverka vilka tankar vi har. Ett bevis på det är att man kan ha inställningen att ändra sina tankar till det positiva, men den inställningen kommer från en tanke. Tycker du förklarade din text bra om hur allting vi gör kommer från en tanke. Men som sagt så vet jag inte om det känns särskilt uppmuntrande att tro att fri vilja är en bluff. En annan intressant sak är att även om man "bestämmer sig" för att tänka en tanke så bestämmer man inte vilken tanke man ska tänka för om man gjorde det så skulle man ha svårt att bestämma sig vilken tanke man skulle välja då det finns miljarders alternativ. Någon som håller med? När man "bestämmer sig" för att tänka en tanke så kommer den nya tanken väldigt snabbt och man inbillar sig själv att man bestämt sig för att tänka den. Allt detta kan bara innebära att du har rätt och att fri vilja är en illusion. Tänk dock om ett piller i framtiden kunde orsaka en tripp där man kan ändra om sitt tankesystem. Fortfarande ingen fri vilja dock, men något väldigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Jag vet inte om precis allt är förutbestämt, men att vår individuella vilja är bunden är jag mer säker på. Sen om det finns en grad av frihet/slump på mikronivå i universum, det är möjligt men jag tror inte det påverkar något på makronivå.

Fundera över vad en fri vilja skulle innebära. Det skulle betyda en vilja som är sin egen orsak, alltså att det inte finns något som har lett till ett visst beslut, men inget sådant har observerats. Man väljer att göra något p.g.a tidigare erfarenheter/minnen och genetiska förutsättningar så ens beslut har alltid orsaker bakom.

Helt rätt! Skrämmande att inse denna sanning dock (vilket jag gjorde nyss). Vad fan ska vi göra?
Citera
2015-07-26, 08:10
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Helt rätt! Skrämmande att inse denna sanning dock (vilket jag gjorde nyss). Vad fan ska vi göra?
Som jag ser det kan fri vilja enbart existera om vi har en immateriell själ som styr kroppen men som själv inte är styrd av den materiella världen. Som ateist tror jag inte på själar så min syn är att världen är deterministisk, alltså orsaksbunden => ingen fri vilja.

Det är omöjligt för oss små varelser att förutse vad universums nätverk av orsak och verkan kommer att göra så det finns ingen anledning att oroa sig över det. Jag personligen tycker att det är befriande att veta att ens egen betydelse i alltet inte är så stort. Man kan slappna av lite och njuta av livet.

Observera att även om en riktig fri vilja inte existerar så finns det fortfarande en upplevelse av frihet d.v.s. frånvaro av känslor av tvång. Denna frihet är skön att uppleva det vet du själv och jag tycker att det är det som räknas. Vi vet ändå inte vad universum egentligen är för något, kan lika gärna vara som i The Matrix, så det är ingen mening att oroa sig över sånt som är bortom ens förståelseförmåga, uppfattningsförmåga o.s.v.
Senast redigerad av R.a.z.o.r. 2015-07-26 kl. 08:12.
Citera
2015-07-26, 08:23
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Låt oss nu säga då att fri vilja inte existerar. Om det nu skulle vara så, finns det något sett att ändra sitt tankesystem till så som man vill ha det, så att man blir framgångsrik? Eftersom allting man gör kommer från en tanke så skulle man ju kunna ändra sin levnadsstil genom att ändra tankarna. Hoppas du förstår hur jag menar. Borde uppfinnas något så att man kan manipulera sitt tankesystem för att uppnå storhet. Tankar kommer ju automatiskt och vi kan inte påverka vilka tankar vi har. Ett bevis på det är att man kan ha inställningen att ändra sina tankar till det positiva, men den inställningen kommer från en tanke. Tycker du förklarade din text bra om hur allting vi gör kommer från en tanke. Men som sagt så vet jag inte om det känns särskilt uppmuntrande att tro att fri vilja är en bluff. En annan intressant sak är att även om man "bestämmer sig" för att tänka en tanke så bestämmer man inte vilken tanke man ska tänka för om man gjorde det så skulle man ha svårt att bestämma sig vilken tanke man skulle välja då det finns miljarders alternativ. Någon som håller med? När man "bestämmer sig" för att tänka en tanke så kommer den nya tanken väldigt snabbt och man inbillar sig själv att man bestämt sig för att tänka den. Allt detta kan bara innebära att du har rätt och att fri vilja är en illusion. Tänk dock om ett piller i framtiden kunde orsaka en tripp där man kan ändra om sitt tankesystem. Fortfarande ingen fri vilja dock, men något väldigt bra.

Det finns sätt att öka sin förståelse för sina tankar och känslor, och ju mer man förstår sig själv desto lättare blir det att ändra sina tankar och känslor. Man använder inom terapin KBT (kognitiv beteende terapi) och medveten närvaro (mindfulness/meditation) som kraftfulla verktyg. Inom KBT granskar man sina tankar och känslor på ett rationellt sätt och försöker hitta orsakssamband. Medveten närvaro handlar om att i nuet så ofta som möjligt bli medveten om sina tankar och känslor för att sedan kunna styra upp dem.

Exempel: Du har en bra dag, men så möter du en kollega som börjar kritisera dig för något och din dag börjar kännas tung. Om du efter mötet med kollegan stannar upp, känner efter vad som rör sig i ditt huvud (tankar och känslor) så upptäcker du kanske att dina känslor består av ilska, skam, meningslöshet. Tankarna kanske säger "du är misslyckad". Då gäller det att snabbt tala vett med sig själv i stil med "han har en dålig dag det är bäst att inte bry sig för mycket om vad han säger" eller "ja jag gjorde fel men det är inte hela världen". Då får du tillbaka ett bra humör och resten av dagen blir inte förstörd.
Citera
2015-07-26, 20:36
Medlem
MLEs avatar
Även om det finns en bakomliggande orsak till ett val man gör tex, så innebär inte det automatiskt att fri vilja är en bluff. Varför vill jag sluta röka? Därför att jag såg någon på teven som sa att det var dåligt, så jag blev påverkad av det, men det är fortfarande min fria vilja.

Sen så kan naturligtvis ens valmöjligheter begränsas så att man bara har att välja mellan pest och kolera så att säga. Då kan man säga att ens fria vilja har blivit utsatt för en slags "inflation ", man har dock fortfarande kvar den men den är inte värd ett skit.
Citera
2015-07-27, 10:40
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Även om det finns en bakomliggande orsak till ett val man gör tex, så innebär inte det automatiskt att fri vilja är en bluff. Varför vill jag sluta röka? Därför att jag såg någon på teven som sa att det var dåligt, så jag blev påverkad av det, men det är fortfarande min fria vilja.

Sen så kan naturligtvis ens valmöjligheter begränsas så att man bara har att välja mellan pest och kolera så att säga. Då kan man säga att ens fria vilja har blivit utsatt för en slags "inflation ", man har dock fortfarande kvar den men den är inte värd ett skit.
Vad är det som är fritt i den viljan? Om vi säger att du valde att sluta röka, det valet berodde på många orsaker: dina tidigare livserfarenheter, din karaktär, din genetik, din vänkrets, och till slut det du såg på tv. Allt detta och mycket mer ledde till slut till ett val. Utan alla dessa bakomliggande faktorer hade du aldrig gjort beslutet, så hur kan viljan vara fri? Samt, beslutsmekanismen i ens hjärna är ett resultat av evolution, uppväxt m.m. så även detta är bundet till orsaker. Vår hjärna är som en dator, steg 1 leder till steg 2 som leder till steg 3 o.s.v. Nu är den mycket mer komplicerad än en dator, men principen är i grunden densamma d.v.s. orsaker och dess verkan.
Senast redigerad av R.a.z.o.r. 2015-07-27 kl. 10:43.
Citera
2015-07-27, 17:25
Medlem
MLEs avatar
Det fria valet består väl av att jag kan välja om jag ska vara en rökare eller en icke rökare.

Och jag är en ickerökare! Och det kan ju vara en fördel om man ska flytta in någonstans tex! Där har man ett plus.
Senast redigerad av MLE 2015-07-27 kl. 17:29.
Citera
2015-07-27, 19:19
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Det fria valet består väl av att jag kan välja om jag ska vara en rökare eller en icke rökare.

Och jag är en ickerökare! Och det kan ju vara en fördel om man ska flytta in någonstans tex! Där har man ett plus.

Du är naiv. Tror du att ditt val har något att göra med att du inte känner något begär efter att röka? Fri vilja existerar bara i väldigt liten mån.
Citera
2015-07-27, 21:26
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:

Jag syftade på den helt fria viljan, alltså en vilja utan saker som leder fram till ett visst beslut. En sådan finns inte om man antar att hela universum bygger på ett nätverk av orsak och verkan.

Du kan välja om du vill röka eller inte, men det valet beror i sin tur på dina gener, din uppväxt, din vänkrets, din karaktär o.s.v. vilket betyder att du enbart följer dessa tidigare orsaker när du beslutar att inte röka. Ditt beslut är således bundet till tidigare orsaker, och därmed inte fritt.
Citera
2015-07-27, 21:29
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Du är naiv. Tror du att ditt val har något att göra med att du inte känner något begär efter att röka? Fri vilja existerar bara i väldigt liten mån.
Jag tror inte att den existerar alls. Upplevd frihet existerar, men en fri vilja är en vilja som inte är bunden till tidigare orsaker och något sådant har jag aldrig observerat eller sett någon annan observera det.
Citera
2015-07-28, 07:04
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Jag syftade på den helt fria viljan, alltså en vilja utan saker som leder fram till ett visst beslut. En sådan finns inte om man antar att hela universum bygger på ett nätverk av orsak och verkan.

Du kan välja om du vill röka eller inte, men det valet beror i sin tur på dina gener, din uppväxt, din vänkrets, din karaktär o.s.v. vilket betyder att du enbart följer dessa tidigare orsaker när du beslutar att inte röka. Ditt beslut är således bundet till tidigare orsaker, och därmed inte fritt.

Såsom du har valt att definiera den fria viljan så har du gjort den fullständigt ouppnåelig, vilket du sedan beskriver som lugnande, och det förstår jag mycket väl att det är.

Om du tror att jag ser det som min personliga skyldighet att bevisa dig fel så hamnar vi i en återvändsgränd , om och om igen.

Huruvida det beror på att det finns en fri vilja eller ej det låter jag vara osagt. Det är nog lika bra .....
Citera
2015-07-28, 10:29
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Såsom du har valt att definiera den fria viljan så har du gjort den fullständigt ouppnåelig, vilket du sedan beskriver som lugnande, och det förstår jag mycket väl att det är.

Om du tror att jag ser det som min personliga skyldighet att bevisa dig fel så hamnar vi i en återvändsgränd , om och om igen.

Huruvida det beror på att det finns en fri vilja eller ej det låter jag vara osagt. Det är nog lika bra .....
Hur ska man annars definiera den? Är något bundet till orsaker som styr det, då är det inte fritt. Frihet från tvång är en annan sak, men det är fortfarande ingen helt fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in