Citat:
Ursprungligen postat av
Fakeback
Helt rätt! Skrämmande att inse denna sanning dock (vilket jag gjorde nyss). Vad fan ska vi göra?
Som jag ser det kan fri vilja enbart existera om vi har en immateriell själ som styr kroppen men som själv inte är styrd av den materiella världen. Som ateist tror jag inte på själar så min syn är att världen är deterministisk, alltså orsaksbunden => ingen fri vilja.
Det är omöjligt för oss små varelser att förutse vad universums nätverk av orsak och verkan kommer att göra så det finns ingen anledning att oroa sig över det. Jag personligen tycker att det är befriande att veta att ens egen betydelse i alltet inte är så stort. Man kan slappna av lite och njuta av livet.
Observera att även om en riktig fri vilja inte existerar så finns det fortfarande en upplevelse av frihet d.v.s. frånvaro av känslor av tvång. Denna frihet är skön att uppleva det vet du själv och jag tycker att det är det som räknas. Vi vet ändå inte vad universum egentligen är för något, kan lika gärna vara som i The Matrix, så det är ingen mening att oroa sig över sånt som är bortom ens förståelseförmåga, uppfattningsförmåga o.s.v.