Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Vad folk "klarar" är irrelevant. Vad folk är villiga att betala är något betydligt mer intressant men tyvärr inget någon av oss har svar på.
Vad folk vill betala varierar från område till område men jag är ganska säker på att betalningsviljan till och med kan öka i takt med att landet mer och mer segregeras.
I rika områden kommer det aldrig någonsin att bli någon rea oavsett ränteläge. Det ska man ha klart för sig. Vill man göra en säker affär ska man köpa en bostadsrätt på östermalm eller liknande. Det är bland det säkraste köp man kan göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Däremot är det inte helt orimligt att när räntan går stadigt uppåt kommer priserna att vika innan man når gränsen för vad folk klarar av.
Utbud och efterfrågan kommer att styra priserna. Finns det bara ett begränsat antal bostäder och många vill bo i just det området så pressas betalningsviljan upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Dessutom kommer efterfrågan vid den högre prisnivån inte vara lika stor när räntan är högre än dagens ränta.
När räntan går upp kommer folk också ha mer pengar i plånboken så det är inte säkert att några priser kommer att rasa för den sakens skull.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Dessutom kommer efterfrågan vid den högre prisnivån inte vara lika stor när räntan är högre än dagens ränta.
Det vet vi inget om. Betalningsviljan för att bo kan komma att öka i framtiden. Den har redan gjort det och jag tror att det kan gå upp lite till till och med. Allt hänger på vilket område det rör sig om.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Folk sitter inte och väntar på att vattnet stiger ända till nästippen bara för att de fortfarande klarar av att andas. Man hoppar av båten tidigare än så. Hur tidigt, det vet jag inte. Men långt tidigare än 5 procents gränsen kommer vi få se priserna vika.
Jaha vart ska du hoppa då?
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Jag väntar mig att redan vid 1 procent pekar priserna nedåt. Det kommer implodera från ytterkanterna av städerna och gå mot stadens centrum/attraktiva delar som självklart kommer klara sig bäst.
Den uppfattningen delar jag inte alls. Därför att det finns ingen bubbla.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Eller vad tänker du? Att räntan en dag når 4 procent och priserna är fortfarande statiska alternativt går fortfarande uppåt för att folk klarar av 5 procent?
Folk kommer att klara 5% utan problem. Men dit är det långt just nu. Då har jag hunnit långt med mina amorteringar redan, medan du ropat på vargen i din hyresrätt med rekordhög hyra.