2015-08-03, 22:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I Danmark brast bolånebubblan, antagligen för att de inte fyllde på med några hundratusen nya bidragstagare och sänkte lönerna kraftigt? ( ironi).
För BNP per capita är inte blatteimporten positiv och den sjönk under Borgs fantastiska tid vid rodret, BNP steg för långsamt för att orka bära massinvandringen.

Så sänker vi lönerna så stiger reallönerna? Jaha jag trodde vi låg nära nollinflation? Är det deflation du suktar efter?
Kineserna har jobbat med låga löner och låg produktivitet, Sverige har gått åt andra hållet, vilka är rikast per capita?
Men visst botar vi stigande fastighetspriser med den medicin, de lär falla mot botten och krisen blir fullständig.

Någonstans ska även alla invandrare bo och även om de inte köper BR i innerstäderna så tränger det bort andra från de platserna där de hamnar. Dvs. de som har bäst möjligheter att lämna problemområden som t.ex. Husby, de gör det och konkurrerar om andra bostäder.
2015-08-03, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Vad folk "klarar" är irrelevant. Vad folk är villiga att betala är något betydligt mer intressant men tyvärr inget någon av oss har svar på. Däremot är det inte helt orimligt att när räntan går stadigt uppåt kommer priserna att vika innan man når gränsen för vad folk klarar av. Dessutom kommer efterfrågan vid den högre prisnivån inte vara lika stor när räntan är högre än dagens ränta.

Folk sitter inte och väntar på att vattnet stiger ända till nästippen bara för att de fortfarande klarar av att andas. Man hoppar av båten tidigare än så. Hur tidigt, det vet jag inte. Men långt tidigare än 5 procents gränsen kommer vi få se priserna vika.

Jag väntar mig att redan vid 1 procent pekar priserna nedåt. Det kommer implodera från ytterkanterna av städerna och gå mot stadens centrum/attraktiva delar som självklart kommer klara sig bäst.

Eller vad tänker du? Att räntan en dag når 4 procent och priserna är fortfarande statiska alternativt går fortfarande uppåt för att folk klarar av 5 procent?
Folk har tidigare visat sig villiga att lägga en betydligt större andel av nettoinkomsten på boendet än vad man behöver göra idag, med de låga räntor vi har. En kvalificerad gissning är att man kommer acceptera minst samma nivå igen. För många innebär det att 35-40% av månadsinkomsten skulle läggas på boendet.

Ja, jag tänker att folk måste bo även när räntan än 4%. Vad som händer med priserna återstår att se. Men med det utbudsunderskott vi har är det svårt att tro på annat än en långsiktig trend med ökande bostadspriser.
2015-08-03, 22:16
Avslutad
Citat:
Om räntan ligger på idag osannolika 5 % så kan jag garantera att bankernas marginaler kommer flyttas med uppåt, tror du annat så är du naiv.
Bankerna kommer göra en bedömning av läget, inte slentrianmässigt lägga på x %-enheter på aktuell ränta. Finns inget som säger att de kommer bedöma en ränta på 10-11 % som trolig på sikt, bara för att räntan vid en given tidpunkt ligger på 5%. Troligen ligger förväntan då på stillastående eller sjunkande räntor. Därför kommer banken inte behöver räkna på en kalkylränta mer än ett par, tre procent över gällande ränta för att ha tillräcklig trygghet i utlåningen.
2015-08-03, 22:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad folk "klarar" är irrelevant. Vad folk är villiga att betala är något betydligt mer intressant men tyvärr inget någon av oss har svar på.
Vad folk vill betala varierar från område till område men jag är ganska säker på att betalningsviljan till och med kan öka i takt med att landet mer och mer segregeras.

I rika områden kommer det aldrig någonsin att bli någon rea oavsett ränteläge. Det ska man ha klart för sig. Vill man göra en säker affär ska man köpa en bostadsrätt på östermalm eller liknande. Det är bland det säkraste köp man kan göra.

Citat:
Däremot är det inte helt orimligt att när räntan går stadigt uppåt kommer priserna att vika innan man når gränsen för vad folk klarar av.

Utbud och efterfrågan kommer att styra priserna. Finns det bara ett begränsat antal bostäder och många vill bo i just det området så pressas betalningsviljan upp.

Citat:
Dessutom kommer efterfrågan vid den högre prisnivån inte vara lika stor när räntan är högre än dagens ränta.

När räntan går upp kommer folk också ha mer pengar i plånboken så det är inte säkert att några priser kommer att rasa för den sakens skull.

Citat:
Dessutom kommer efterfrågan vid den högre prisnivån inte vara lika stor när räntan är högre än dagens ränta.

Det vet vi inget om. Betalningsviljan för att bo kan komma att öka i framtiden. Den har redan gjort det och jag tror att det kan gå upp lite till till och med. Allt hänger på vilket område det rör sig om.

Citat:
Folk sitter inte och väntar på att vattnet stiger ända till nästippen bara för att de fortfarande klarar av att andas. Man hoppar av båten tidigare än så. Hur tidigt, det vet jag inte. Men långt tidigare än 5 procents gränsen kommer vi få se priserna vika.
Jaha vart ska du hoppa då?

Citat:
Jag väntar mig att redan vid 1 procent pekar priserna nedåt. Det kommer implodera från ytterkanterna av städerna och gå mot stadens centrum/attraktiva delar som självklart kommer klara sig bäst.
Den uppfattningen delar jag inte alls. Därför att det finns ingen bubbla.

Citat:
Eller vad tänker du? Att räntan en dag når 4 procent och priserna är fortfarande statiska alternativt går fortfarande uppåt för att folk klarar av 5 procent?
Folk kommer att klara 5% utan problem. Men dit är det långt just nu. Då har jag hunnit långt med mina amorteringar redan, medan du ropat på vargen i din hyresrätt med rekordhög hyra.
2015-08-04, 04:28
Medlem
Rektangels avatar
Monetärt pumpande kan skapa en temporär illusion av ekonomisk styrka genom att missdirigera knappa resurser till vad som annars skulle vara förlustskapande aktiviteter.

Genom att göra detta undermineras ekonomin på en strukturell nivå.

Vi har en illusion om att öka penningmängden och ge billiga krediter så får slutligen alla en bostad...även om vi inte bygger nya. Bankväsendet växer likt en cancer på den svenska samhällskroppen. Vi försöker lyfta oss själva i håret.

Vi ger bostäder ett värde ute i ödebygden genom att importera folk från tredje världen som i längden inte kan bidra till ett ökat värde i dessa bostäder annat än om det subventioneras av skattebetalarna.

Där finns nämligen ingen arbetsmarknad.
2015-08-04, 04:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Bankerna kommer göra en bedömning av läget, inte slentrianmässigt lägga på x %-enheter på aktuell ränta. Finns inget som säger att de kommer bedöma en ränta på 10-11 % som trolig på sikt, bara för att räntan vid en given tidpunkt ligger på 5%. Troligen ligger förväntan då på stillastående eller sjunkande räntor. Därför kommer banken inte behöver räkna på en kalkylränta mer än ett par, tre procent över gällande ränta för att ha tillräcklig trygghet i utlåningen.
Inget " slentrianmässigt" över vad jag påstår, inte allt för länge sedan vi hade räntor på 10-12 %.
Snarare så verkar du argumentera från ett " kan ej hända, får ej hända" tänkande, skulle vi hamna i den sitsen så är dagens fastighetspriser ett minne blott och då kan det inte hända.
2015-08-04, 04:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Någonstans ska även alla invandrare bo och även om de inte köper BR i innerstäderna så tränger det bort andra från de platserna där de hamnar. Dvs. de som har bäst möjligheter att lämna problemområden som t.ex. Husby, de gör det och konkurrerar om andra bostäder.
Så white flight skall rädda fastighetspriserna?
2015-08-04, 05:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Inget " slentrianmässigt" över vad jag påstår, inte allt för länge sedan vi hade räntor på 10-12 %.
Snarare så verkar du argumentera från ett " kan ej hända, får ej hända" tänkande, skulle vi hamna i den sitsen så är dagens fastighetspriser ett minne blott och då kan det inte hända.

Ganska kul att gå in och kolla på historiska bolåneräntor.

http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/index.htm

Det återkommande mönstret är hur blåst den som bundit sina lån över långa perioder blivit. Idag kan du utan förhandling binda räntan på 10 år på ca 3,35%.

Vad får dig att tro att banken kommer ha fel denna gång?

Det du också glömmer bort att berätta är att inflationen var betydligt högre på 90-talet då räntorna, så du betalade inte 10-12% i praktiken.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Priser-och-konsumtion/Konsumentprisindex/Konsumentprisindex-KPI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/33831/
2015-08-04, 05:31
Bannlyst
Ja, Kurt-Sune, men det du skriver i tråden hela tiden är inget kontroversiellt. Frågan i tråden är om boprisbubbla råder i Sverige. Det går att anta att så är fallet. Antagandena är flera. Priserna drivs av räntorna. Räntorna kan både samhälle och boköpare tappa kontrollen på och då spricker bubblan, om den inte spricker av tilltagande fattigdom. Riskerna finns alltid och med en historisk utveckling med räntor nedåt så är framtiden dyster, inte ljus.
2015-08-04, 05:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja, Kurt-Sune, men det du skriver i tråden hela tiden är inget kontroversiellt. Frågan i tråden är om boprisbubbla råder i Sverige. Det går att anta att så är fallet. Antagandena är flera. Priserna drivs av räntorna. Räntorna kan både samhälle och boköpare tappa kontrollen på och då spricker bubblan, om den inte spricker av tilltagande fattigdom. Riskerna finns alltid och med en historisk utveckling med räntor nedåt så är framtiden dyster, inte ljus.

Men då får du berätta för mig vad som är alternativet till att äga!

Att producera ett hyreshus kostar ungefär lika mycket att producera som ett hus till en BRF. Och räntorna måste betalas även där. Men inte nog med det. Fastighetsägaren kommer dessutom att lägga på mer än så för risken och service mm.

Hur kan jag då vinna på att hyra? Eller tror du att det är gratis att finansiera hyresfastigheter?
2015-08-04, 05:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ganska kul att gå in och kolla på historiska bolåneräntor.

http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/index.htm

Det återkommande mönstret är hur blåst den som bundit sina lån över långa perioder blivit. Idag kan du utan förhandling binda räntan på 10 år på ca 3,35%.

Vad får dig att tro att banken kommer ha fel denna gång?

Det du också glömmer bort att berätta är att inflationen var betydligt högre på 90-talet då räntorna, så du betalade inte 10-12% i praktiken.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Priser-och-konsumtion/Konsumentprisindex/Konsumentprisindex-KPI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/33831/
Idag kan du binda till den räntan men då blir man " blåst" skriver du? Vilket iofs varit fallet sedan tidigt 90 tal och fallande räntor?
Så vem binder idag till 3,35%? Om räntan lyfter så kommer tioåringen vara dyrare än 3,35 % med stor sannolikhet så nja.
2015-08-04, 05:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Idag kan du binda till den räntan men då blir man " blåst" skriver du? Vilket iofs varit fallet sedan tidigt 90 tal och fallande räntor?
Så vem binder idag till 3,35%? Om räntan lyfter så kommer tioåringen vara dyrare än 3,35 % med stor sannolikhet så nja.

Vad är det som talar för att räntan de närmaste tio åren ska ligga över 3,35%?

Enda gången det var rejält lönsamt att köra bundet var under en kortare period 92, då det var nästan halva priset på långt bundet lån. Men även där fick ju banken rätt...

Slutsats 1: du kan inte lura banken.

Slutsats 2: Bundna lån blir dyrare i genomsnitt.

Slutsats 3: Räntorna på lång sikt är rekordlåga, vilket förklarar prisuppgången på bostäder fundamentalt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in