2015-08-03, 17:44
Medlem
SUlZ7es avatar
Artikel i Nordfront om varför man INTE bör uppgradera. Punkt 6 är kanske den största anledning vilket ger en fingervisning av vilken agenda M$ har med uppgraderingen. Givetvis kommer M$ att sälja denna sedan till Polismyndigheter och annat världen över så de kan öppna upp beslagtagna datorer för sätta dit fildelare och annat. Samma sak med punkt 5.
Citat:
I veckan släppte Microsoft sin senaste version av operativsystemet Windows med versionsnummer 10. Robert Eklund ger dig här anledningar till varför du inte bör uppgradera.
  1. Din gamla licens blir ogiltig när du väl uppgraderar, så du kan inte gå tillbaka till din ursprungliga version av Windows.
  2. Kontrollen över ditt operativsystem kommer att minska drastisk, till exempel: Du kan inte välja bort uppdateringar av operativsystemet eller drivrutiner, Windows Defender kan inte deaktiveras om du inte installerar ett alternativt antivirusprogram.
  3. Microsoft använder din bandbredd till att distribuera uppdateringar och annat, utan att fråga användaren.
  4. Standardinställningarna, som majoriteten av alla användare kommer att bruka, ger bland annat Windows tillstånd att dela ditt wifi-lösenord med facebook-kontakter och givetvis Microsoft själva. Standard är också att startmenyn visar annonser.
  5. Microsoft kommer även att samla in din internethistorik och tangentnedslag i syfte att ”Att hjälpa Microsoft förbättra produkter och tjänster”
  6. Om du väljer att bruka Microsofts diskkryptering, Bitlocker, så skickas din återställningsnyckel till Microsoft.
https://www.nordfront.se/dags-att-slanga-ut-microsoft-fran-era-vardagsrum.smr
Senast redigerad av SUlZ7e 2015-08-03 kl. 17:51.
Citera
2015-08-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUlZ7e
Artikel i Nordfront om varför man INTE bör uppgradera. Punkt 6 är kanske den största anledning vilket ger en fingervisning av vilken agenda M$ har med uppgraderingen.

Fast att använda nordfront som källa till att inte uppdatera måste ungefär vara lika trovärdigt som att använda bibeln för att försöka förklara evolutionsteorin.
Citera
2015-08-03, 17:52
Medlem
SUlZ7es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Fast att använda nordfront som källa till att inte uppdatera måste ungefär vara lika trovärdigt som att använda bibeln för att försöka förklara evolutionsteorin.
Så du menar att påståendena är lögn? Har du i så fall en trovärdig källa på det? Eller är du sån idiot som automatiskt tror på allt PK-media skriver medan du föraktar alla som är regimkritiska? SMR är nog väldigt måna om sin IT-säkerhet då de såklart är rädda för myndigheter ska spionera i deras datorer.
Citera
2015-08-03, 18:01
Medlem
musttomtes avatar
Windows 10 är mysigt - det är lite att pilla med... Låt appar använda min kamera. Spännande hehe. Skulle ej tro det.
Citera
2015-08-03, 18:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Artikel i Nordfront om varför man INTE bör uppgradera. Punkt 6 är kanske den största anledning vilket ger en fingervisning av vilken agenda M$ har med uppgraderingen. Givetvis kommer M$ att sälja denna sedan till Polismyndigheter och annat världen över så de kan öppna upp beslagtagna datorer för sätta dit fildelare och annat. Samma sak med punkt 5.

Citat:
Så du menar att påståendena är lögn? Har du i så fall en trovärdig källa på det? Eller är du sån idiot som automatiskt tror på allt PK-media skriver medan du föraktar alla som är regimkritiska? SMR är nog väldigt måna om sin IT-säkerhet då de såklart är rädda för myndigheter ska spionera i deras datorer.

Man kan då undrar här vad Nordfront har för källa? Jag har varken hört eller läst om detta på dessa forum som hanterar IT och då med inriktning inom Microsoft.
Citera
2015-08-03, 18:25
Medlem
En viktig fråga:

Kan det likt win8 plötsligt komma upp en dialog som säger "Updates have been installed. Windows will restart in X minutes" utan möjlighet att stoppa omstarten?

Det var egentligen den enda dåliga saken med windows 8 (tillsammans med startmenyn). Gick att fixa genom att ändra ett värde i registry men det var patetiskt att man ens behövde göra så..
Citera
2015-08-03, 18:30
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Man kan då undrar här vad Nordfront har för källa? Jag har varken hört eller läst om detta på dessa forum som hanterar IT och då med inriktning inom Microsoft.

Mycket av det som Nordfront skriver om kan du finna på t.ex Swehack.

https://swehack.org/viewtopic.php?f=16&t=956&start=20
Citera
2015-08-03, 18:36
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
En viktig fråga:

Kan det likt win8 plötsligt komma upp en dialog som säger "Updates have been installed. Windows will restart in X minutes" utan möjlighet att stoppa omstarten?

Det var egentligen den enda dåliga saken med windows 8 (tillsammans med startmenyn). Gick att fixa genom att ändra ett värde i registry men det var patetiskt att man ens behövde göra så..

jag har inte sett något och den har uppdaterat - 4 saker. Detta är när jag själv söker via förstoringsglaset brevid startknappen.

"Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, ‏‎18:29"
Citera
2015-08-03, 19:05
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det stämmer inte. Det finns ett knapp-val på om man vill göra en backup av nyckeln till sitt Microsoft-konto, precis som i Windows 8. Se bild: http://i.imgur.com/GKZUhmW.png
Citera
2015-08-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KekeTG
För Ubuntu spionerar ju inte på dig? Eller hur tänker du?
https://www.leaseweblabs.com/2014/06/disable-spyware-ubuntu-14-04/
Ja, det var ju "jobbigt" att åtgärda...
Citera
2015-08-03, 19:38
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
Nu ligger uppgraderingen färdig och jag undrar över en sak innan jag uppgraderar. Händer det något med min partion D? Elller är det bar C som "försvinner"?
Citera
2015-08-03, 19:50
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-Ukko
Nu ligger uppgraderingen färdig och jag undrar över en sak innan jag uppgraderar. Händer det något med min partion D? Elller är det bar C som "försvinner"?

Inget försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in