2015-08-02, 22:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hur skulle man annars kunna utesluta fyndplats som mordplats? Men ivf så kan polisen ha uttryckt sig klumpigt så helt säkert är det väl inte att mordplatsen är fastställd.
Om Lisa har blött mycket och fyndplatsen är oblodig kan man utesluta fyndplatsen som mordplats utan att veta var mordplatsen är.
2015-08-02, 22:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Det kom inte igång tillräckligt fort.. Pappan i panik och polisen kanske bara ställer frågor och tiden rinner på.. Vem som helst hade nog kallat in den förstärkningen om det gått.. Hade inte du?

Det du beskriver låter väldigt rimligt. Tillhör dessutom de som uppskattar den info du ger här. Bry dig inte om Hönset, hen är på dåligt humör ikväll.
2015-08-02, 22:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra tänkt! En rimlig hypotes kan vara blodspår från offret på annan plats. Men jag skulle heller inte utesluta att det kan röra sig om att fyndplatsen i övrigt saknar spår från offret och samtidigt uppenbart inte blivit städad på länge. Risken finns nog tyvärr att mordplatsen är och kommer att förbli okänd
Ja blodspår krävs det nästan ett riktigt städarproffs för att städa undan. Även om fyndplatsen inte bär spår av strid eller liknande så tycker inte jag att det är tillräckligt för att utesluta den som mordplats. Men polisen kan möjligen ha tänkt högt också men jag lutar nog åt att mordplatsen är fastställd.
2015-08-02, 22:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hur skulle man annars kunna utesluta fyndplats som mordplats? Men ivf så kan polisen ha uttryckt sig klumpigt så helt säkert är det väl inte att mordplatsen är fastställd.

Det kan ju vara så att obduktionen säger något om hur mordplatsen borde se ut i form av spår av diverse slag, och att de spåren inte har hittats på fyndplatsen.

Ponera att halspulsådern skars av när offret levde, det ger att det borde finnas vissa typer av blodspår på mordplatsen och att den typen av spår inte återfanns på fyndplatsen, för att ta ett exempel på hur man kan utesluta en fyndplats som mordplats. Dessutom så kan man i vissa fall se om offret har flyttats ifrån dödsplatsen till fyndplatsen genom att studera likfläckar.
2015-08-02, 22:41
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

I min värld kan hel men illa tilltygad innebära att offret har knivhuggits och knivskurits besinningslöst, vilket jag i så fall tolkar som att gärningspersonen hyste ilska mot offret, varför kan man ju då undra.

Eller kanske det kan betyda att kroppen har tryckts ihop för att få rum i ett trångt utrymme, med knäckta ben som följd?
2015-08-02, 22:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om Lisa har blött mycket och fyndplatsen är oblodig kan man utesluta fyndplatsen som mordplats utan att veta var mordplatsen är.
Håller jag inte med om. GM kan ha haft byggplast under när han styckade kroppen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det du beskriver låter väldigt rimligt. Tillhör dessutom de som uppskattar den info du ger här. Bry dig inte om Hönset, hen är på dåligt humör ikväll.

Ja det var väldigt vad de var på hugget
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
/.../ I Kristianstad, för att ta ett inhemskt exempel, fanns det en kille i 30-års åldern som ansågs vara så timid och alldaglig, vänlig och fin, att han blev kallad "Snälle-Bengt". Det hittades en kvinna sexmördad några år in på 90-talet och staden försattes i chock
och skräck. Det bildades något som hette "nattvandrarna" där man skulle försöka "säkra"
staden om sena kvällar och nätter och hålla utkik efter den fruktade kvinnomördaren som
gick lös. Till gruppen anslöt sig "Snälle-Bengt".

Ytterligare ett sexualmord följde. Spåren pekade mot ingen mindre än...ja, just det,
"Snälle-Bengt".

Så småningom kunde man binda honom vid två mord på kvinnor och den omtänksamme
och fridfulle nattvandraren dömdes till rättspsykiatrisk slutenvård i Växjö.
Inte nog med att han ansågs allmänt som en oförarglig prick, han såg dessutom riktigt
snäll ut.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15123838/250/normal/ffc463366021a/bengt.jpg

Ted Bundy hade charm i överflöd och kunde uppträda riktigt belevat. En snäll snubbe.
När han inte lustmördade kvinnor förstås i olika åldrar...
Utseendet kan säga en del, men långtifrån alltid. Då får man mer ut av händer och fingerföring - och sättet att spreta med fingrarna:
https://minfil.org/Cdl4jfb3b8/H_nder.jpg

1-5 CS:s händer (dubbelmordet i Arboga)
6 KJ (Boden)
7 Snälle-Bengt
8 Ted Bundy
9 NB (spretar som f-n)
2015-08-02, 22:43
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det har jag också funderat på men det faller ju på mopeden. Då måste ju moppen ha körts tillbaka till cafeet från brottsplatsen.

Jag har svårt att se GM köra tillbaka mopeden, väldigt riskfyllt beteende. Men inte omöjligt, det är ju inte riskfritt att begå mord heller.

Moppen måste ju ha ställts tillbaka med påsen på det ställe Lisa parkerat den. Sen är det ju mjölkrummet som varit avstängt länge. Varför i så fall?

Det förutsätter förstås att Lisa stoppades på mopeden på hemväg!
Ingenting tyder på att moppen har blivit flyttad över huvud taget.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det här hittade jag.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/nya-uppgifter-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades
Att kroppen har hittats vid Martorp är bekräftat. Om martorp anses ligga i närhetem av caféet är en definitionsfråga.
Senast redigerad av klurigkluring 2015-08-02 kl. 22:58.
2015-08-02, 22:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Eller kanske det kan betyda att kroppen har tryckts ihop för att få rum i ett trångt utrymme, med knäckta ben som följd?

Ja, det finns också på min karta, absolut. Det har ju florerat ett rykte här i tråden om något liknande vill jag minnas.

Om jag ska tro något, ja jag tror faktiskt att kroppen har tryckts in i något trångt utrymme, foderautomat, klädskåp eller dynbox. Styckad eller komprimerad.
2015-08-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant, du hakar upp dig på att folk resonerar kring en eventuell styckning och i nästa andetag tycker du att AJ är skum som fan som om du tror att han är inblandad, jag vet inte vad jag ska tro om ditt sätt att tänka kring det här mordfallet, dock respekterar jag din rätt att tro.

Vad menar du med bestialiskt? Styckning tror du väl knappast, det är ju mest tjat om det, så vad är bestialiskt i dina ögon?

Som jag tidigare skrev så har jag fått information (som inte är bekräftad, men trovärdig) om att hennes underliv var förstört, eller försökt att förstöras.
Hela denna händelse, är i mina ögon helt fruktansvärd. Och med tanke på omfattningen i utredningen kan du ju försöka övertyga mig om att det inte är bestialiskt.
2015-08-02, 22:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Håller jag inte med om. GM kan ha haft byggplast under när han styckade kroppen.
Och varför skulle han ha det? Dessutom menade jag att mordet var blodigt, jag utgick inte från att kroppen var styckad.

Men, ärligt talat, lägga ut byggplast, mörda eller stycka Lisa, vänta tills blodet torkat så man inte spiller på golvet, ta bort byggplasten och sticka därifrån tycker jag låter mycket omständligt och tidsödande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in