2015-08-02, 15:29
Medlem
Lisa dödades inte där hon hittades, har vi fått veta genom media.
Då har hon fraktas till boden, på något sätt?
Hur?
Finns det inga DNA bevis i bilen, bilar som använts av de som har koppling till martorp,
Så är det antingen en helt random som kört förbi, dödat Lisa, gömt henne i boden.
Alternativt
Har man inte använt någon bil för att transportera en död Lisa i.
Vad kan man då ha använt?
Frågan är när hon kom till boden?
Kan förflyttningen skett nattetid?
Har polisen kontrollerat fler fordon än två?
Tex fyrhjulingen?
Annat?
2015-08-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...och det är väl inte konstigt om yngre brodern hyrde ett eget hus?
Det är väl inga konstigheter om han ville bo för sig själv och MGM med fru ville ha ett privatliv?

Den yngre brodern och GM:s fru är släppta ur häktet och kommer med största sannolikhet tillbaka till Sverige i höst för att vittna i den kommande rättegången

Frun är tyst av förklarliga skäl men också för att hon vet att hennes man är skyldig och att hennes vittnesmål kommer att hjälpa till att fälla honom
Detsamma gäller för yngre brodern

Min uppfattng

Jag delar den uppfattningen, hon och brodern kunde t.ex. ej ge alibi till MGM och på så sätt så blir hennes vittnesmål delvis fällande för MGM.
Nu behöver hon inte vittna under ed då det berör närstående men samtidigt så vet vi ännu inte om misstanken mot henne kvarstår gällande skyddande av brottsling.

Detsamma må då även gälla brodern till MGM och kvarstår ännu misstanken mot honom typ "medhjälp" eller skyddande av brottsling.

Det kan förändras, antingen avskrivs de som misstänkta eller så blir de också åtalade.

Det lär iaf framkomma när åklagaren lämnar in stämningsansökan mot MGM och eventuellt en eller två till i ärendet. Kan nog tänka mig att länsman vill höra dem fler gånger när man har alla analyssvar och skall skapa sig en händelsekedja vad som förevarit denna söndag och dagarna efter.
Det lär man göra i Litauen med bistånd av deras kriminalpolis om man inte redan gjort det.
Samtidigt så bör de hålla kompletterade förhör för att med det kunna avskriva dessa figurer eller tvärtom, begära dem gripna och överförda till Sverige om man ämnar åtala dem.
2015-08-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
VART skriver jag? Kan du möjligen länka till det du skriver eftersom jag inte vet vad menar.
Nej, jag läser inte allt som inte riktas TILL MIG, eftersom debatten är med en viss skribent i en viss fråga med MIG. Jag kollar av tråden då jag kommer in emellanåt från trädgården.
Ta och skriv vad du menar istället så slipper vi onödiga diskussioner.

Känns något fel att skriva om några skribenter...men det är ett stycke i detta jag menar bla:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Det har dock riktats till dig två ggr av två olika skribenter om ändrat ställningstagande i frågan. Men jag förstår, det är inte alltid lätt att följa en diskussion i sin helhet av olika anledningar.
2015-08-02, 15:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Har en fråga till någon som kanske vet när det gäller yppandeförbud, det kan väl enbart gälla åklagare , advokater samt alla som arbetar med fallet, det gäller inte privatpersoner, journalister mm. Eller?
Ett yppandeförbud kan gälla precis alla. Däremot kan det bara gälla information som uppstått på visst sätt. Det finns, som Tingsnotarien förtjänstfullt har utrett, två sorters yppandeförbud: Det första, som meddelas av åklagare, gäller uppgifter som lämnats i förhör, eller uppgifter som man fått av förundersökningsledningen i samband med förhör. Det andra, som beslutas av domstol, berör sådana uppgifter som nämnts vid en domstolsförhandling, i praktiken en häktningsförhandling.

Så om en privatperson eller journalist blir förhörd som vittne under yppandeförbud, gäller det yppandeförbudet h*n** också. Men bara beträffande just de uppgifter som utväxlats under förhöret.
2015-08-02, 16:05
Medlem
boqpods avatar
GMs bil tigs i beslag för teknisk undersökning, vi vet också att ett annat fordon togs i beslag.
Den senare har avfärdats i ett uttalande, men ingenting sades om den silvriga Sharan som GM körde. Jag tolkar det som att man hittat bevisning i bilen eftersom den fortfarande är i polisens förvar och det faktum att man valde att avfärda det andra fordonet men la locket på vad det beträffade GMs bil.

här är uttalandet i fråga.

Tror att man har en hel på fötterna i detta ärende, men man är otroligt mån om att inte missa någonting i utredningen eller på annat sätt klanta sig i ärendet och är därför mycket förtegna och arbetar in i det sista med gedigna underlag man har.

Tystnaden tolkar vissa som att bevisningen är tunn, men jag tror snarare att det förefaller sig som ovan.
2015-08-02, 16:12
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Jag tolkar det som att man hittat bevisning i bilen eftersom den fortfarande är i polisens förvar och det faktum att man valde att avfärda det andra fordonet men la locket på vad det beträffade GMs bil.

.

Att bilen fortfarande är kvar hos polisen beror nog också på att de inte har någon att lämna ut den till, och att lämna den till kronofogden är för tidigt.
2015-08-02, 16:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
GMs bil tigs i beslag för teknisk undersökning, vi vet också att ett annat fordon togs i beslag.
Den senare har avfärdats i ett uttalande, men ingenting sades om den silvriga Sharan som GM körde. Jag tolkar det som att man hittat bevisning i bilen eftersom den fortfarande är i polisens förvar och det faktum att man valde att avfärda det andra fordonet men la locket på vad det beträffade GMs bil.

Tror att man har en hel på fötterna i detta ärende, men man är otroligt mån om att inte missa någonting i utredningen eller på annat sätt klanta sig i ärendet och är därför mycket förtegna och arbetar in i det sista med gedigna underlag man har.

Tystnaden tolkar vissa som att bevisningen är tunn, men jag tror snarare att det förefaller sig som ovan.
Tystnaden kan lika gärna bero på att analysresultat inte är klara, eller att resultaten var negativa för målet.
2015-08-02, 16:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Bröderna åker till Sverige för att tjäna pengar. Tror ni inte dom delar på en hyra isf? Låter ju märkligt om dom inte skulle bo alla tre i huset.

"Huset" som MGM med fru bor i är egentligen en lägenhet, en del av ett hus.
MGM har bott där i sex år, antar jag. Den yngre brodern har varit här ibland och då troligtvis bott hemma hos MGM. Men när denne gifte sig för tre år sedan blev boendeformen antagligen mindre lyckad.
När lillebror flyttade hit på heltid för två år sedan fixade han gissningsvis ett eget boende.
Bostad kan också ingå i lönen s a s och vara billig. Då ska han inte behöva vara trångbodd på en stor egendom med många boningshus.
Om lillebror bor i ett hus bakom Martorp, är det inte konstigt om bröderna syns däromkring.
2015-08-02, 16:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
. Det lilla samhället i byn Pociuneliai tror inte alls att bröderna kunde göra ngt illa för ngn. där känner de varandra och vet allt om alla. Ingen kan säga ngt dåligt om ngn av dem. Pålitliga, snälla, inga dåliga alkoholvanor. Respektabla familjen med tre adopterade barn i nuläget. Ingen orkar tro på det att bröderna kunde vara skyldiga. Familjen lämnade sitt hus vid den där tidspunken och satte gränser för ngn kommunikation.

Ber om ursäkt för bristande språket. Har läst svenska inte för länge sen.
Det fetade: Ja, så ser det ju nästan alltid ut. Lika oförstående är de närmast allihop,
alla de som ställs inför en situation där någon i ens närhet plötsligt är anklagad för
sånt rysligt som mord. Och ändå så ofta visar det sig att just detta hemska har dessa
närstående gjort sig skyldiga till. Vilket demonstrerar hur lite vi egentligen vet om varandra.
Ine ens den man har alldeles inpå sig dagligen kan man vara fullständigt säker på.
Där kan finnas hemliga vrår inombords dit man aldrig förmår räcka hur det än slösas med
intimitet. Och så en dag...händer det...det som sätter allt i gungning och prövar ens
förstånd...

I Kristianstad, för att ta ett inhemskt exempel, fanns det en kille i 30-års åldern som ansågs
vara så timid och alldaglig, vänlig och fin, att han blev kallad "Snälle-Bengt".
Det hittades en kvinna sexmördad några år in på 90-talet och staden försattes i chock
och skräck. Det bildades något som hette "nattvandrarna" där man skulle försöka "säkra"
staden om sena kvällar och nätter och hålla utkik efter den fruktade kvinnomördaren som
gick lös. Till gruppen anslöt sig "Snälle-Bengt".

Ytterligare ett sexualmord följde. Spåren pekade mot ingen mindre än...ja, just det,
"Snälle-Bengt".

Så småningom kunde man binda honom vid två mord på kvinnor och den omtänksamme
och fridfulle nattvandraren dömdes till rättspsykiatrisk slutenvård i Växjö.
Inte nog med att han ansågs allmänt som en oförarglig prick, han såg dessutom riktigt
snäll ut.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15123838/250/normal/ffc463366021a/bengt.jpg

Ted Bundy hade charm i överflöd och kunde uppträda riktigt belevat. En snäll snubbe.
När han inte lustmördade kvinnor förstås i olika åldrar...
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-02 kl. 17:08.
2015-08-02, 17:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Klistra in länken i Google translate, välj språk och klicka å svenska länken. Översättningen är väl sisådär:

Det tar sin tid:

Lite kryptiskt:
Tackar för det!

Citat:
Även N.Bilevičius inte erkänna skuld, dränker det DNA-spår som finns på både L.Holm kläder och kläder och andra föremål som tagits under en sökning av huset, där tills 12 juni N.Bilevičius levde med sin hustru Irina och hans Aivaras bror.
Det där var intressant om det nu skulle stämma med verkligheten.
Kan man tänkas ha varit så stupida att man haft klädesplagg och annat som tillhörde Lisa
inne i hemmet? Och inte gjort sig av med?
Låter för otroligt alltså. Men vad vet man?

Ja, är det nu sant, så är det ju bara att tacka och ta emot. Biljetten till Kumla är redan ordnad...
Kanske NB haft tröja eller byxor som beslagtagits och där finns DNA från Lisa på dessa?
2015-08-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tackar för det!

Det där var intressant om det nu skulle stämma med verkligheten.
Kan man tänkas ha varit så stupida att man haft klädesplagg och annat som tillhörde Lisa
inne i hemmet? Och inte gjort sig av med?
Låter för otroligt alltså. Men vad vet man?

Ja, är det nu sant, så är det ju bara att tacka och ta emot. Biljetten till Kumla är redan ordnad...
Kanske NB haft tröja eller byxor som beslagtagits och där finns DNA från Lisa på dessa?

Har du länken till den litauiska tidningen som skrivit det? Snällt om du vill posta den.
2015-08-02, 18:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Just det här stycket fångade mitt intresse.

Om det är riktigt, och bilen inte innehåller spår av Lisa, är de oskyldiiga.
Citat:
Svenskarna misstänker att L.Holm kidnappades en tid handson bil, påstås våldtagen och mördad. Om anklagelserna var sanna, måste bilen lämnas L.Holm kropp och kläder partiklar.
Så lätt går det inte...

Varför blir de oskyldiga för den sakens skull?
De kan väl ha haft tillgång till flera fordon? Till och med nåt som man kanske ännu inte vet om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in