2012-10-12, 14:42
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
3's mobila bredband, hur funkar räkningen som där? Alltså om jag har "7 dagar fri surf", räknar den start från dag 1--->7 eller en dag i taget eller per h det används? Hur funkar det som?

Så fort du pluggar in modemet med simkortet i börjar det ticka på.
Citera
2012-10-12, 14:44
Medlem
Slingshots avatar
Har en annan fråga, bodde ett tag riktigt nära en TRE mast, 50 meter ifrån kanske och det gick knappt inte att surfa, kan det bli så bara för att masten är för nära?
Citera
2013-08-29, 00:25
Medlem
Tja! Denna fråga kommer låta lite dum men jag måste veta.
Om man tex köper ett mobilt bredband med 40gb data/mån och sedan laddar hem en film på 2gb. Hur mycket av datamängden försvinner då?
Citera
2013-08-29, 01:16
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Har en annan fråga, bodde ett tag riktigt nära en TRE mast, 50 meter ifrån kanske och det gick knappt inte att surfa, kan det bli så bara för att masten är för nära?

troligtvis var den överbelastad, dåligt konfigurerad eller liknande, du ska kunna vara 3 meter och få samma hastighet som 30 (på ett ungefär). Ska du få 7 mbit så ska du kunna vara 5cm, 5 m eller 50 m och få ut iaf 4 av de 7 mbit. (nu är dessa siffror lite generösa men generellt absolut, man ska få det man betalar för)
Citera
2013-08-29, 01:18
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THESIDES
Tja! Denna fråga kommer låta lite dum men jag måste veta.
Om man tex köper ett mobilt bredband med 40gb data/mån och sedan laddar hem en film på 2gb. Hur mycket av datamängden försvinner då?

om du köper för tex juni månad 40 gb och du laddar ner en film på 2 gb, då har du för juni månad 38 gb kvar. förutsatt att det är 30 dgrs abonnemang och du startade den 1:e.

(hur mobilt abonnemang räknar 30 dgr är olika mellan abonnemangerna. )
(ingen fråga är för dum, det dumma är när man aldrig frågar den)
Citera
2013-08-29, 06:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
om du köper för tex juni månad 40 gb och du laddar ner en film på 2 gb, då har du för juni månad 38 gb kvar. förutsatt att det är 30 dgrs abonnemang och du startade den 1:e.

Det beror väl också på hur mycket som laddas upp av filmen samtidigt.
Vill du hålla en ratio på 1:1 så blir det väl 2+2GB = 36GB kvar !?
Citera
2013-08-29, 08:32
Bannlyst
Hur långt räcker 40 gb om man streamar filmer, givetvis kan en film vara 1 till 2 h men ca?
Citera
2013-08-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2

Är det verkligen så simpelt?
Citera
2013-08-29, 10:18
Bannlyst
Citat:
Du får även räkna med eventuell nedladdning av filer för uppdatering av ex. Windows om du använder det systemet. Och kanske du även läser något på aftonbladet.se eller någon annan nättidning med reklam eller glor på något på Youtube som drar bandbredd. Men om du bara tänker på just nedladdningen (plus uppladdning under tiden som nedladdningen sker eller efteråt) så har du kvar omkring 36 - 38Gb.
Citera
2013-08-29, 11:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Nej, men som kimdah2002 skriver.

Det beror lite på hur du laddar ner filmen och vilka upp/nedhastigheter du har.
1. Om du laddar ner rakt av med FTP så kostar det mycket lite mer än 2 GB.
2. Om du använder en Torrent så laddar andra från dig samtidigt som du laddar ner och då kanske det kostar 4GB eller ännu mer om du har låg fart ner och hög upp..
3. Om du streamar filmen så streamar andra från dig samtidigt så det kostar också 4GB.

Hur hade du själv tänkt att det skulle fungera?
Citera
2013-08-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, men som kimdah2002 skriver.

Det beror lite på hur du laddar ner filmen och vilka upp/nedhastigheter du har.
1. Om du laddar ner rakt av med FTP så kostar det mycket lite mer än 2 GB.
2. Om du använder en Torrent så laddar andra från dig samtidigt som du laddar ner och då kanske det kostar 4GB eller ännu mer om du har låg fart ner och hög upp..
3. Om du streamar filmen så streamar andra från dig samtidigt så det kostar också 4GB.

Hur hade du själv tänkt att det skulle fungera?

Tack för svar! Jag vet inte själv, det kändes för simpelt att räkna på det så.
Citera
2013-08-29, 18:19
Medlem
rEEgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot

Jag skulle nästan tippa på det.

Radiovåger går ju, såvitt jag vet och jag är Långt ifrån kunnig inom området, såhär: http://i1.ytimg.com/vi/yDgwylE-yBM/hqdefault.jpg

Men nu gissar jag bara och svamlar en liten aning.

Hoppas du förstår vad jag menar iaf, att det finns en möjlighet att du bodde för nära sas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in