Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Kan kan man väl, men det är ju av enkla sökningar att döma väldigt mycket ovanligare än varianten med "ingen". Personligen tycker jag också att det låter en aning udda/formellt/ålderdomligt.
Kanske har det att göra med att "brådska" blivit lite odefinierat vad gäller ordklass. Kan man säga "en brådska"? Flera "brådskor"? Kanske har helt enkelt alternativet "bråttom" bara tagit över i satser utan "ingen" och "ingen brådska" har kommit att bli en stelnad fras?
Problemet är väl att ingen använder det här ordet som det var tänkt från början. Grundordet är
bråd. Uttrycket blir
jag är bråd (= ”jag är flåsig”), och så säger ju ingen. En substantivering är
brått (som
fett till
fet), typ ”jag har det brått nu”.
Brått är identiskt med engelska
breath.
En annan substantivering är
brådska (som
grönska till
grön).
Brådska är något man HAR (eller inte har), något som FINNS, som RÅDER, osv. Ett ämnesord, alltså. Det fungerar även som verb; ”leveransen brådskar”.
Grundidén med
bråttom är inte att "någon har" bråttom, utan att det "är" bråttom MED något. Den eventuella person som upplever att det är (eller inte är) bråttom med något sägs dock enklast ”ha (dvs anse det vara) bråttom med …”
Angående ”INGEN brådska”. Det vimlar ju av ord och uttryck som endast ser bra ut tillsammans med negation; ”ingen fara på taket”, ”inte en kotte”, ”inget till övers”, ”oförstörbar”, ”inte en sekund att förlora”, ”utan tvivel” …