Citat:
Ursprungligen postat av
AdjooooglE
Så det är fel om män startar våldet men ok om det är en kvinna som startar det? Det är vad jag uppfattar det som när du skriver. Eller hur menar du?
Absolut inte. Båda ska leva under samma standarder. Nu kommer du kanske att argumentera att så inte är fallet p.g.a. generellt längre fängelsestraff, etc, för män, men just det är irrelevant till just den här punkten.
Citat:
Ursprungligen postat av
AdjooooglE
Jag är inte den enda av denna uppfattningen. Tror du hypotesen stämmer? Om inte, varför?
Jag kan inte veta om den stämmer utan faktisk statistik, och det känns i princip omöjligt att ta reda på. "Har du någon gång betvittnat en våldtäkt eller överfallen kvinna och inte hjälpt?" Det är väl så pass att det är olagligt att svara jakande.
Men personligen så tror jag inte det är fallet. Jag personligen tror man förskönar mycket "hur det var förr" när det gäller gentlemannamässighet och liknande.
Det här med villigheten att rädda personer eller inte är något som har forskats på länge och har ju många psykologiska anledningar, som åskådareffekten, etc, som inte har ändrats på länge (om någonsin).
Det har ju faktiskt minskat antal dödade kvinnor av misshandel i nära relationer sedan 1970-talet, men stannat ungefär detsamma sedan 1990-talet. Kan ganska enkelt härledas att personer som blir dödade i hemmet har blivit misshandlade i hemmet innan.
Antalet anmälningar av misshandel i nära relationer har dock ökat med 34 procent mellan åren 1997-2007. Det här är ju att dra efter strån eftersom så futtig korrelationsstatisk kan säga vad som helst, men för mig kan det säga att villigheten att förhindra misshandel har ökat och inte minskat. Känns som det tankesättet borde smitta av sig för hur man tänker även utanför nära relationer.
Men lägg inte alltför mycket tid på att kontra detta, då det är en personlig åsikt och statistiskt ounderbyggd.
Citat:
Ursprungligen postat av
AdjooooglE
Varför skulle en kvinna sluta spela svag om hon tjänar på det? Att det finns incitament (männen hjälper gladeligen till för att öka sitt värde bland kvinnorna och bland resten av männen) för att faktiskt tjäna på att vara svag?
Uppenbarligen så är det många kvinnor som vill sluta spela svaga.
Men om det du menar är att det finns så många fler stödprogram för kvinnor som är framtagna av feminister, som ett sätt att spela svaga men ändå få en del av kakan, så kan jag inte ge ett annat svar än: jag litar på de människor som är "in the trenches" så att säga, och är de som sysslar med de som söker till de olika sociala programmen och kan se vart det behövs hjälp.
Det betyder inte att kvinnor som kön är svaga och hjälplösa, men det betyder att det finns kvinnor som är svaga och hjälplösa i dagsläget på grund av massor av per-person-baserade anledningar och faktorer. Det kanske slår om en dag; tror inte programmen finns kvar om det inte finns något behov av dem.
Ett enklare exempel är att det startas företag av många färre kvinnor, i min mening helt enkelt eftersom det inte har varit så vanligt att göra, och kan vara svårt att knuffa sin väg bland andra chefer i samhället, som till största del är män.
Citat:
Ursprungligen postat av
AdjooooglE
MÄN LEVER FÖR KVINNAN. Vad är det som är så svårt att förstå?
Jag är en man, och jag kunde inte bry mig så värst mycket alls, faktiskt. Så din tes flög åt fanders.
Kanske är något fel på mig, men tycker genrellt att ditt mantrat om att män lever för kvinnans gunst och hans beteende beror helt på henne är väldigt snedvridet. Jag kan nog faktiskt inte tänka mig en enda tendens i hela samhället där det här uppenbarar sig.
Kan du ge ett par konkreta exempel på när män formar sig efter kvinnan så totalt?
EDIT: Helst några som är specifika just för män, annars känns det som att om kvinnor formar sig på samma sätt efter män under den situationen så blir det lite +/- 0.