Citat:
Ursprungligen postat av
ToBrazil
Hej alla aktieproffs! Jag tänkte försöka ge mig in i matchen jag också utan några tidigare erfarenheter
Jag har varit inne och kikat en snabbis på avanza.se är den sidan en bra början? Kan man köpa och sälja aktier hos internationella företag där eller är det bara den svenska marknaden? Bör man göra konton på någon annan hemsida som täcker internationella aktier också kanske?
Hur mycket rekommenderas i startkapital för ett riktigt blåbär? Kan säkert avvara 5000:- att leka med
Finns en flik prislista på avanza. Där kan du se var du kan handla och till vilket pris. Det blir bättre för varje kvartal!
Avanza duger bra.
Det är en del teori om du inte vet hur du går igenom en årsrapport. Hur mycket pengar du vill sätta in beror på hur mycket risk du tar och vilka bolag du handlar. Köper du bara bolag som HM, Investor och Industrivärden kan du gå in med mycket. Det är bolag som inte kommer gå omkull. 5000kr låter som en bra summa. Viktigt att du inser att det är värderingen som är viktig om du vill avkasta bra och inte börjar jaga lottsedlar och leta magiska signaler i graferna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snoovit
Jag har kollat rundor och istället för tipsen på Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Robur Indexfond Asien har jag funnit SPP Aktiefond USA som jag verkar vara ett bra/bättre alternativ. Någon som har några tankar/råd?
En fråga till, i min PPM fondportfölj har jag sedan flera år UBS (Lux) Equity Fund - Biotech (USD) till min stora glädje. Den går fortfarande riktigt bra, kan det vara ett bra läge att sätta in pengar på denna även på tex Avanza nu?
Har du en anledning till att SPP aktiefond USA är ett bättre alternativ? Magkänslan är inte tillräcklig och att se att aktiefonden överavkastad globalt index är inte heller en anledning.
Att aktier i USA gått bra är ingen anledning till att det kommer fortsätta vara så. Värderingarna är höga. Aktivt förvaltade fonder som SPP aktiefond USA brukar ta höga avgifter och dessutom ofta underavkasta index under en längre tid. Att det rekommenderas global för dig är antagligen för att då följer du hela världens utveckling.
Biotekning går bra i uppgång. Sedan går den ner i källaren. Sälj med andra ord, inte köp. Man säljer när någonting blivit dyrare och köper när det är billigare.
Du vill inte att den där Indexfonden från Asien har aktier från Kina i sig. Kolla upp det. Kinas börs haverar just nu.