2015-07-28, 19:19
Medlem
Tänkt sätta mig in lite djupare i aktier, men vet inte riktigt vart man ska börja..
Någon som t.ex. Vet någon youtuber som lagt upp bra videor eller liknande?
Citera
2015-07-29, 09:40
Medlem
Hej alla aktieproffs! Jag tänkte försöka ge mig in i matchen jag också utan några tidigare erfarenheter

Jag har varit inne och kikat en snabbis på avanza.se är den sidan en bra början? Kan man köpa och sälja aktier hos internationella företag där eller är det bara den svenska marknaden? Bör man göra konton på någon annan hemsida som täcker internationella aktier också kanske?

Hur mycket rekommenderas i startkapital för ett riktigt blåbär? Kan säkert avvara 5000:- att leka med
Citera
2015-07-29, 10:52
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Du är väldigt exponerad mot Sverige i och med att båda fonderna du har följer svenska företag och deras utveckling. Och för att sprida dina risker lite borde du därför borde du peta in en global indexfond i din fondportfölj. Rekommenderar då att du väljer Länsförsäkringar Global Index.

Jag tycker egentligen att du borde byta ut någon av Avanza Zero och Nordnet Superfonden mot en fond som inte är exponerad mot Sverige. Möjligtvis Swedbank Robur Indexfond Asien? Även detta för att sprida riskerna en aning. Vilken du ska byta ut är upp till dig.

Jag har kollat rundor och istället för tipsen på Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Robur Indexfond Asien har jag funnit SPP Aktiefond USA som jag verkar vara ett bra/bättre alternativ. Någon som har några tankar/råd?

En fråga till, i min PPM fondportfölj har jag sedan flera år UBS (Lux) Equity Fund - Biotech (USD) till min stora glädje. Den går fortfarande riktigt bra, kan det vara ett bra läge att sätta in pengar på denna även på tex Avanza nu?
Senast redigerad av Snoovit 2015-07-29 kl. 11:01. Anledning: Tillägg
Citera
2015-07-29, 10:54
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Tänkt sätta mig in lite djupare i aktier, men vet inte riktigt vart man ska börja..
Någon som t.ex. Vet någon youtuber som lagt upp bra videor eller liknande?

Gillar själv "rika tillsammans"-bloggen och de video/kurs-avsnitt som t.ex. Aktieinvest har. Bra och nybörjarvänligt.
Hur mycket hade du tänkt att investera/spara i aktier? Hur ser din situation ut idag?
Citera
2015-07-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToBrazil
Hej alla aktieproffs! Jag tänkte försöka ge mig in i matchen jag också utan några tidigare erfarenheter

Jag har varit inne och kikat en snabbis på avanza.se är den sidan en bra början? Kan man köpa och sälja aktier hos internationella företag där eller är det bara den svenska marknaden? Bör man göra konton på någon annan hemsida som täcker internationella aktier också kanske?

Hur mycket rekommenderas i startkapital för ett riktigt blåbär? Kan säkert avvara 5000:- att leka med

Finns en flik prislista på avanza. Där kan du se var du kan handla och till vilket pris. Det blir bättre för varje kvartal!
Avanza duger bra.

Det är en del teori om du inte vet hur du går igenom en årsrapport. Hur mycket pengar du vill sätta in beror på hur mycket risk du tar och vilka bolag du handlar. Köper du bara bolag som HM, Investor och Industrivärden kan du gå in med mycket. Det är bolag som inte kommer gå omkull. 5000kr låter som en bra summa. Viktigt att du inser att det är värderingen som är viktig om du vill avkasta bra och inte börjar jaga lottsedlar och leta magiska signaler i graferna.

Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Jag har kollat rundor och istället för tipsen på Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Robur Indexfond Asien har jag funnit SPP Aktiefond USA som jag verkar vara ett bra/bättre alternativ. Någon som har några tankar/råd?

En fråga till, i min PPM fondportfölj har jag sedan flera år UBS (Lux) Equity Fund - Biotech (USD) till min stora glädje. Den går fortfarande riktigt bra, kan det vara ett bra läge att sätta in pengar på denna även på tex Avanza nu?

Har du en anledning till att SPP aktiefond USA är ett bättre alternativ? Magkänslan är inte tillräcklig och att se att aktiefonden överavkastad globalt index är inte heller en anledning.

Att aktier i USA gått bra är ingen anledning till att det kommer fortsätta vara så. Värderingarna är höga. Aktivt förvaltade fonder som SPP aktiefond USA brukar ta höga avgifter och dessutom ofta underavkasta index under en längre tid. Att det rekommenderas global för dig är antagligen för att då följer du hela världens utveckling.
Biotekning går bra i uppgång. Sedan går den ner i källaren. Sälj med andra ord, inte köp. Man säljer när någonting blivit dyrare och köper när det är billigare.

Du vill inte att den där Indexfonden från Asien har aktier från Kina i sig. Kolla upp det. Kinas börs haverar just nu.
Senast redigerad av Liketed 2015-07-29 kl. 11:33.
Citera
2015-07-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Finns en flik prislista på avanza. Där kan du se var du kan handla och till vilket pris. Det blir bättre för varje kvartal!
Avanza duger bra.

Det är en del teori om du inte vet hur du går igenom en årsrapport. Hur mycket pengar du vill sätta in beror på hur mycket risk du tar och vilka bolag du handlar. Köper du bara bolag som HM, Investor och Industrivärden kan du gå in med mycket. Det är bolag som inte kommer gå omkull. 5000kr låter som en bra summa. Viktigt att du inser att det är värderingen som är viktig om du vill avkasta bra och inte börjar jaga lottsedlar och leta magiska signaler i graferna.

Okej hemskt mycket tack för informationen! Blir till att läsa på lite nu då
Citera
2015-07-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToBrazil
Okej hemskt mycket tack för informationen! Blir till att läsa på lite nu då

Denna boken är bra men du behöver förstå dig på resultaträkning, balansräkning och kassaflödesanalysen först.

http://www.bokus.com/bok/9780471463399/value-investing/

The Intelligent Investor är en väldigt bra bok att börja men man får skippa vissa delar.
Citera
2015-07-29, 11:54
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Har du en anledning till att SPP aktiefond USA är ett bättre alternativ? Magkänslan är inte tillräcklig och att se att aktiefonden överavkastad globalt index är inte heller en anledning.

Att aktier i USA gått bra är ingen anledning till att det kommer fortsätta vara så. Värderingarna är höga. Aktivt förvaltade fonder som SPP aktiefond USA brukar ta höga avgifter och dessutom ofta underavkasta index under en längre tid. Att det rekommenderas global för dig är antagligen för att då följer du hela världens utveckling.
Biotekning går bra i uppgång. Sedan går den ner i källaren. Sälj med andra ord, inte köp. Man säljer när någonting blivit dyrare och köper när det är billigare.

Du vill inte att den där Indexfonden från Asien har aktier från Kina i sig. Kolla upp det. Kinas börs haverar just nu.
[/quote]

Tack för infon! SPP aktiefond USA har samma förvaltningsavgift som Länsförsäkringar Global Index och bättre historik på avkastning samt lägre norman belopp. Det var det jag tittade på.
Citera
2015-07-29, 13:02
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Tack för infon! SPP aktiefond USA har samma förvaltningsavgift som Länsförsäkringar Global Index och bättre historik på avkastning samt lägre norman belopp. Det var det jag tittade på.
Normanbeloppet beräknas på ett genomsnitt av de senaste fem årens redovisade kostnader och LF Global Index sänkte sina avgifter nyligen.

Så det är inte helt rättvisande.

Bara upplyser.
Citera
2015-07-29, 13:51
Medlem
Inför öppningen av Stockholms börsen idag kollade jag aktien Autoliv och kollade hur orderdjupet såg ut för köpare och säljare. (Skärmdump: http://postimg.org/image/auhjwpgjd)

Det finns alltså en säljare på 898kr och en köpare på 898kr vilket blir en affär. Men sen är det nr 2 i listan för köpare som tagit och höjt med över 30kr per aktie? Dvs till priset 930kr? Varför chockhöjer man så här när det finns bra mycket bättre priser att gå in på? Är det något fuffens? Finns det någon idé bakom detta? Eller är personen i fråga bara korkad och vill förlora pengar?
Citera
2015-07-29, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capsyl
Inför öppningen av Stockholms börsen idag kollade jag aktien Autoliv och kollade hur orderdjupet såg ut för köpare och säljare. (Skärmdump: http://postimg.org/image/auhjwpgjd)

Det finns alltså en säljare på 898kr och en köpare på 898kr vilket blir en affär. Men sen är det nr 2 i listan för köpare som tagit och höjt med över 30kr per aktie? Dvs till priset 930kr? Varför chockhöjer man så här när det finns bra mycket bättre priser att gå in på? Är det något fuffens? Finns det någon idé bakom detta? Eller är personen i fråga bara korkad och vill förlora pengar?

På så stora aktier som autoliv gör det ingen direkt skilnad. Deal görs ändå med den säljaren som erbjuder bäst pris. Han kan som max betaka 930kr men lär precis som de andra betala 898 kr.
Citera
2015-07-29, 17:05
Medlem
Men om jag skulle sälja... säg att jag sätter kursen på 930kr. Och det finns någon som faktiskt är villig att ge 930kr som i det här fallet. Borde inte aktien då logiskt skjuta i höjden? Den som vinner på det är ju alla som redan är med på tåget och den som säljer?

Mig veterligen gick aldrig aktien upp så mycket idag? Så jag förstår fortfarande inte varför det stod så på orderdjupet idag. Ursäkta men jag hänger fortfarande inte med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in