2015-07-24, 15:38
Medlem
Isnatts avatar
Har en egen fråga också:

När jag skriver mitt testamente, kan jag skriva så dom jag vill ska ärva ärver min portfölj splittad på två? Eller måste aktier och fonder säljas när jag dör?
Citera
2015-07-24, 18:38
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaawww
Investeringstips aktier/fonder

Har stadig ekonomi med ett bra sparande och en del fysiska investeringar gjorda, dock aldrig värdepapper.

Har ca 100k i fritt kapital för tillfället och kan lägga undan x antal tusen i månaden.

Har ALDRIG handlat med aktier förut, utan bara investerat pengarna fysiskt eller satt in allt på ett medel-risk fondkonto hos banken.( ~ +3% / år )

Fick häromdagen lite noja då jag tänkte på hur mycket jag förlorat på att knappt fått någon ränta på mina pengar, någonsin.
Jag tänkte spara ihop 300k i kontant för att sedan använda dessa om två år. Hur börjar jag handla aktier på bästa sätt utan för stor risk?

Är helt grön och detta är verkligen inget som tidigare intresserat mig. Har läst lite om avanza zero och det ser ju bättre ut courtagemässigt än bankens fondkonto.

Merci

Jag skulle nog, liksom de flesta andra som har handlat en del aktier förut, rekommendera dig att inte handla några aktier om du har tänkt att använda pengarna inom två år. Aktier behöver 7-10 år av investering innan avkastningen väger upp risken. Det låter istället som att du bör kika efter korta räntefonder att lägga pengarna i. Risken är då att Ingves gör en räntehöjning och räntefonden går sämre, men om du inte tror på en räntehöjning i närtid så är korta räntefonder förmodligen det bästa.
Citera
2015-07-24, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Jag skulle nog, liksom de flesta andra som har handlat en del aktier förut, rekommendera dig att inte handla några aktier om du har tänkt att använda pengarna inom två år. Aktier behöver 7-10 år av investering innan avkastningen väger upp risken. Det låter istället som att du bör kika efter korta räntefonder att lägga pengarna i. Risken är då att Ingves gör en räntehöjning och räntefonden går sämre, men om du inte tror på en räntehöjning i närtid så är korta räntefonder förmodligen det bästa.

Korta räntefonder går upp om räntan höjs, långa går ner.
Citera
2015-07-24, 22:07
Medlem
Någon som kan rekommendera en bra youtube kanal eller videos som går igenom teknisk analys i detalj? Jag började kolla en nästan 2 timmar lång video från en youtube användare som heter mmassasin.
Citera
2015-07-24, 22:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremnazist
Korta räntefonder går upp om räntan höjs, långa går ner.
Nej.
Citera
2015-07-25, 10:29
Medlem
I dagsläget har jag endast ca 10 000 utspridda i fem olika fonder från månadsspar med i snitt 500 kr i varje fond (2500 totalt). För någon vecka sedan avbröt jag månadssparandet i fonderna och sparar endast i likvid form eftersom jag är lite rädd för att gå in när börsen står så högt. Har däremot kvar fonderna eftersom det inte handlar om några stora summor.

- Spiltan Investmentbolag (ca 22 %)
- Swedbank Robur Indexfond Asien (ca 20)
- SPP Aktiefond Europa (ca 18 %)
- Länsförsäkringar Global Index (ca 25 %)
- SPP Aktiefond USA (ca 15 %)

Jag söker efter idéer och tips om hur jag borde investera mina pengar nu när börsen står högt. Jag är lite rädd för högrisk (t.ex. bull/bear) och skulle endast vilja balansera min portfölj mot en eventuell nedgång. Borde jag investera i t.ex. råmaterial eller liknande? Obligationer? Jag vet inte, är fortfarande ny på börsen och undrar hur ni gör för att balansera er portfölj för att trygga er portfölj i osäkra tider.

Undrar även om det är någon specifik bransch som brukar peka uppåt när allt annat pekar nedåt? Typ, läkemedel? Är lite sugen på enskilda aktier men är inte tillräckligt påläst för att våga handla just nu.
Citera
2015-07-25, 21:36
Medlem
Har hittat en aktie som verkar ligga på 2 olika börs.

På börs 1 så har aktien gått ner till 10 kr/aktie
på börs 2 så har aktien gått upp till 20 kr/aktie

Börs 2 stänger efter börs 1. Innebär detta per automatik att Priset kommer "rätta till sig" på börs 1 direkt?
Citera
2015-07-26, 12:16
Medlem
Broheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccchector
Har hittat en aktie som verkar ligga på 2 olika börs.

På börs 1 så har aktien gått ner till 10 kr/aktie
på börs 2 så har aktien gått upp till 20 kr/aktie

Börs 2 stänger efter börs 1. Innebär detta per automatik att Priset kommer "rätta till sig" på börs 1 direkt?
Det kan skilja sig i värdering (pris x antal) mellan börserna, men det brukar vara marginellt.
Men det finns absolut en möjlighet att handla vid eventuella skillnader om man tror att de kommer att jämnas ut. Men vet du vilken av de båda som går upp och vilken som går ner? (Ledtråd: Nej det vet du inte. )

Skillnader på 100% som du pratar om ovan är en skillnad i pris. Förmodligen har börs 1 dubbelt så många aktier noterade som börs 2 vilket motiverar ett lägre pris.
Börs 1: 10 kr x 1000 aktier = 10 000kr totalt värde
Börs 2: 20 kr x 500 aktier = 10 000kr totalt värde.
Citera
2015-07-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Det kan skilja sig i värdering (pris x antal) mellan börserna, men det brukar vara marginellt.
Men det finns absolut en möjlighet att handla vid eventuella skillnader om man tror att de kommer att jämnas ut. Men vet du vilken av de båda som går upp och vilken som går ner? (Ledtråd: Nej det vet du inte. )

Skillnader på 100% som du pratar om ovan är en skillnad i pris. Förmodligen har börs 1 dubbelt så många aktier noterade som börs 2 vilket motiverar ett lägre pris.
Börs 1: 10 kr x 1000 aktier = 10 000kr totalt värde
Börs 2: 20 kr x 500 aktier = 10 000kr totalt värde.

Jag förstår ditt resonemang, men Börs 2 aktien steg så pass mycket att den gick från 1:1 till 1:2.
Dom har alltid haft samma värde innan förutom viss valuta skillnad.
Citera
2015-07-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccchector
Jag förstår ditt resonemang, men Börs 2 aktien steg så pass mycket att den gick från 1:1 till 1:2.
Dom har alltid haft samma värde innan förutom viss valuta skillnad.

Vilken aktie talar du om?
Citera
2015-07-27, 22:14
Medlem
jag har på senaste tiden handlat mycket med mini futures därför att jag har velat gå kort i många företag. Men även då börsen gått ner mycket senaste tiden och det är sommaren vilket betyder dålig avkastning, så är det inte många som kortar marknaden? Jag handlar via avanza market när jag kan för att slippa courtage men oftast är jag ensam som handlar och jag tycker det här är konstigt och obehagligt.

Jag har läst på många ställen att bristande likviditet kan förekomma och att market maker kan försvinna. Händer sådant ofta och är det folk är rädda för? Eller är det så att det finns bättre sätt att blanka på som jag har missat? Jag blankar large cap och håller aktien allt från 1 dag till 1-2veckor.

en annan sak jag itne får ihop är den här jäkla ränteintäkt när man kortar. Jag fattar inte hur ycket man betalar. PÅ avanza ser man ingenstans på kontot hur mycket dem drar. Jag förstår att ränkteintäkten går in i produkten? Men hur mycket blir det på ett ungefär? Är det någon som vet? Snckar vi 100kr i veckan på säg om man handlar för 10000kr eller 10kr?

Och sista dumma frågan. Den här hävstången, den gör så att jag inte riktig vet hur mycket jag ska köpa för. Jag förstår att om hävstången är 5ggr och underliggade går upp 1% så går min mini future upp 5%. Jag skulle vilja veta hur många minisar oavsett hävstång jag måste köpa för att jag ska gå plus med 100kr för varje en krona underliggade går upp/ner. Först tänkte jag att om jag köper 100 mini futures i HM, så kommer jag tjäna 100kr för varje krona HM går ner(Om vi snackar blankning) och beroende på hävstången, så kunde jag komma undan med att satsa olika mycket pengar för att komma upp i dessa 100 minisar. Men så verkar det inte vara alltid har jag insett. Hur gör ni för att beräkna hur mycket eran mini går upp när t.ex. underliggade går upp 1kr? Finns det någon enkelt sätt utan att räkna med procent för vaje aktie?
Citera
2015-07-27, 22:51
Medlem
Mekhs avatar
Jag sitter och försöker lära mig lite hur certifikat fungerar. Ser t.ex. att Bear LUPE X3 är med på dagens vinnare-listan på avanza med en ökning på 55,46 %, men samtidigt samtidigt har LUPE-aktien sjunkit med 4,5 % idag. Jag trodde att det var så enkelt att ett certifikat med hävstång x3 skulle innebära att certifikatet skulle öka 4,5*3=13,5 %. Men så enkelt är det ju uppenbarligen inte då 55,46% =/= 13,5%. Hur fungerar det?

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har en egen fråga också:

När jag skriver mitt testamente, kan jag skriva så dom jag vill ska ärva ärver min portfölj splittad på två? Eller måste aktier och fonder säljas när jag dör?

Aktier och fondandelar, lika lite som någon annan typ av egendom, behöver inte säljas när du trillar av stolen, om du nu inte i testamente föreskriver att egendomen faktiskt ska säljas. Så du kan testamentera bort portföljen splittad i två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in