2015-07-29, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Precis, tack vare att folk börja tro på gud så ha det rädda deras liv, att de slutar med droger, kanske inte ta livet av sig osv.. På vissa låter det som " aa men om gud finns varför tar han inte bort fattigdom osv", för att vi själva har ändå fått ansvar för våra liv, man kan inte förvänta sig att gud göra allt jobb.
Om någon slutar med droger för att dom börjar tro på Gud är naturligtvis bra. Men det är ändå "bara" tron på Gud som hjälper dom,finns inga bevis för att det verkligen är Gud.
Citera
2015-07-29, 07:00
Medlem
Citat:
Har jag sagt att jag vet vad som kommer hända i hela värden? Det är bara ibland med visa saker. Drabbas du av nån sjukdom eller nåt liknade så är det bara så, livet är orättvist. Bara för att jag har gud på min sida så betyder det inte att jag är immun mot sjukdomar. Jag tror på sätt och vis att folk få hjälp av gud, utan att dom vet om det till 100% När jag säger hjälp menar jag att dom kanske klarar att göra vissa saker och kanske inte bara ta livet av sig för att dom lever dåliga liv.
Om det är så att Gud hjälper människor utan att dom ens vet om det,så undrar jag varför han hjälper till med så banala saker som att tala om för dig när du ska vinna matcher,vilka du möter på en promenad m.m. Det borde ju finnas miljarder människor som behöver hjälp med livsavgörande saker? Svältande barn i Afrika kan inte "ta tag i sig själv" och kämpa sig ur sin fattigdom.
Citera
2015-07-29, 08:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precis, tack vare att folk börja tro på gud så ha det rädda deras liv, att de slutar med droger, kanske inte ta livet av sig osv.. På vissa låter det som " aa men om gud finns varför tar han inte bort fattigdom osv", för att vi själva har ändå fått ansvar för våra liv, man kan inte förvänta sig att gud göra allt jobb.

Inget fel i att använda halmstrå för att förbättre sitt liv. Men att bli halmstrå-pådyvlare är en annan sak.
Citera
2015-07-29, 10:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Javisst, och alla som dog av amerikanska bomber i Irak hade också ansvar för sitt eget liv, varför flyttade de inte till Sverige? Alla som dog i koncentrationslägren hade också ansvar för sitt eget liv, varför bildade de inte protestgrupper? Och alla som bor på sopbergen utanför tex Rio de Janeiro har också ansvar för sitt liv, de behöver inte vara fattiga, varför blir de inte välavlönade VD´s i något multinationellt bolag?

Citera
2015-07-29, 10:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Javisst, och alla som dog av amerikanska bomber i Irak hade också ansvar för sitt eget liv, varför flyttade de inte till Sverige? Alla som dog i koncentrationslägren hade också ansvar för sitt eget liv, varför bildade de inte protestgrupper? Och alla som bor på sopbergen utanför tex Rio de Janeiro har också ansvar för sitt liv, de behöver inte vara fattiga, varför blir de inte välavlönade VD´s i något multinationellt bolag?

Predestinations-teologin ger svar på allt detta (humor).
Citera
2015-07-29, 12:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Ditt inlägg är något du borde övertala dig själv om varje gång du "exploderar" över vad folk skriver till dig.
Kallar någon mig för idiot som du har en enorm förmåga att göra så reagerar jag ja. Jag vänder ej andra kinden till och pussar min fiende på kinden.
Citera
2015-07-29, 12:41
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om någon slutar med droger för att dom börjar tro på Gud är naturligtvis bra. Men det är ändå "bara" tron på Gud som hjälper dom,finns inga bevis för att det verkligen är Gud.
Helt rätt Kiss. Men det viktigaste är dock att personen tagit tag i sitt liv och fungerar igen och utan att behöva bedöva sig.
Om då den personen känner styrkan i Gud för att stå emot missbruket så kan jag tycka detta vara enormt bra.
Finns människor som förlorat hela sin familj som hittat Gud och en tröst där i fenomenet.
Finns de som tror på Gud av endast glädje. Finns de som tror på Gud utan att ens veta om det.
Citera
2015-07-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Helt rätt Kiss. Men det viktigaste är dock att personen tagit tag i sitt liv och fungerar igen och utan att behöva bedöva sig.
Om då den personen känner styrkan i Gud för att stå emot missbruket så kan jag tycka detta vara enormt bra.
Finns människor som förlorat hela sin familj som hittat Gud och en tröst där i fenomenet.
Finns de som tror på Gud av endast glädje. Finns de som tror på Gud utan att ens veta om det.
Om Gud verkligen hjälper några få människor,utav miljarder,så är det nog inte Gud trots allt. Det ör vad jag tror i alla fall. Eller gillar Gud att leka den orättvisa brutala leken,dör han hjälper vissa med ganska banala saker,men struntar i människor som verkligen plågas?? I så fall är det en väldigt grym Gud,eller så hjälper han så många han kan och är inte den Gud som folk tror.
Citera
2015-07-29, 12:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Om Gud verkligen hjälper några få människor,utav miljarder,så är det nog inte Gud trots allt. Det ör vad jag tror i alla fall. Eller gillar Gud att leka den orättvisa brutala leken,dör han hjälper vissa med ganska banala saker,men struntar i människor som verkligen plågas?? I så fall är det en väldigt grym Gud,eller så hjälper han så många han kan och är inte den Gud som folk tror.
Ja jag vet faktiskt inte Kiss varför det ser ut som det gör i världen och varför en del får hjälp. Kan vara så att den som anser sig ha fått hjälp tror att det var Gud medan någon anser det vara sin egen styrka eller ödet.
Förstår du?
Citera
2015-07-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ja jag vet faktiskt inte Kiss varför det ser ut som det gör i världen och varför en del får hjälp. Kan vara så att den som anser sig ha fått hjälp tror att det var Gud medan någon anser det vara sin egen styrka eller ödet.
Förstår du?
Ja jag förstår. Eftersom jag inte tror på Gud så tror jag heller inte att Gud hjälper människor.
Citera
2015-07-29, 13:23
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja jag förstår. Eftersom jag inte tror på Gud så tror jag heller inte att Gud hjälper människor.
Nej jag har förstått det. Själv vet jag inte om det är så. Eller om det är så utan att man begriper det. Har ingen aning faktiskt.
Tror endast och kan då kritisk koppla ihop det med Gud eller inte(om jag nu vill det)
Citera
2015-07-29, 14:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom jag inte tror på Gud så tror jag heller inte att Gud hjälper människor.

Citat:
Själv vet jag inte om det är så. Eller om det är så utan att man begriper det. Har ingen aning faktiskt.

Men bästa goran, nu ljugar du. Du har ju tydligt sagt att 'gud' aktivt ... och enligt dig positivt ... manifesterar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in