2015-07-28, 22:17
Medlem
Han må ha avtjänat sitt straff men straffet var alldeles för lågt (som alltid för sexualbrottslingar). Tror det upprör ganska många. 9 år är alldeles för kort tid. Ta bort den där 2/3-regeln så hade straffet varit ganska lagom (14 år)...
Citera
2015-07-28, 22:29
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebulah
Han kommer att gå på Utbildning Nord (om de inte bytt namn) och kommer att bo i Övertorneå. Att tro att han kommer att överleva det tror jag inte på. Inte så att någon i Övertorneå kommer att slå ihjäl honom men att visa sig ute i ett sånt litet samhälle kommer att vara så psykiskt påfrestande att han knappast står ut.

Sen skall vi komma ihåg att han är dömd och har avtjänat sitt straff varför han skall anses ha pliktat sina synder.

Det enda jag säger om ovanstående är att svenskt rättsväsende är ett stort skämt och det handlar inte bara om Hagamannen. Är man inte betrodd med en enda obevakad permission skall man inte släppas ut i samhället.

http://www.utbnord.se/sv/vara-utbildningar

Vilken utbildning skulle vara aktuellt för han? Han ville ha bidrag till körkort sen om det var för att klara utbildningen eller att ta sig ner till Haparanda vet jag inte. Han har varit där tittat men han kanske har andra planer. Kan det vara en skenmanöver? Oavsett vilket så är det bara dagar innan sanningen kommer fram. Några vänner kommer han inte att få där. Finns ingen svensk som skulle slå ihjäl han möjligen någon galen zigenarfamilj eller någon Finländare som blir less på han.
Citera
2015-07-28, 22:30
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp8018
Han må ha avtjänat sitt straff men straffet var alldeles för lågt (som alltid för sexualbrottslingar). Tror det upprör ganska många. 9 år är alldeles för kort tid. Ta bort den där 2/3-regeln så hade straffet varit ganska lagom (14 år)...

2/3-regeln blir nog omdiskuterad nu lika väl som att han ska få bo i sin egen hemstad under den villkorliga frigivningen.
Citera
2015-07-28, 22:33
Medlem
Vi pratar om en galning som försökte trycka ut ögonen på dem han våldtog. Och försök till mord i några fall. Han är riktigt störd.
Citera
2015-07-28, 22:38
Medlem
Han har fått 2st övervakare i övertorneå enligt nsd
http://www.nsd.se/nyheter/tornedalen/hagamannen-far-overvakare-i-overtornea-9431444.aspx

Hur övertorneå bor reagerar

http://www.nsd.se/nyheter/tornedalen/overtorneaborna-berattar-om-oron-9431549.aspx
Citera
2015-07-28, 23:01
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Vad vill du ha sagt? Gillar du inte deras initiativ att uppmärksamma det hela?

Rätt uppfattat. Har mycket svårt för uppviglande kommunistiska sekters ståndrätter.
Citera
2015-07-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Saknar du läsförståelse?

Jag skrev följande:

Dumfan! Dina inlägg här är ju helt meningslösa! Även om de kanske fått igenom GPS-bojan, hade det beslutet naturligtvis rivits upp av nästa instans!
Citera
2015-07-28, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Rätta mig om jag har fel men visst var det väl sossarna som på 90-talet drev på reformen som nu lett till den här situationen?

Jag ser ingen anledning att rätta dig. I min bok står det (om jag nu minns rätt), att båda (S)-justitieministrarna Freivalds 1994 - 2000 resp Bodström 2000 - 2006 ville visa handlingskraft och hade påverkats av populasens gapande om att det inte skulle vara svängdörrar på vare sig fängelser eller slutenpsyk.

Jag har tidigare här i tråden citerat Sten Levander, professor inom rättspsykiatri, när han med bestämdhet hävdar att NL för ca 20 år sedan INTE hade satts i fängelse, utan beretts RPV och detta just för att NL har en så allvarlig personlighetsstörning så att ett fängelsestraff sannolikt är för alla helt bortkastad tid. I all ödmjukhet instämmer jag med SL.

I Aktuellt kl 21 fick vi möta både Sven-Erik Ahlhem och Anne Ramberg. Båda är erfarna jurister fast jag har inte alltid applåderat dem. SEA verkar ju korkad när han talar om att NL:s offer inte skall behöva riskera att möta honom i Umeå. AR var rapp och fin och frågade om det var bättre att kvinnorna i städerna X, Y och Z (minns ej hennes exempel nu) -om det var bättre att de kvinnorna skulle tvingas möta NL.
Mitt tillägg blir att SEA förutsätter att alla hans offer bor kvar i Umeå. Finns väl inget som hindrar att de sedan länge lämnat både Umeå och Sverige?
Det senare alternativet, d v s att lämna Sverige, är enligt mig bland det klokaste en svensk kvinna öht kan göra.
Citera
2015-07-28, 23:33
Medlem
barnets avatar
Varför finns det två trådar om Hagamannen?

(FB) Tråden om "Hagamannen" i Umeå (Niklas Lindgren) (Sammanfogad)
Citera
2015-07-28, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Kriminalvården är ju beslutande organ när det kommer till permissioner, hur de skall utföras, bevakning etc. men de har ingenting med strafftiden att göra. Det verkar inte finnas något alarmsystem där "någon" kan rapportera att en stundande frigivning inte är lämplig.

I det här fallet kan jag tycka att psykologerna skulle kunnat göra någon form av anmälan och att ärendet flyttades över till sluten rättsspyk. Fast jag kan verkligen inte turerna kring det hela.

Du sätter strålkastaren på en av de centrala punkterna i det här ärendet.

Visst skulle psykologerna på fängelset kunna försöka hojta till och höja röd flagg inför 2/3-delsfrigivningen av NL, men det är ju så att iom att NL dömdes just till fängelse, så kan man inte tvinga honom att varken gå i terapi eller att sitta ned och prata med psykolog. Säger NL precis som Kapten Klänning gjorde, att han inte vill prata med någon psykolog, så finns det inget lagstöd för att ens försöka tvinga honom. F ö hade sådana sejourer varit meningslösa: NL hade kunnat sitta och vissla eller peta naglarna och det hade ändå inte medfört att hans 2/3 hade blivit t ex 3/4. Gissar att det är sånt här som Morgan Johansson nu desperat funderar på att få till en lag på.

Att, som du skriver, få NL överflyttad till sluten RPV låter sig inte göras om inte NL t ex drabbas av en allvarlig psykos som inte går att häva inom fängelsets psykavd. Han kan teoretiskt bli så schizofren att han inte längre kan anses kunna vara kvar inom KVV, men bara för att en psykolog ser risker med att släppa ut honom, så kan man ju inte svänga till lagstiftningen för att passa för Fallet Hagamannen -eller förresten vänta litet nu!
Det är ju exakt det man håller på med. Så jävla vindflöjelaktig är Sveriges justitieminister!
Bedrövligt!
Citera
2015-07-28, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tartanen
Vi pratar om en galning som försökte trycka ut ögonen på dem han våldtog. Och försök till mord i några fall. Han är riktigt störd.

Gamling, sorry du menar galning han är mist 10 år yngre än mig OK vad rör diskussionen? Ska man snacka om personen det man vet om dvärgen eller en analys bara rent allmänt?

Helt seriöst är det inte en åldersgräns för FB?
Citera
2015-07-28, 23:54
Bannlyst
I så fall Kan Jag kan avslöja en jävligt sjuk grej i samma hus som Hagamannen hade sin broders tjej (brodern som ägde en Video butik i ume).

Mördade 2011 en Irakier sin egen son 7 år framför sin svärmor.. Huset hade bara 2 lägenheter Tomtebo

P.s för att undvika en massa spekulation så tjejen till Hagamannens bror var i hop med brodern med butiken typ 5 år tidigare. D.s detta är sant och en jävligt sjuk tillfällighet. Jag känner en kille som besökte f.d svägerskan till Haga mannen 2008 och sade när dom kollade på bilder i fotoalbumet ... Är det inte ?

Jo det är det.......................
Senast redigerad av Tatturerad.m.Tofs 2015-07-29 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in