Citat:
Ursprungligen postat av
skipper
Kriminalvården är ju beslutande organ när det kommer till permissioner, hur de skall utföras, bevakning etc. men de har ingenting med strafftiden att göra. Det verkar inte finnas något alarmsystem där "någon" kan rapportera att en stundande frigivning inte är lämplig.
I det här fallet kan jag tycka att psykologerna skulle kunnat göra någon form av anmälan och att ärendet flyttades över till sluten rättsspyk. Fast jag kan verkligen inte turerna kring det hela.
Ett rättssamhälle kännetecknas bland annat av förutsägbarhet. Detta innebär att det finns en priskatalog för olika gärningar. Hagamannen dömdes till ett tidsbestämt straff eftersom det finns en skala och hans brott inte nådde upp till det högsta straffet, livstids fängelse. (Märkligt kan tyckas, jag tycker att mordförsöket borde ha nått upp till livstid.)
Vi kan inte ha ett samhälle där staten på lite godtycke fortsätter hålla vissa personer inlåsta fram till dess att kvällspressen medger det. Felet är att Hagamannen inte dömdes till rättspsykvård och skälet till att han inte dömdes till rättspsykvård är att "allmänheten" (finns ingen allmänhet, bara kvällspress) tycker att det är dalt och mjäk att låsa in folk på sjukhus istället för fängelse. Om staten tillåts godtyckligt fortsätta hålla folk inlåsta slutar det snart inte med Hagamannen, utan till slut så kommer var och varannan obekväm person, tex konstnären Dan Park, att sitta fängslad på obestämd tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
President89
J
Hur går de med HagaMannen appen som skulle fixas?
Vad du tjatar. Du har redan föreslagit att "någon" borde göra en. Det har föreslagits förut och det är alltid någon annan som "borde göra en".
Citat:
Ursprungligen postat av
President89
Har tyvärr inte kunskap till de. Tror jag va först med att föreslå de
(FB) Tråden om "Hagamannen" i Umeå (Niklas Lindgren) (Sammanfogad)
(FB) Tråden om "Hagamannen" i Umeå (Niklas Lindgren) (Sammanfogad)