2015-07-28, 20:50
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Det unika med Niklas är faktiskt att media varnar genom att publicera
namn o bild I SAMBAND MED ATT HAN FRIGES

Mig veterligt har detta aldrig skett tidigare
Tack, jag noterade också detta när jag zappade mellan morgontv:s kanaler, men glömde nämna det. Det är onekligen synnerligen unikt såvitt jag vet.
Citera
2015-07-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Det är alldeles riktigt som du skriver att om man genom en Lex Hagamannen hade tvingat NL att sitta tiden ut, så hade det varit att bara skjuta problemet på framtiden: Han hade då släppts ut 2020, men även då fortfarande i oförändrat skick.
Min gissning är att Morgan Johansson och resten av regeringen inte hade räknat med att svenska folket kunde bli upprörda när de känner sig svikna av sina politiker. Ännu mer upprörda blir kanske svenska folket när de inser att de själva gapat efter en förändring som i praktiken visade sig bli en försämring, alltså "handfallet fängelse" (med utsläpp utan villkor) istället för "helsluten psykvård" (med tuffa villkor för att få komma ut ens på prov).

Norges 'forvaring' finns som ett alternativ. Det kan vara ett bra verktyg för att kunna behålla uppenbart farliga kvar i anstalt och har också diskuterats här i tråden. Fungerar utmärkt på t ex bikerkulturfolk. Problemet med NL är att han är så udda och så totalt skruvad, så fängelse ÄR inte rätt plats att förvara honom på. Svårt att i fängelse bedöma NL:s återfallsrisk. Han är gravt personlighetsstörd och har en explosiv aggressivitet riktad mot kvinnor med plötsliga attacker, ungefär som en målsökande missil. Allt detta utlöses av alkohol. Sådan är min uppfattning. Andra kan gärna få behålla tron på att NL bara spelat berusad. Jag tänker inte öda mer av min tid på fundamentalistiker som t ex 'sikkinikk'.
Rätta mig om jag har fel men visst var det väl sossarna som på 90-talet drev på reformen som nu lett till den här situationen?
Citera
2015-07-28, 20:56
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Nu ska han va fri och få leva ett liv i frihet då flashar media en massa negativt och kränker han. Rättvisan fungerar inte i Sverige. Ett avtjänat straff ska va ett avtjänat straff.

Nu har han inte avtjänat sitt straff än. Han är endast villkorligt frigiven än så länge. Begår han en våldtäkt till så åker han in igen.
Citera
2015-07-28, 21:08
Medlem
Han kommer att gå på Utbildning Nord (om de inte bytt namn) och kommer att bo i Övertorneå. Att tro att han kommer att överleva det tror jag inte på. Inte så att någon i Övertorneå kommer att slå ihjäl honom men att visa sig ute i ett sånt litet samhälle kommer att vara så psykiskt påfrestande att han knappast står ut.

Sen skall vi komma ihåg att han är dömd och har avtjänat sitt straff varför han skall anses ha pliktat sina synder.

Det enda jag säger om ovanstående är att svenskt rättsväsende är ett stort skämt och det handlar inte bara om Hagamannen. Är man inte betrodd med en enda obevakad permission skall man inte släppas ut i samhället.
Citera
2015-07-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Instämmer.

Likväl vill jag inte se Hagamannen glida in på IcaMaxi nära mig.

Finns knappast något ICA Maxi i Övertorneå men han kan säkert glida in på asylboendet där. Stort fint hotell med dygnetruntservice till tomtarna.
Citera
2015-07-28, 21:33
Medlem
skippers avatar
Kriminalvården är ju beslutande organ när det kommer till permissioner, hur de skall utföras, bevakning etc. men de har ingenting med strafftiden att göra. Det verkar inte finnas något alarmsystem där "någon" kan rapportera att en stundande frigivning inte är lämplig.

I det här fallet kan jag tycka att psykologerna skulle kunnat göra någon form av anmälan och att ärendet flyttades över till sluten rättsspyk. Fast jag kan verkligen inte turerna kring det hela.
Citera
2015-07-28, 21:48
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Kriminalvården är ju beslutande organ när det kommer till permissioner, hur de skall utföras, bevakning etc. men de har ingenting med strafftiden att göra. Det verkar inte finnas något alarmsystem där "någon" kan rapportera att en stundande frigivning inte är lämplig.

I det här fallet kan jag tycka att psykologerna skulle kunnat göra någon form av anmälan och att ärendet flyttades över till sluten rättsspyk. Fast jag kan verkligen inte turerna kring det hela.
Ett rättssamhälle kännetecknas bland annat av förutsägbarhet. Detta innebär att det finns en priskatalog för olika gärningar. Hagamannen dömdes till ett tidsbestämt straff eftersom det finns en skala och hans brott inte nådde upp till det högsta straffet, livstids fängelse. (Märkligt kan tyckas, jag tycker att mordförsöket borde ha nått upp till livstid.)

Vi kan inte ha ett samhälle där staten på lite godtycke fortsätter hålla vissa personer inlåsta fram till dess att kvällspressen medger det. Felet är att Hagamannen inte dömdes till rättspsykvård och skälet till att han inte dömdes till rättspsykvård är att "allmänheten" (finns ingen allmänhet, bara kvällspress) tycker att det är dalt och mjäk att låsa in folk på sjukhus istället för fängelse. Om staten tillåts godtyckligt fortsätta hålla folk inlåsta slutar det snart inte med Hagamannen, utan till slut så kommer var och varannan obekväm person, tex konstnären Dan Park, att sitta fängslad på obestämd tid.
Citat:
Ursprungligen postat av President89
J

Hur går de med HagaMannen appen som skulle fixas?
Vad du tjatar. Du har redan föreslagit att "någon" borde göra en. Det har föreslagits förut och det är alltid någon annan som "borde göra en".
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Har tyvärr inte kunskap till de. Tror jag va först med att föreslå de
(FB) Tråden om "Hagamannen" i Umeå (Niklas Lindgren) (Sammanfogad)
(FB) Tråden om "Hagamannen" i Umeå (Niklas Lindgren) (Sammanfogad)
Senast redigerad av RickDangerous 2015-07-28 kl. 22:17.
Citera
2015-07-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Ett rättssamhälle kännetecknas bland annat av förutsägbarhet. Detta innebär att det finns en priskatalog för olika gärningar. Hagamannen dömdes till ett tidsbestämt straff eftersom det finns en skala och hans brott inte nådde upp till det högsta straffet, livstids fängelse. (Märkligt kan tyckas, jag tycker att mordförsöket borde ha nått upp till livstid.)

Vi kan inte ha ett samhälle där staten på lite godtycke fortsätter hålla vissa personer inlåsta fram till dess att kvällspressen medger det. Felet är att Hagamannen inte dömdes till rättspsykvård och skälet till att han inte dömdes till rättspsykvård är att "allmänheten" (finns ingen allmänhet, bara kvällspress) tycker att det är dalt och mjäk att låsa in folk på sjukhus istället för fängelse. Om staten tillåts godtyckligt fortsätta hålla folk inlåsta slutar det snart inte med Hagamannen, utan till slut så kommer var och varannan obekväm person, tex konstnären Dan Park, att sitta fängslad på obestämd tid.
Att han borde fått livstid håller jag verkligen med om, men jag tvivlar på att det finns något fall där en dom för mordförsök lett till livstid?
Citera
2015-07-28, 22:12
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Att han borde fått livstid håller jag verkligen med om, men jag tvivlar på att det finns något fall där en dom för mordförsök lett till livstid?
Finns en enda dom, som jag känner till, där mordförsök lett till livstid.
Citera
2015-07-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Finns en enda dom, som jag känner till, där mordförsök lett till livstid.
Vilket fall?
Citera
2015-07-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebulah
Finns knappast något ICA Maxi i Övertorneå men han kan säkert glida in på asylboendet där. Stort fint hotell med dygnetruntservice till tomtarna.
närmaste är i haparanda 8mil bort.

Men i Övertorneå så finns ICA supermarket alltid på hemvägen 13
enligt reklamen
Citera
2015-07-28, 22:16
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Vilket fall?
Det finns med på listorna över livstidsdömda i Sverige som florerat i media. Orkar inte leta rätt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in