Citat:
Ursprungligen postat av
Foolson
Rätta mig om jag har fel men visst var det väl sossarna som på 90-talet drev på reformen som nu lett till den här situationen?
Jag ser ingen anledning att rätta dig. I min bok står det (om jag nu minns rätt), att båda (S)-justitieministrarna Freivalds 1994 - 2000 resp Bodström 2000 - 2006 ville visa handlingskraft och hade påverkats av populasens gapande om att det inte skulle vara svängdörrar på vare sig fängelser eller slutenpsyk.
Jag har tidigare här i tråden citerat Sten Levander, professor inom rättspsykiatri, när han med bestämdhet hävdar att NL för ca 20 år sedan INTE hade satts i fängelse, utan beretts RPV och detta just för att NL har en så allvarlig personlighetsstörning så att ett fängelsestraff sannolikt är för alla helt bortkastad tid. I all ödmjukhet instämmer jag med SL.
I Aktuellt kl 21 fick vi möta både Sven-Erik Ahlhem och Anne Ramberg. Båda är erfarna jurister fast jag har inte alltid applåderat dem. SEA verkar ju korkad när han talar om att NL:s offer inte skall behöva riskera att möta honom i Umeå. AR var rapp och fin och frågade om det var bättre att kvinnorna i städerna X, Y och Z (minns ej hennes exempel nu) -om det var bättre att de kvinnorna skulle tvingas möta NL.
Mitt tillägg blir att SEA förutsätter att alla hans offer bor kvar i Umeå. Finns väl inget som hindrar att de sedan länge lämnat både Umeå och Sverige?
Det senare alternativet, d v s att lämna Sverige, är enligt mig bland det klokaste en svensk kvinna öht kan göra.