Lyssnade litet extra på vad justitieminister Morgan Johansson egentligen sade i SR:s Eko-sändningar.
Han sade bl a så här (min fetning):
<Om det finns synnerliga skäl kan beslutet om villkorlig frigivning skjutas upp med ett halvår i taget. Om Morgan Johansson får som han vill så kommer också bedömningar om återfall i brottslighet och allmän samhällsfara räknas som synnerliga skäl.
– Det kommer vara fler som får sitta en längre tid.
De kommer vara de som bedöms som farliga och det där det finns hög risk för återfall.>
... and now we're talking business!
@Morgan Johansson: Det där låter ju förtroendeingivande och skall väl försöka gjuta olja på många svenskars upprörda känslor en sån här frigivningsdag gissar jag. Men det var väl ändå en liten detalj som du i hastigheten "glömde" att informera om, så jag frågar dig därför:
Vem anser du skall göra dessa farlighetsbedömningar av de intagna på svenska fängelser?
För när det handlar om att t ex bedöma NL:s farlighet, så går det ju egentligen
inte att göra professionellt med mindre än att hela NL:s psykiatriska och personlighetsmässiga status fortlöpande granskas.
Det var ju därför som NL redan från början skulle satts in på RPV och inte i fängelse.
Det var där som svenska folket i kollektivt vanvettstänkande körde vilse: Man drömde om strängare straff, men fick istället ut en precis lika farlig NL som den som sattes in
Gratulerar!
Källa:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6220922