Citat:
Ursprungligen postat av
HAhaa
Eftersom Hybricon inte ha kapacitet att leverera hundratals med bussar som tex Volvo. Så är de väl inte så konstigt att vissa ställen har valt större leverantörer.
Om de klarar leverera ett 50tal bussar om året 2017 så är det ju bara vissa kommuner som behövs. Och det ser jag inte som någon omöjlighet.
Har flygplatserna köpt några andra bussar de senaste åren?
Nej, flygplatserna har inte köpt fler bussar. Det låter enkelt att sälja till "några kommuner", fast när jag går igenom städer/kommuner så är dom antingen inte alls i fas för elbussar eller så har dom valt andra leverantörer.
Ta dom 3 stora städerna tex.
1. Stockholm. Ligger inte alls i fas. Politikerna bråkar om vad man ska satsa på. Vi pratar flera år här.
2. Göteborg kör ellinjen 55 som test med Volvos elbuss. Volvo ligger givetvis mkt bra till i Göteborg med omnejd.
3 Skåne. Här är man inne på elbussar. Ängelholm verkar som provstad med inköp av 5 elbussar.
Tyvärr går den ordern med allra största säkerhet till den kinesiska Jätten BYD.
Jag håller på att gå igenom Sveriges samtliga städer/kommuner för att ta reda på vilken fas dom ligger i sin "elbussatsning"
-Går även igenom Svenska företag som har eller försöker skapa en tydlig miljöprofil för att se Hybricos möjligheter där. Tex Ikea, Lkab, osv..
/////
När Hybrico offerar så kommer det alltid vara i konkurrens med dessa.
-BYD, världens största elbusstillverkare med en försäljning på över 1000 bussar i Kina. Warren Buffet stor ägare. Har en svensk mkt etablerad återförsäljare. Uppdrag från Eskilstuna och troligtvis Ängelholm(skånetrafik). - Satsar stenhårt. En mkt farlig och potent spelare.
-Volvo, presentation onödig
-Ebusco. Stor spelare från Holland, ligger bra till för de svenska städerna som ingick i Green Charge projektet.
-Scania, ligger lite efter Volvo men satsar hårt nu, testar sin elbuss i Södertälje
-Proterra, amerikansk kapitalstarkt bolag med bla grundarna till tesla som ägare. Har precis gått ut med att dom skall satsa hårt i Europa. Kommer troligtvis precis som BYD hitta en svensk återförsäljare.
Sålt elbussar till Köpenhamn.
-Optare, stor engelsk spelare, har redan fått leverera till Karlstad.