2015-07-28, 11:20
Medlem
HAhaas avatar
Eftersom Hybricon inte ha kapacitet att leverera hundratals med bussar som tex Volvo. Så är de väl inte så konstigt att vissa ställen har valt större leverantörer.
Om de klarar leverera ett 50tal bussar om året 2017 så är det ju bara vissa kommuner som behövs. Och det ser jag inte som någon omöjlighet.

Har flygplatserna köpt några andra bussar de senaste åren?
Senast redigerad av HAhaa 2015-07-28 kl. 11:22.
Citera
2015-07-28, 11:27
Medlem
Valfrids avatar
Självklart går det att skala upp tillverkningsvolymerna om efterfrågan finns där. Kapital tror jag att man isf skaffar lätt. Man har väldigt kapitalstarka huvudägare bla en PPM-fond som förmodligen är villiga att öka sin investering om orderingången ökar markant.

Du pratar om Ikea år 2011? Mkt har hänt med bolaget Hybricon sedan dess, då klarade man kanske inte ens av att leverera volymordrar och marknaden var knappast redo. Nu är läget helt rätt för att satsa på många håll!

Samtal förs med 25 olika större intressenter, se videon med Vd från aktiespararna.

Minst dubblad orderingång i år är vad jag tror dvs omsättning i paritet med dagens börsvärde.

Jag passade på att öka vid 15:10 , tack för det!
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-28 kl. 11:38.
Citera
2015-07-28, 11:37
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
Eftersom Hybricon inte ha kapacitet att leverera hundratals med bussar som tex Volvo. Så är de väl inte så konstigt att vissa ställen har valt större leverantörer.
Om de klarar leverera ett 50tal bussar om året 2017 så är det ju bara vissa kommuner som behövs. Och det ser jag inte som någon omöjlighet.

Har flygplatserna köpt några andra bussar de senaste åren?

Nej, flygplatserna har inte köpt fler bussar. Det låter enkelt att sälja till "några kommuner", fast när jag går igenom städer/kommuner så är dom antingen inte alls i fas för elbussar eller så har dom valt andra leverantörer.

Ta dom 3 stora städerna tex.

1. Stockholm. Ligger inte alls i fas. Politikerna bråkar om vad man ska satsa på. Vi pratar flera år här.

2. Göteborg kör ellinjen 55 som test med Volvos elbuss. Volvo ligger givetvis mkt bra till i Göteborg med omnejd.

3 Skåne. Här är man inne på elbussar. Ängelholm verkar som provstad med inköp av 5 elbussar.
Tyvärr går den ordern med allra största säkerhet till den kinesiska Jätten BYD.

Jag håller på att gå igenom Sveriges samtliga städer/kommuner för att ta reda på vilken fas dom ligger i sin "elbussatsning"

-Går även igenom Svenska företag som har eller försöker skapa en tydlig miljöprofil för att se Hybricos möjligheter där. Tex Ikea, Lkab, osv..

/////

När Hybrico offerar så kommer det alltid vara i konkurrens med dessa.

-BYD, världens största elbusstillverkare med en försäljning på över 1000 bussar i Kina. Warren Buffet stor ägare. Har en svensk mkt etablerad återförsäljare. Uppdrag från Eskilstuna och troligtvis Ängelholm(skånetrafik). - Satsar stenhårt. En mkt farlig och potent spelare.

-Volvo, presentation onödig

-Ebusco. Stor spelare från Holland, ligger bra till för de svenska städerna som ingick i Green Charge projektet.

-Scania, ligger lite efter Volvo men satsar hårt nu, testar sin elbuss i Södertälje

-Proterra, amerikansk kapitalstarkt bolag med bla grundarna till tesla som ägare. Har precis gått ut med att dom skall satsa hårt i Europa. Kommer troligtvis precis som BYD hitta en svensk återförsäljare.
Sålt elbussar till Köpenhamn.

-Optare, stor engelsk spelare, har redan fått leverera till Karlstad.
Senast redigerad av massepojken 2015-07-28 kl. 12:14.
Citera
2015-07-28, 11:50
Medlem
Valfrids avatar
Gör det du nassepojken, det statliga subventionerna för Elbussar kan du ju även passa på att gräva lite i när du endå är igång, eller varför inte dom nya EU-direktiv som eldar på marknaden för Elbussar 😀.

Eller så köper du tillbaka dina aktier innan vi når 20 kr, risken på dessa nivåer är låg enl mig.
Citera
2015-07-28, 11:58
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Gör det du nassepojken, det statliga subventionerna för Elbussar kan du ju även passa på att gräva lite i när du endå är igång, eller varför inte dom nya EU-direktiv som eldar på marknaden för Elbussar 😀.

Eller så köper du tillbaka dina aktier innan vi når 20 kr, risken på dessa nivåer är låg enl mig.

Du får gärna i detalj förklara vad dom statliga subventionerna konkret innebär i kronor och ören för dom som köper elbussar. Än så länge är det väl mest ett luddigt uttalande från Åsa Romson?
Citera
2015-07-28, 12:00
Medlem
zorb89s avatar
Citat:

Risken:
1 - Antingen konkar dom.
2 - Eller så får de ett par bussar sålda efter en jäkla massa emissioner.

9/10p på riskfaktorn.
Citera
2015-07-28, 12:01
Medlem
Valfrids avatar
Här är ett av förslagen och subventionerna kommer med stor sannolikhet att bli verklighet rätt snart .Då lär det genast bli lönsamt för en kommun att välja Elbussar vid upphandlingar inte minst ur ett PR-mässigt perspektiv. Dessutom gäller det likt subventioner för elbilar då det var på tapeten att vara snabb ut innan budget (ca 2 miljarder?) tar slut.

"Man föreslår att staten ska gå in och subventionera/medfinansiera byggandet av infrastruktur för snabb laddning med 50% av kostnaden. Vad gäller fordonen så föreslår man en subvention/medfinansiering på 30% av merkostnaden för att köpa en el-buss istället för en traditionell buss."

http://blogg.vk.se/andersforss/2015/...ektivtrafiken/
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-28 kl. 12:13.
Citera
2015-07-28, 12:07
Medlem
Valfrids avatar
Och här kommer trollet Zorb, erkänd för usla investeringar som ett brev på posten.😄

Låt oss göra detta intressant och möjligt att följa upp.

Jag sätter en riktkurs för Hybricon på 25 kr inom 3 månader. Ange en riktkurs så får vi se vem som kommer närmast!
Citera
2015-07-28, 12:11
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Här är ett av förslagen och subventionerna kommer med stor sannolikhet att bli verklighet rätt snart och då blir det genast att bli mkt lönsamt för en kommun att välja Elbussar vid upphandlingar . Dessutom gäller det likt subventioner för elbilar då det var på tapeten att vara snabbt ut innan det tar slut.

"Man föreslår att staten ska gå in och subventionera/medfinansiera byggandet av infrastruktur för snabb laddning med 50% av kostnaden. Vad gäller fordonen så föreslår man en subvention/medfinansiering på 30% av merkostnaden för att köpa en el-buss istället för en traditionell buss."

http://blogg.vk.se/andersforss/2015/...ektivtrafiken/

Bra info. Statliga subventioner blir det nog och dom kommer vara väldigt fördelaktiga. Branschen är en framtidsbransch, ingen snack om den saken. Det som oroar mig mest är konkurrensen. Det försprång Hybricon påstår sig ha är ju rent skitsnack.

Om så var fallet, varför har då alla dessa svenska städer/kommuner valt andra leverantörer än Hybricon?

Ge mig namnet på en stad/kommun/företag där du anser Hybricon ligga bra till för ett avtal så får vi titta på saken.
Citera
2015-07-28, 12:15
Medlem
Valfrids avatar
Du kan omöjligt sätta dig in i förhandlingsläget i en enskild kommun, såvida du inte är av parterna. Det vi vet är att 25 större aktörer begärt offert? Och att samtal förs!

Hybricon är marknadsledande som man själva säger. Volvos buss går inte ens att beställa?
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-28 kl. 12:19.
Citera
2015-07-28, 15:33
Medlem
Citat:
Du kan omöjligt sätta dig in i förhandlingsläget i en enskild kommun, såvida du inte är av parterna. Det vi vet är att 25 större aktörer begärt offert? Och att samtal förs!

Hybricon är marknadsledande som man själva säger. Volvos buss går inte ens att beställa?
Är du säker på att det är köparna som begärt offert? Så det inte är hybricon själva som tagit kontakt med kommuner/företag?
Om nu så är fallet och ingen av dessa 25 köpare beslutar sig för affär så lär aktien sjunka kraftigt.
Jag köpte in mig idag på ca 600(10.000SEK) i hopp om en eventuell affär. Jag börjar dock tvivla när jag ser hur pass stor konkurrensen är samt huruvida Sveriges kommuner väljer att agera.
Förr i världen värnade man om sitt eget folk, man värnade om svenska företag. Den tiden är tyvärr gången, i synnerhet hos företag.
Jag har en väldigt skeptisk syn på hybricon, trodde först detta var jordens vinst som skjulle skjuta kursen upp till månen.
Citera
2015-07-28, 15:49
Medlem
Valfrids avatar
Det går bra att sälja sina aktier , ingen hindrar dig 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in