Citat:
Ursprungligen postat av
Nilsbert
Har inte läst något om företagets bussar men att köpa in bussar som är anpassade ner till -20 känns inte som någon större hit för Umeå kommun att köpa in. Ställer man in busstrafiken när det är för kallt? :P
När det är mkt kallt krävs det tydligen lika mkt energi att värma upp bussen som att driva den framåt. Därav är det nog ett extra krux för just elbussar att klara av att värma upp bussen och ändå lyckas ta sig runt hela resan. Att Hybricon har riktat in bussarna på kallare klimat vilket ingen annan elbuss ska klara av (enligt dem då) är positivt enl mig. Hur som helst så har testbussarna presterat över förväntan både när det kmr till miljöaspekterna och driftkostnader mm, i Umeå, just därför de gjort ytterligare beställningar som sagt.
Nu bor ju även jag i kallare delar av landet, å jag tkr även det blir svinkallt på stadsbussar som är drivs på fossilbränsle eller biogas då de öppnar dörrarna så ofta/mkt, blir det tillräckligt kallt så är det inte mkt man kan göra liksom. Så tror inte de e ngn större skillnad.