2015-07-28, 01:25
Medlem
Hypokondrias avatar
Ocean X ;
Bedragare som hela tiden vetat om sanningen,
som utan att skämmas gör allt för att Sverige skall bli utskrattade,
kanske även fått in lite tipspengar från landet de har "kontakt-telefoner" till.

Önskar faktiskt att de blir landsförvisade eller satta i bur,
för all diplomatisk skada de har gjort medvetet.
2015-07-28, 01:25
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64
Hur är det ens möjligt att den här ubåten kan vara över 100 år gammal? Är det någon som har dykt ner varje vår och skrubbat den ren?
Av vad jag såg på videon så var den i prima skick, jag skulle gissat på att den lågat där i max 5 år.
Det växer inte så mycket i Östersjön och på över 40 meters djup så växer det knappt nånting alls. Ingenting växer på Estonia, till exempel. Ubåten har ett lager av sediment på sig så den kan mycket väl vara 100 år.
Senast redigerad av RickDangerous 2015-07-28 kl. 01:29.
2015-07-28, 01:27
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eclipse207
Det kan ju finnas olika uppgifter men 2+16 är vad jag sett, t.ex. i DN:s artikel och på denna sida: http://militaryhonors.sid-hill.us/history/gwmjh_archive/Documents/Som.html
Ubåten ska givetvis upp, förhoppningsvis så öppnar man den inte förrän den är ute ur vattnet så att vad som finns i den kan bevaras för museum.

Frågan är vems ansvaret är att bärga och vem om har tillåtelse att göra det.
2015-07-28, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Jag tycker att de ska bärga vraket och ställa den mitt på plattan i Stockholm. Sedan så ska man i direktsänd TV öppna ubåten och visa hur det ser ut inuti med alla skelett.

Inte helt dum idé. Åtminstone låta rättsläkare titta på hur kroppar som legat i en skorv i 100 år ser ut. Iofs har man säkerligen sett sådant förr i andra vrak. Men ändå.
2015-07-28, 01:28
Medlem
Ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Man kan absolut ta sig upp från det djupet om man är tränad för det men på den tiden fanns kanske inte dykkunskapen eller träningen. Däremot kommer man eventuellt få spendera en del tid i tryckkammare om man andats luft under tryck och det gäller ju att man blir förd till den tryckkammaren = räddas från ytan snabbt också. Andningsapparater för uppstigningar från ubåt fanns i början av 1900-talet men ryssarna brukar inte bry sig så mycket om personalen.

600 fot:
http://www.subescapetraining.org/History3.html
Men då var det med utrustning. Har hittat info om helt fria uppstigningar från 200 fot.
Jag minns att jag såg i en dokumentär att det fanns speciell utrustning för att göra uppstigningar ur havererade ubåtar, jag minns inte om det var första eller andra världskriget dock.
Det var som en behållare med syre och kanske någon annan gas som man kunde andas ungefär tre andetag ur på vägen upp.

Ändring: Såg din länk, undrar om det inte är den lådan man kan se på bilden till höger som jag såg i dokumentären!
Senast redigerad av Il 2015-07-28 kl. 01:37.
2015-07-28, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
De har säkert filmat mer, varför inte? De var ju, så vitt vi har kunnat sluta oss till på tråden, just på sökjakt efter den u-båten. Då filmar de väl åtminstone tillräckligt mycket för att identifiera u-båten. En annan sak att de inte vill visa oss det, men det är för att hålla fantasierna igång och suga på karamellen så mycket som möjligt. Genom att kontakta Försvarsmakten kan de säga att de "gjort rätt", eller i alla fall "inte gjort för lite". Hellre en gång för mycket än för litet, i minkarnas ubåtsland.
Tror nog att FM har sett all material innan publiceringen i media och FM vet vad det är för nån ubåt.Sen kilpper man ihop en kort video o basunera ut det i Expressen.Orsaken till att man låter det bli en cirkus är en bra fråga.Kanske bara att reta upp ryssar lite men det blir ju en bismak när man har inget brännande stoft o komma med
2015-07-28, 01:32
Medlem
Ohojba, se där. Hela charaden på expressen var ju med andra ord inget annat än lite glans i strålkastarljuset och mediatid. Rätt ohederligt vill jag tycka.
2015-07-28, 01:33
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det råder inte längre någon tvekan för mig om att det är Som, Catfish, de har hittat. Och det vet de så klart själva också.

Någon postade länken till denna bilden, och det är inte bara det kyrilliska tecknet i sig som avslöjar ubåtens identitet, utan det faktum att skrovöppningen till höger om tecknet är i princip identiskt.

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t31.0-8/11791918_944354852291696_8303540267689136758_o.jpg

Jamen där till höger har vi väl båtskrället i "aktion" och i full majestät när det begav sig, den ryska "texten" på den högra bilden stämmer med undervattensbilderna. Hon är funnen på bild!

Var kom den bilden ifrån?

Nu är frågan, har hon hållit tätt? Tveksamt va?
Senast redigerad av RingRing2014 2015-07-28 kl. 01:47.
2015-07-28, 01:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Det växer inte så mycket i Östersjön och över 40 meter så växer det knappt nånting. Ubåten har ett lager av sediment på sig så den kan mycket väl vara 100 år.

Det borde OXT känna till kan man ju tycka.

Man bör veta att OXT drivs kommersiellt, vad de säger bör ses i ljuset av det tycker jag.
2015-07-28, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jamen där till höger har vi väl båtsvinet i full majestät när det begav sig, den ryska "texten" på den högra bilden stämmer med undervattensbilderna.

Var kom den bilden ifrån?

http://tsushima.su/uploads/photoarhiv/ships/russia/epoch_bron/pl/som-fulton/photo/03.jpg
2015-07-28, 01:43
Medlem
Kan det vara torrt inuti den ännu efter 100 år?
2015-07-28, 01:44
Medlem
seriously?s avatar
Självklart visste både OXT, FM och media om detta. Vad säljer bäst i Sverige?
Främmande Ubåt + Svenskt vatten.

FM gör heller inga uttalanden om det för de lever på rysskräcken. Dels för att få större budget, dels för att de vill få folket positivt till Nato.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in