2015-07-28, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Ingermanland är med största sannolikhet Ångermanland (ryssar tenderar att vara mer familjära med det förra, svenskar med det senare...).

http://www.faktaomfartyg.se/angermanland_1872.htm
Tack för det! Lång karriär för S/S Ångermanland. Lustigt nog står det inget om kollisionen med u-båten "Kattfisken" 1916, men väl ett par andra kollisioner genom åren, varav alla som haft oturen att få möte med Ångermanland bragts om livet.
2015-07-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Istället kommer media att gradvis krypa mot sanningen, i takt med att nyheten också tynar bort på sidorna. Så är det alltid när media uppdagas med att göra Epic Fail.

DN verkar göra rätt i alla fall. Tror de är först med att rapportera så här pass "säkert" om vilken ubåt som egentligen hittats: "Det ubåtsvrak som hittades någonstans öster om Sverige är med största sannolikhet en rysk ubåt från 1916."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ubatsfyndet-sannolikt-fran-1916/
Senast redigerad av Eclipse207 2015-07-28 kl. 00:49.
2015-07-28, 00:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torture_Tactics
Såhär i efterhand bannar jag mig själv för att jag rycktes med i denna horgadans. Om en modern rysk ubåt skulle återfinnas på svenskt vatten så skulle vi förmodligen aldrig då reda på det. Locket på och låta ryssarna hämta skorven utan bråk.

Precis, och det var ju därför ÖB tyckte att det var "för djävligt". Han fick ju inte visa upp sin trofé, i höstas
2015-07-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
media hetsar upp sig som vanligt. Putin skulle aldrig tillåta att ett modernt ubåtsvrak låg i svenska vatten.

Exakt. Skulle det inträffa skulle vi förmodligen aldrig veta det. Miniubåtar opererar alltid inom räckhåll för en moderfarkost. Och inte heller sällan är det minst två.
2015-07-28, 00:47
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Och var fick du "kärnvapen" ifrån då?
Det la jag ju till för att låta som media gör så fort det syns en Ubåt.
2015-07-28, 00:48
Medlem
Citat:

Du har nog drömt. Bogsera vart?

http://www.expressen.se/nyheter/gatan-om-ubaten-kan-vara-lost-nu/
2015-07-28, 00:49
Medlem
Frodo64s avatar
Hur är det ens möjligt att den här ubåten kan vara över 100 år gammal? Är det någon som har dykt ner varje vår och skrubbat den ren?
Av vad jag såg på videon så var den i prima skick, jag skulle gissat på att den lågat där i max 5 år.
2015-07-28, 00:50
Medlem
Citat:
Det ubåtsvrak som hittades någonstans öster om Sverige är med största sannolikhet en rysk ubåt från 1916. Det uppger flera källor till DN. Ocean X Team kände till ubåtens ungefärliga position redan 2014.

Citat:
Enligt källorna var ubåten av Som-klassen (mal) och hade byggts i Vladivostok 1904 och kom från 1915 att ingå i Östersjöflottan. Ubåten sänktes då den i dålig sikt kolliderade med det svenska fartyget SS ”Ångermanland” på våren 1916.

Den ubåt som Ocean X Team på måndagen lät publicera bilder på liknar på en rad sätt den ubåt som sjönk utanför Sverige 1916. Måtten, 22 meter lång och 3 meter bred, stämmer.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ubatsfyndet-sannolikt-fran-1916/
2015-07-28, 00:51
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64
Hur är det ens möjligt att den här ubåten kan vara över 100 år gammal? Är det någon som har dykt ner varje vår och skrubbat den ren?
Av vad jag såg på videon så var den i prima skick, jag skulle gissat på att den lågat där i max 5 år.

99. Låt den ligga ett år till så blir det 100 jämnt.
2015-07-28, 00:51
Medlem
junks avatar
Citat:

Läs dn artikeln så förstår du
2015-07-28, 00:52
Medlem
Citat:

Du har nog drömt. Bogsera vart?

Det är antagligen du som inte hängt med..

Kan även jag minnas att det var livat kring en ubåt som man hittade, den visade det sig senare att var tappad vid just bogsering..
2015-07-28, 00:52
Medlem
Citat:

Inget växer i östersjön under 40 meters djup. Detta är >60 meters djup.

En källa som är insatt i sökandet efter vrak på Östersjöns botten skriver på Facebook:

”Alla första världskrigsubåtar vi hittat har varit i skick som nya om dom ligger lite djupare.”

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in