2015-07-27, 03:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Mycket intressant lista SVT gjort:

Sverigedemokraterna

Kommun;Proc;+/-;

Sjöbo;30;+14,2;

Bromölla;27,9;+12,5;

Hörby;27,4;+13,6;

Örkelljunga;26,8;+14,5;

Svalöv;26,5;+13,3;

Östra Göinge;26,1;+12,3;

Klippan;25,7;+13,4;

Tomelilla;25,7;+12,4;

Osby;25,6;+12,8;

Bjuv;25,6;+10,7;

-----

Sollentuna;7,2;+4;

Örnsköldsvik;7;+4;

Robertsfors;6,8;+4,5;

Stockholm;6,7;+3,5;

Vaxholm;6,6;+4;

Nacka;6,5;+3,7;

Lidingö;6,5;+3,8;

Täby;6,4;+4,1;

Umeå;5,6;+3,3;

Danderyd;5,3;+3,6;

SD går bra i skånska småkommuner, och sämst i Stockholms rikare kranskommuner samt i några norrländska orter.

Tilläxtpotentialen torde ligga i medelstora städer i mellansverige..och senare i Norrland. SD expanderar sannolikt sist i universitetsorter och i Stockhoms rikare kranskommuner.

Den listan visar snare på en stor potential i Stockholm och den starka ökning som SD haft nu är knappast möjlig utan Stockholm.
2015-07-27, 08:25
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Medier och politiker kommer, när valet närmar sig, påpeka för väljarna hur varje S- och M-röst är av betydelse då det styr på vilken sida DÖ-pendeln kommer falla. Blir det jämnt inom sjuklöverblocket måste SD ha presterat extremt bra i opinionsundersökningar för att inte tappa väljare på målsnöret.
Detta resonemang förutsätter dels att DÖ håller, dels att väljarna inte ser att DÖ syftar till att maximera invandringen till Sverige. Personligen så tror jag inte att 7K kommer att lyckas stjäla speciellt många väljare från SD med hjälp av DÖ som argument. Det är snarare så att DÖ skämmer bort väljare till SD.

Andelen väljare som anser att invandringsfrågan (läs att minska invandringen) är viktigast är stor och ökande. Varför skulle dessa välja något av partierna inom 7K? Trots att opinonsläget mellan de rödgröna och alliansen var ganska jämnt inför valet 2014 så gjorde SD ett mycket bra val. Varför skulle detta förändras bara för att media basunerar ut att det är fördelningen inom 7K och inte fördelningen inom riksdagen som är viktig?

Jag tror dock precis som du att media kommer att bombarera väljarna om att en röst på en av falangerna inom 7K är det enda som gör någon skillnad. Jag har dock svårt att se skillnaden mot det gamla argumentet om att en röst på SD är bortkastad, och detta argument har inte varit speciellt lyckat. Dessutom så kommer SD inte att missa något tillfälle att förklara för väljarna hur fel media har.
2015-07-27, 08:28
Medlem
Hinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Jag kan upplysa om att SD tågar fram i Norrland med.
Företaget jag jobbar på har filial norrut så jag är titt som tätt däruppe, något jag märkt är att stämningen bland norrlänningar skiftat. Förut har de mest mumlat och surat sådär som bara norrlänningar kan göra men vid mitt senaste besök i det norrlänska fikarummet så var stämningen helt annorlunda.

Det pratas i termer om landsförrädarna i Stockholm och jag kan intyga att norrlänningarna håller på att surna till på allvar nu eftersom att deras så lugna tillvaro nu sakta men säkert börjar likna den i övriga landet med villainbrott, våldsbrott etc etc.
Majoriteten av de jag träffat norrut säger att de kommer rösta SD i nästa val så vi kan lugnt räkna med att S kommer få stora problem vad det lider.

Jag kommer från Norrland och jag kan intyga att så visst är fallet. Men inte så konstigt vi har nu tiggare utanför varenda affär och hoper av invandrare som hänger på torgen och ständiga nyheter om bråk på förläggningar och i städerna. Jodå här har man också vaknat, dessa problem kom bara senare hit upp - kan nämna en anekdot:

Min väns flickvän är kurd - vid valet och dessförinnan var det alltid drev mot SD på Facebook och i person, det berättades om hur hon stolt jagat sin brevbärare som lämnat valinformation från SD och berättat för denna att sånt rasistskit ville hon inte ha. Sen hände något för mig helt oförutsägbart hon började så smått kritisera invandringen och invandrarna själva - hon var en övertygad sosse men droppen som fick bägaren att rinna över var när nyheterna om hur det skulle daltas med hemvändande IS mördare kom ut, då brast det fullständigt för henne, hon svär S och MP till helvetet mest varje dag för två dagar sedan fick jag en viskning i mitt öra att hon skulle gå ur SSU och byta parti men hon vägra säga vilket mer exakt, så vi vet såklart vilket, hon passade också på att nämna att hon blivit racist, hon hatar numer araber sveket mot kvinnorna i förorten verkar också ha varit en stor bidragande faktor. Hon måste anses vara sekulär och modern för islam har hon alltid hatat .
Senast redigerad av Hind 2015-07-27 kl. 08:52.
2015-07-27, 08:38
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hind
Jag kommer från Norrland och jag kan intyga att så visst är fallet. Men inte så konstigt vi har nu tiggare utanför varenda affär och hoper av invandrare som hänger på torgen och ständiga nyheter om bråk på förlängningar och i städerna. Jodå här har man också vaknat, dessa problem kom bara senare hit upp - kan nämna en anekdot:

hon hatar numer araber sveket mot kvinnorna i förorten verkar också ha varit en stor bidragande faktor. Hon måste anses vara sekulär och modern för islam har hon alltid hatat .
Tack för en skildring från vardagen. För några dagar sedan berättade jag om en resa i bruksorter runt Mälardalen.

Nu verkar migrationsverket i Kalmar ha läst det inlägget och gör sitt bästa för att snabba på avskyn gentemot myndigheter i allmänhet och migrationsverket i synnerhet även i deras region:

http://www.bt.se/sverige-varlden/gratis-busskort-till-asylsokande-2/

"Kalmar är först ut i landet med gratis busskort. Projektet ska pågå i ett år och är ett samarbete mellan Migrationsverket, landstinget och Kalmar länstrafik."

Jag kan tänka mig hur snacket går bland fattig-pensionärer (vilka faktiskt byggt upp landet), arbetslösa vilka behöver ta sig till arbetsplatsintervjuer och studerande vilka ännu inte fått inkomst.

Bra jobbat Migrationsverket, det betyder nog 6-8% enheter i Kalmar och 2-3% enheter i hela landet.
SD behöver verkligen inga valarbetare.
2015-07-27, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vem som blir talman nästa gång är en öppen fråga. Hur mycket vågar 7K missbruka demokratin?

Om man ser det ur den här trådens perspektiv, behöver SD bli större i opinionsundersökningar än alla övriga partier tillsammans och att det håller i sig ända fram till den sekund då valresultatet har fastställts.

Enligt den senaste opinionsundersökningen är ställningen som bekant 23-67. Bra kämpat av SD, men det krävs betydligt mer om man har för avsikt att bryta sig ut ur buren.

(Som jag framhållit redan tidigare hjälper det inte att vara störst om man inte kan få ihop en fungerande regering.)

cirkus Åkesson

2015-07-27, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorjävel
Med tanke på denna kraftiga höjning på så kort tid, varför skulle inte SD kunna få 50% till 2018 om 7-klövern konsekvent fortsätter att stoppa huvudet nere i sanden?

Ser ut som att du anser att ett av villkoren för SD:s framtida utveckling i opinionsundersökningar hänger på att etablissemanget fortsätter att sova på arbetstid. Nja, ärligt talat borde senaste Sentio vara en väckarklocka.

morgonstund har guld i mun

2015-07-27, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Tack för en skildring från vardagen. För några dagar sedan berättade jag om en resa i bruksorter runt Mälardalen.

Nu verkar migrationsverket i Kalmar ha läst det inlägget och gör sitt bästa för att snabba på avskyn gentemot myndigheter i allmänhet och migrationsverket i synnerhet även i deras region:

http://www.bt.se/sverige-varlden/gratis-busskort-till-asylsokande-2/

"Kalmar är först ut i landet med gratis busskort. Projektet ska pågå i ett år och är ett samarbete mellan Migrationsverket, landstinget och Kalmar länstrafik."

Jag kan tänka mig hur snacket går bland fattig-pensionärer (vilka faktiskt byggt upp landet), arbetslösa vilka behöver ta sig till arbetsplatsintervjuer och studerande vilka ännu inte fått inkomst.

Bra jobbat Migrationsverket, det betyder nog 6-8% enheter i Kalmar och 2-3% enheter i hela landet.
SD behöver verkligen inga valarbetare.

Åh fy fasiken!
Jag pluggade på Linneuniversitetet i Kalmar för ett antal år sen, jag hade precis pengar så det räckte till mat, hyra och studielitteratur. Tänk om man som student hade fått gratis busskort
Snacka om att det här spär på ilskan och är raketbränsle i opinionen.
2015-07-27, 09:28
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Ser ut som att du anser att ett av villkoren för SD:s framtida utveckling i opinionsundersökningar hänger på att etablissemanget fortsätter att sova på arbetstid. Nja, ärligt talat borde senaste Sentio vara en väckarklocka.

morgonstund har guld i mun

Vill man vara lite konspirationsteoretiskt lagd så kan man ju tänka sig att etablissemanget gör som följer..

1. Under semestern blir man varse om Sentios siffror.
2. Man säger åt media att hålla käft.
3. Hemliga möten äger rum där man slår fast att nu är det kokta fläsket stekt.
4. Man säger åt media att hålla käft.
5. När semestern är över kommer man med nya fantastiska förslag om att strypa invandringen osv av "humanitära skäl", det har givetvis ingenting med pengar, opinionsmätningar eller kultur att göra.
6. Media slår på stora trumman och propagerar för dessa förslag på alla håll och kanter med olika typer av "storys".
7. ???

Helt orimligt är det inte. Men jag tror inte att det kommer att ske, gropen är redan för djup.
2015-07-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Sverigedemokraterna

Kommun;Proc;+/-;

Sjöbo;30;+14,2;

Stockholm;6,7;+3,5;

SD går bra i skånska småkommuner, och sämst i Stockholms rikare kranskommuner samt i några norrländska orter.

Tror att vi är helt överens om att en ökning på 3,5% i Stockholm ger fler röster än Sjöbos ökning på 14,2%. Visst kan man bli euforisk över höga procent i någon gudsförgäten bondhåla. Men i slutändan är det faktiskt mer väsentligt att ha koll på vad man får för det.

fem myror är fler än fyra elefanter

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-27 kl. 09:39.
2015-07-27, 09:43
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Tror att vi är helt överens om att en ökning på 3,5% i Stockholm ger fler röster än Sjöbos ökning på 14,2%. Visst kan man bli euforisk över höga procent i någon gudsförgäten bondhåla. Men i slutändan är det faktiskt mer väsentligt att ha koll på vad man får för det.

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0104__ME0104A/ME0104T6/table/tableViewLayout1/?rxid=4c519dd7-40f9-45f2-b54d-1a0edae32750

Stockholm totalt 700 000 * 0,035= 24500 personer
Sjöbo totalt 7700 * 0,142= 1100 personer

vassego
2015-07-27, 10:05
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ser ut som att du anser att ett av villkoren för SD:s framtida utveckling i opinionsundersökningar hänger på att etablissemanget fortsätter att sova på arbetstid.

Nja, ärligt talat borde senaste Sentio vara en väckarklocka.

Gäller givetvis både våra motståndare och Trådens eventuella infiltratörer!
2015-07-27, 10:08
Medlem
Hogdals avatar
Citat:

Visst är det så. Samtidigt är det intressant att följa de små kommunerna där sd är störst för att se hur det hanteras av övriga partier och media. Sjöbo skulle kunna ligga mellan 40-50% i sd-stöd nu. Antingen får man egen majoritet eller så kanske något litet parti, antingen lokalt eller riksparti, låter önskan att styra få överhanden och ingå koalition med sd. Väldigt spännande att se hur det skulle arta sig rent parlamentariskt. Också intressant att se om lokala företrädare för etablerade partiet låter sig styras av partiledningen eller om man tar en pragmatisk approach till sin lokala verklighet.

Stockholm ligger något år efter övriga Sverige i opinionen. Vill man se framtiden är det faktiskt de små orterna man ska följa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in