2015-07-26, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Vinner SD stora marker i Norrland får S det tufft. Norrland har alltid varit lika rött som innerstan i Stockholm varit blå. Med ett väljarstöd på 20-25 % är det ofrånkomligt att SD har gjort inbrytningar i alla väljargrupper, med betoning på Alla. Dessvärre ger flertalet opinionsmätningar ingen detaljerad information om var, och i vilka väljargrupper, SD växer. Den dagen SD hotar S i Norrland och M i STHLM och GBG, kan den ostoppbara framgångssagan slutligen konstateras.
Jag kan upplysa om att SD tågar fram i Norrland med.
Företaget jag jobbar på har filial norrut så jag är titt som tätt däruppe, något jag märkt är att stämningen bland norrlänningar skiftat. Förut har de mest mumlat och surat sådär som bara norrlänningar kan göra men vid mitt senaste besök i det norrlänska fikarummet så var stämningen helt annorlunda.

Det pratas i termer om landsförrädarna i Stockholm och jag kan intyga att norrlänningarna håller på att surna till på allvar nu eftersom att deras så lugna tillvaro nu sakta men säkert börjar likna den i övriga landet med villainbrott, våldsbrott etc etc.
Majoriteten av de jag träffat norrut säger att de kommer rösta SD i nästa val så vi kan lugnt räkna med att S kommer få stora problem vad det lider.
2015-07-26, 19:23
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Kan ju vara bra att ha i åtanke att i hela Norrland så bor det bara ungefär lika många som i Skåne eller ungefär hälften så många som i Stockholms län. Så det är knappast en game-changer att konvertera några delar av Norrland.

Men alla röster räknas naturligtvis.

Stockholms kranskommuner är väl rimligtvis nästa större slagfält. 2/3 av befolkningen i Stockholms län bor utanför stockholms stad så det är lika många röster som hela Västra Götaland det handlar om.

Innerstaden har "bara" 300-400k och är väldigt speciell. Jag tror inte det är där SD ska satsa krut om man vill stjäla stockholmsväljare från borgarna.

Några lågt hängande frukter för SD tror jag faktiskt inte att det finns kvar. Det var ju en av de stora skillnaderna mellan 2010 och 2014, att SD faktiskt lyckades överallt.

Kolla på de olika partiernas svagaste fästen i landet och se att SD är klar trea där, de är faktiskt närmaste M och S när det gäller att ha en "hög lägstanivå" för att prata sportspråk än vad de var i totalopinionen vid valet.
http://www.svt.se/nyheter/val2014/har-ar-partiernas-starkaste-fasten

Visst kan SD fortfarande öka men då handlar det inte om att ta geografiska områden där de varit jättesvaga tidigare (för det har de redan gjort) utan snarare öka totalt sett överallt.
2015-07-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Några lågt hängande frukter för SD tror jag faktiskt inte att det finns kvar.

Jag vet inte, men det spelar mindre roll när övriga partiers företrädare har klättrat upp i trädet och står och kastar frukt rakt i famnen på Jimmie. Kan inte bli lättare, bara stå kvar och fånga.
2015-07-26, 20:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Några lågt hängande frukter för SD tror jag faktiskt inte att det finns kvar. Det var ju en av de stora skillnaderna mellan 2010 och 2014, att SD faktiskt lyckades överallt.

Dom andra partierna håller på att självdö. Det behövs ingen lågt hängande frukt. DÖ är en kopparspik rakt in i stammen på både S och M, så det räcker för SD att plocka fallfrukt så länge DÖ existerar.
2015-07-26, 20:15
Medlem
Sinnessjukt att jag jublade åt 12.9% i september. Det är så lågt jämfört med nu.
Senast redigerad av rbbdbb 2015-07-26 kl. 20:21.
2015-07-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Av de 21 mätningar Sentio genomförde från 2013 fram till valet 2014 mätte man högre resultat än vad SD i slutändan fick i valet 2014 10 gånger. Två år innan valet låg alltså Sentios mätningar i ungefär 50% av fallen över SDs senare valresultat. Om detta beror på att SDs väljarstöd pendlar upp och ner eller om det beror på att Sentio ofta kan hamna över SDs verkliga stöd, det är ju dock oklart. Jag tror på det första.

Det kanske är som att svära i kyrkan när man i den här tråden säger att man ska ta en opinionsundersökning med en nypa salt, gärna havssalt. Men även du måste väl tycka att det ser ut som att SD har ökat. Om du skulle dra en siffra ur röven, var tror du själv att SD ligger idag?

19 20 21 22

2015-07-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Nej. Problemet är inte bevisningen. Problemet är att faktiskt verkställa utvisningen. Utan en samarbetsvillig motpart går det inte. Och motpartsländerna är ofta inte särdeles samarbetsvilliga.

Vad man däremot kan göra för framtiden är att at bort incitmanten att "tappa" passen. Exempelvis att man aldrig utdelar PUT för identitetslösa som således inte kan ta hit anhöriga. Detta skulle fullständigt ta bort alla incitment att tappa passet. Idag är det nästan tvärtom så att det bara är fördelaktigt att "tappa" det förutom om du är från Syrien.

Av de som redan är här kommer man aldrig lyckas utvisa några större antal.

Om en person har fått sitt svenska medborgarskap indraget på grund av att det erhållits genom bedrägeri, och personen inte går att avvisa till något land, får hon eller han tillbringa sin tillvaro i Sverige som statslös.

Det innebär nackdelar, t ex att man inte har rätt till ett pass och därför inte kan resa utomlands. Sverige kan visserligen utfärda tillfälliga resehandlingar, men vi behöver inte göra det, så personen kan hamna i ett slags Sverige-arrest, som den kommunarrest som fanns förr. Enda sättet att lämna landet blir då att anlita människosmugglare som smugglar ut en... Tur- och returresa, alltså.

Att vara statslös innebär att det blir svårigheter av olika slag. Men Sverige är humant och låter ingen svälta ihjäl. Vi kan bereda plats på t ex hotellhem för hemlösa och ge en minimal dagpenning. Så får man leva livet ut som straff för att man har ljugit sig in. Jag anser att brukande av falskt pass eller ID eller falska uppgifter för att bli svensk medborgare aldrig ska preskriberas. Så allvarligt är det brottet.
2015-07-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Av de 21 mätningar Sentio genomförde från 2013 fram till valet 2014 mätte man högre resultat än vad SD i slutändan fick i valet 2014 10 gånger. Två år innan valet låg alltså Sentios mätningar i ungefär 50% av fallen över SDs senare valresultat.

Om detta beror på att SDs väljarstöd pendlar upp och ner eller om det beror på att Sentio ofta kan hamna över SDs verkliga stöd, det är ju dock oklart. Jag tror på det första.
Att jämföra Sentio med andra OI är inte alldeles enkelt, eftersom övriga gör massor av mätningar sista veckorna innan val. Kollar man på 2010 så var den sista Sentiomätningen innan valet publicerad den 25 augusti. Då sa de 5,6%. Ett par dagar senare släppte United Minds en som också låg på 5,6%. Hade den varit UM:s sista skulle det alltså ha varit oavgjort.

Men UM fortsatte mäta som tokiga, inte mindre än 12 gånger efter att de och Sentio hade släppt varsin 5,6-gissning. Ju närmare valet de kom desto mer skenade UM iväg. 6,4... 7,0... 7,5... 7,2... 7,1... även Ipsos var uppe och snurrade på 7,5.

Sentios 5,9-mätning som står i kolumnen för september släpptes 17 oktober, en månad efter valet, och var sannolikt en eftervalsmätning gjord med facit i hand efter 18 sept.

Det kan alltså vara ren flax för Sentio att de "slapp" göra fler mätningar innan valdagen. Hade de haft en kund som betalat dem för en massa extramätningar dagarna innan valet kunde de hypotetiskt ha rusat iväg till 7,5, precis som UM:s och Ipsos högsta. Då hade Sentio varit kända som grabbarna som tog i så de sket ner sig.

Kollar man sedan på 2014-valet så gjorde Sentio en enda mätning, 2-8 september, och fick 12,7. Demoskop mätte precis samma period 2-8 sept och fick 11,8, inte så pjåkigt (näst bästa efter Sentio). Men närmare valet droppade SD till 10,2 i Demoskop. De flesta instituten låg mer rätt på SD i slutet augusti/början september än sista dagarna. Återigen vet vi alltså inte vad som hade hänt om Sentio hade fått betalt för en eller två extramätningar sista veckan.

Jag tror personligen att Sentio ligger någon procent för högt. Att de ligger lite "ahead of the curve". Typ att deras prognoser visar rätt fast för nästa månad, att Novus och Demoskop släpar 1-2 månader efter, och att YouGov ligger i synk med nuet.
2015-07-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att jämföra Sentio med andra OI är inte alldeles enkelt, eftersom övriga gör massor av mätningar sista veckorna innan val. Kollar man på 2010 så var den sista Sentiomätningen innan valet publicerad den 25 augusti. Då sa de 5,6%. Ett par dagar senare släppte United Minds en som också låg på 5,6%. Hade den varit UM:s sista skulle det alltså ha varit oavgjort.

Men UM fortsatte mäta som tokiga, inte mindre än 12 gånger efter att de och Sentio hade släppt varsin 5,6-gissning. Ju närmare valet de kom desto mer skenade UM iväg. 6,4... 7,0... 7,5... 7,2... 7,1... även Ipsos var uppe och snurrade på 7,5.

Sentios 5,9-mätning som står i kolumnen för september släpptes 17 oktober, en månad efter valet, och var sannolikt en eftervalsmätning gjord med facit i hand efter 18 sept.

Det kan alltså vara ren flax för Sentio att de "slapp" göra fler mätningar innan valdagen. Hade de haft en kund som betalat dem för en massa extramätningar dagarna innan valet kunde de hypotetiskt ha rusat iväg till 7,5, precis som UM:s och Ipsos högsta. Då hade Sentio varit kända som grabbarna som tog i så de sket ner sig.

Kollar man sedan på 2014-valet så gjorde Sentio en enda mätning, 2-8 september, och fick 12,7. Demoskop mätte precis samma period 2-8 sept och fick 11,8, inte så pjåkigt (näst bästa efter Sentio). Men närmare valet droppade SD till 10,2 i Demoskop. De flesta instituten låg mer rätt på SD i slutet augusti/början september än sista dagarna. Återigen vet vi alltså inte vad som hade hänt om Sentio hade fått betalt för en eller två extramätningar sista veckan.

Jag tror personligen att Sentio ligger någon procent för högt. Att de ligger lite "ahead of the curve". Typ att deras prognoser visar rätt fast för nästa månad, att Novus och Demoskop släpar 1-2 månader efter, och att YouGov ligger i synk med nuet.

I ett så dynamiskt skeende är det nog inte fel att tänka i termer av "rätt med tidsfördröjning". Jag återkommer till att både du och jag gissade 15% som valresultat, en siffra som mycket möjligen kan ha varit rätt - med 24 timmars fördröjning.

Jag tror nämligen att en betydande andel av väljarna föll offer för en "omvänd-Bradley-effekt-vid valurnan". Man fegade ur eller vacklade bort från SD när det vägde.

Hur många marginalväljare högg till med SD i sista stund? Inte många - men de rasslade in på SD-kontot dagen efter, när vacklarna förstod att SD var mångas val och fick omedelbar buyer´s remorse.

Men SD verkar vara på väg över 20 och förbi både M och S i en process som nog inte går att hejda nu.
2015-07-26, 21:38
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
man kan ju inte leva på procenten
inte heller får man uppdraget av talmannen att bilda regering
bara för man har lyckan att vara störst i alla opinionsundersökningar

Vem som blir talman nästa gång är en öppen fråga. Hur mycket vågar 7K missbruka demokratin?
2015-07-26, 22:18
Medlem
Med tanke på denna kraftiga höjning på så kort tid, varför skulle inte SD kunna få 50% till 2018 om 7-klövern konsekvent fortsätter att stoppa huvudet nere i sanden?
2015-07-26, 22:20
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Trevligt - maximal positiv tolkning av mätresultaten - och kanske korrekt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in