2015-07-26, 18:10
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikBlente
Hej!
Jag kollade på antagning.se när man skulle få reda på urval 2, och som datum står det 6:e augusti. Men i en fråga "när får man reda om man har blivit antagen som reserv?" så står det som svar: "om det blir en plats ledig så kommer högskolan att kontakta dig". Vad betyder detta? Betyder det att man inte får reda på om man har kommit in som reserv den 6:e augusti, eller vad?
EDIT: Alltså menar de att högskolan endast kontaktar dig och att man inte uppdaterar den 6:e augusti på antagning.se de nya resultaten?
Mvh Henrik
Det som man menar är att om du inte tas in under andra urvalet så är det lärosätena själva som håller i kontakten, antagning och information om reservplatserna. Exempel:

1. Du tas inte in under andra urvalet, och får reservplats 1.
2. Antagning.se har inte något med antagningen att göra från och med nu, högskolorna själva ringer in reserver om det blir platser lediga.
3. Du blir uppringd av högskolan den 7:e augusti och erbjuds en plats eftersom du står först i reservlistan.
Citera
2015-07-26, 18:22
Medlem
Hej!
Jag har en vän, och han bad mig att ställa denna fråga: hur stor chans är det att man som 1:a reserv blir intagen till en civilingenjör utbildning i Umeå (eller om man har erfarenhet från andra skolor så kan man även berätta). Det är i gruppen BIEX (någonstans på 25 antagna)
Senast redigerad av HenrikBlente 2015-07-26 kl. 18:24.
Citera
2015-07-26, 18:44
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikBlente
Hej!
Jag har en vän, och han bad mig att ställa denna fråga: hur stor chans är det att man som 1:a reserv blir intagen till en civilingenjör utbildning i Umeå (eller om man har erfarenhet från andra skolor så kan man även berätta). Det är i gruppen BIEX (någonstans på 25 antagna)
Skulle vilja säga att man har väldigt god chans att bli antagen om man sitter som 1:a reserv. Det är nästan garanterat att man kommer in eftersom det alltid är några som hoppar av eller tackar nej.
Citera
2015-07-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Skulle vilja säga att man har väldigt god chans att bli antagen om man sitter som 1:a reserv. Det är nästan garanterat att man kommer in eftersom det alltid är några som hoppar av eller tackar nej.
Om lärosätet/utbildningen tillämpar överintag blir det mindre säkert.
Citera
2015-07-26, 18:54
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder
Om lärosätet/utbildningen tillämpar överintag blir det mindre säkert.
Jo helt klart, men som 1:a reserv kan man nog känna sig väldigt säker oavsett.
Citera
2015-07-26, 21:17
Medlem
No.90-Kleists avatar
Jag blev inte antagen till mitt program jag ville läsa utan blev reserv. Nu har jag hittat ett annat program som jag vill läsa och som accepterar sen anmälan. Måste jag tacka nej till min reservplats på första programmet eller kan jag behålla den och samtidigt kunna komma in på det nya om jag inte kommer in som reserv?
Citera
2015-07-26, 22:05
Medlem
Om jag är antagen till mitt första hands val, program på 30 hp per termin, och nu lägger till en kurs på 7,5 hp som sen anmälan som andra hands val. kommer mitt första hands val att också räknas som sen anmälan? Dvs sen i urval två kommer jag att förlora min plats eftersom hela anmälan nu räknas som sen anmälan?
Citera
2015-07-26, 22:43
Medlem
Hur funkar egentligen det här med att ändra sin anmälan? Först skickade jag in en anmälan i vilken jag accepterat reservplats på en rad olika masterprogram samt två fristående kurser. Sedan ändrade jag ansökan på så sätt att jag tackade nej till alla reservplatser och ja till enbart de två fristående kurserna. Först fick jag ett bekräftelsemejl som konstaterade att jag tackat ja till alla sökta utbildningar, samt de fristående kurserna. När jag ändrat ansökan fick jag ett likadant bekräftelsemejl som bekräftade att jag enbart tackat ja till de fristående kurserna.

Till frågorna, vilket bekräftelsemejl är det som gäller? Har allt registrerats korrekt? Borde jag inte få en bekräftelse på att ändringen ägt rum?

Tacksam för svar.
Citera
2015-07-26, 23:49
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saurman
Hur funkar egentligen det här med att ändra sin anmälan? Först skickade jag in en anmälan i vilken jag accepterat reservplats på en rad olika masterprogram samt två fristående kurser. Sedan ändrade jag ansökan på så sätt att jag tackade nej till alla reservplatser och ja till enbart de två fristående kurserna. Först fick jag ett bekräftelsemejl som konstaterade att jag tackat ja till alla sökta utbildningar, samt de fristående kurserna. När jag ändrat ansökan fick jag ett likadant bekräftelsemejl som bekräftade att jag enbart tackat ja till de fristående kurserna.

Till frågorna, vilket bekräftelsemejl är det som gäller? Har allt registrerats korrekt? Borde jag inte få en bekräftelse på att ändringen ägt rum?

Tacksam för svar.
Du har svarat två gånger och du har fått bekräftelsemejl två gånger, vad är egentligen frågan? Det är förstås ditt sista svar som gäller.
Citera
2015-07-27, 01:05
Medlem
Hej! Någon som vet hur meritvärdet vid sena anmälningar fungerar? Sista ansökningsdag var 15 april, och de kurser som öppnades för sen anmälan kunde sökas från och med 15 juli. Det är 92 dagar mellan de två datumen. Vad får man för meritvärde om man gjorde en sen anmälan samma dag som sena anmälningar för kurser öppnades?
(SA) 999-92+1= 908, räknas det så eller har jag missförstått det?

Tacksam för svar!
Citera
2015-07-27, 08:29
Medlem
Vad händer om jagförst antas på förstahandsval och sedan programmet ställs in?, kan jag komma in på mitt andrahandsval trots att det strukits?, går det att överklaga en strykning -och få rätt- eftersom att jag uppenbarligen inte kommer in på mitt förstahandsval?
Citera
2015-07-27, 12:37
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Om jag är antagen till mitt första hands val, program på 30 hp per termin, och nu lägger till en kurs på 7,5 hp som sen anmälan som andra hands val. kommer mitt första hands val att också räknas som sen anmälan? Dvs sen i urval två kommer jag att förlora min plats eftersom hela anmälan nu räknas som sen anmälan?

Nej, är du antagen så är du antagen. Och det är bara det du lägger till efter sksta anmälningsdag som räknas som sen anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in