Det betyder alltså att jag bara skickar in mina ansökningar och sen när jag är klar med min kurs så skickar jag in papperna? Det finns alltså ingenstans man fyller i att man ska skicka in behörighetskomplettering?
Skolan skickar in det åt dig. Du behöver inte skicka in något
Hörde på nyheterna idag att det är rekordmånga som har sökt in till högskolor detta år, samtidigt som utbildningsplatserna på lärosätena minskar. Hur tror ni detta kan påverka antagningsprocessen? Kommer antagningspoängen öka på en del utbildningar?
Mitt bekymmer ligger i att jag skrev 1.45 (enligt höstens normering) på högskoleprovet och vill ta mig in på jurist i umeå där det lägsta resultatet var 1.3 för att ta sig in.
Hörde på nyheterna idag att det är rekordmånga som har sökt in till högskolor detta år, samtidigt som utbildningsplatserna på lärosätena minskar. Hur tror ni detta kan påverka antagningsprocessen? Kommer antagningspoängen öka på en del utbildningar?
Mitt bekymmer ligger i att jag skrev 1.45 (enligt höstens normering) på högskoleprovet och vill ta mig in på jurist i umeå där det lägsta resultatet var 1.3 för att ta sig in.
Mvh Tim
Fler sökande och färre platser är ingen särskilt svår matematisk uppgift att lösa om du frågar efter söktryck. Antagningen är svårare att säga något om eftersom den påverkas av dels den nya kvotgruppen Blex, dels hur alla andra har skrivit på HP och vad de fått för betyg. I Juli kommer facit.
Nä det är klart att det blir rätt simpelt att räkna ut det. Hur funkar det med den nya blex-kvoten? Kommer det att ges mimdre platser för de som söker med hp-resultat eller sammanflätar man på något sätt blex-kvoten med den äldre betygskvoten?
Nä det är klart att det blir rätt simpelt att räkna ut det. Hur funkar det med den nya blex-kvoten? Kommer det att ges mimdre platser för de som söker med hp-resultat eller sammanflätar man på något sätt blex-kvoten med den äldre betygskvoten?
En fråga bara, jag läser just nu på universitetet men undrar om detta program är något för mig. Till hösten har jag blivit anmäld till 2 kurser redan som ingår i mitt program. Det jag undrar då är om jag skulle söka till exempel civilekonom nu till hösten, skulle de kurser som jag är föranmäld till försvinna eller hur funkar det?
Nej, de skulle inte försvinna automatiskt från din anmälan på antagning.se.
Citat:
Ursprungligen postat av swimtrunkss
En fråga bara, jag läser just nu på universitetet men undrar om detta program är något för mig. Till hösten har jag blivit anmäld till 2 kurser redan som ingår i mitt program. Det jag undrar då är om jag skulle söka till exempel civilekonom nu till hösten, skulle de kurser som jag är föranmäld till försvinna eller hur funkar det?
Senast jag sökte till en grundutbildning var 2007, så jag har glömt hur det här funkar. Jag vill söka en distansutbildning i 100% studietakt, och därtill en kvällskurs i 25% takt.
Den förstnämnda är nog svårare att komma in på, men om jag verkligen skulle behöva välja så är nog den andra att föredra. Jag har för mig att det kunde bli problem att bli antagen via VHS till mer än heltid, att man var tvungen att registrera sig "manuellt" på olika kurser om man ville läsa typ 150-200%. Hur funkar det?