2015-07-27, 12:38
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Vad händer om jagförst antas på förstahandsval och sedan programmet ställs in?, kan jag komma in på mitt andrahandsval trots att det strukits?, går det att överklaga en strykning -och få rätt- eftersom att jag uppenbarligen inte kommer in på mitt förstahandsval?

Bra fråga, du kanske ska vända dig till Antagning.se och/eller högskolan som driver programmet som var ditt andrahandsval.
Citera
2015-07-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Bra fråga, du kanske ska vända dig till Antagning.se och/eller högskolan som driver programmet som var ditt andrahandsval.

De var mer en hypotetisk fråga eftersom att det jag vill läsa har de senaste åren blivit inställt gång på gång men ändå så kan man fortsatt söka programmet år efter år.
Citera
2015-07-27, 15:11
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
De var mer en hypotetisk fråga eftersom att det jag vill läsa har de senaste åren blivit inställt gång på gång men ändå så kan man fortsatt söka programmet år efter år.

Tycker ändå att du ska vända dig till högskolan som har programmet och fråga vad som gäller i såna situationer. Själv tror jag att det kan innebära att du blir utan plats på något program, om det är så att du blir struken från alla andra alternativ och ditt förstahandsval blir inställt.
Senast redigerad av lighten-up 2015-07-27 kl. 15:58.
Citera
2015-07-28, 21:56
Medlem
conceptionists avatar
Jag har en fråga om sen anmälan.

I våra anmälde jag mig till ett program och en fristående kurs för hösten. Jag blev antagen på båda, 37.5 hp.

Jag har nu tackat nej till mina platser på dessa och har i en sen anmälan sökt in till 3 andra kurser om totalt 30 hp. Av någon dum anledning så placerade jag kurserna i den sena anmälan efter de kurser jag först sökte och vars platser jag tackade nej till.

Vad gäller?

Kommer de kurser jag sökte tidigare i våras (om 37.5 hp) fortfarande att räknas först i min anmälan trots att jag redan tackat nej? I så fall, stryks de kurser om 30 hp som jag lade i den sena anmälan (och dumt nog placerade efter de kurser jag tackade nej till) när max 45 hp uppnåtts?
Citera
2015-07-28, 22:42
Medlem
Vad tror ni om chansen att komma in på denna

i.imgur.com/tZ2LVE0.jpg

om jag gör en sen anmälan nu? 64 antagna - 38 förstahandssökande = 26 andrahandssökande. 48 reserver - 26 andrahandssökande = 22 reserver, plus sena anmälningar. Det ska väl inte kunna gå.
Citera
2015-07-28, 22:51
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Hej! Någon som vet hur meritvärdet vid sena anmälningar fungerar? Sista ansökningsdag var 15 april, och de kurser som öppnades för sen anmälan kunde sökas från och med 15 juli. Det är 92 dagar mellan de två datumen. Vad får man för meritvärde om man gjorde en sen anmälan samma dag som sena anmälningar för kurser öppnades?
(SA) 999-92+1= 908, räknas det så eller har jag missförstått det?

Tacksam för svar!

Ja, det är så meritvärdet räknas ut vid sen anmälan.
Citera
2015-07-29, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, det är så meritvärdet räknas ut vid sen anmälan.

Jag gjorde en sen anmälan samma dag det blev möjligt (15 juli). Alltså, är SA-908 det högsta meritvärdet i det fallet? Har sett meritvärden över 950~, hur går det till? Tidigare datum för sena anmälningar, tro?
Citera
2015-07-29, 06:20
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Jag gjorde en sen anmälan samma dag det blev möjligt (15 juli). Alltså, är SA-908 det högsta meritvärdet i det fallet? Har sett meritvärden över 950~, hur går det till? Tidigare datum för sena anmälningar, tro?
Man kan göra en sen anmälan redan första dagen efter att ansökningstiden går ut.
Citera
2015-07-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Man kan göra en sen anmälan redan första dagen efter att ansökningstiden går ut.

Inte på alla lärosäten. En del stänger anmälan den 16/4 och öppnar igen först i mitten av Juli.
Citera
2015-07-29, 18:26
Medlem
Hej!

tänkte fråga om sen anmälan:

de är så att jag har gjort 13 anmälan!
2 av dem som jag har är på numer 6 och 7 i listan! och dessa två platser (lärarutbildning) har status "BEHÖRIG"! och dem andra 11 är för tillfället "ännu ej handlagd"!
Nu säger vi att de är den 6 aug. och de är fortfarande samma status, kan jag stryckas från dessa två som har status "Behörig" och få en som är 1 på min lista?????

och min andra fråga:

om man gör en anmälan vi säger på en lördag, hur lång tid tar den innan den får status "behörig"???
som average? utifrån ert egna resultat?

mvh ali
Senast redigerad av aliagha89 2015-07-29 kl. 19:01.
Citera
2015-07-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliagha89
Hej!

2 av dem som jag har är på numer 6 och 7 i listan! och dessa två platser (lärarutbildning) har status "BEHÖRIG"! och dem andra 11 är för tillfället "ännu ej handlagd"!
Nu säger vi att de är den 6 aug. och de är fortfarande samma status, kan jag stryckas från dessa två som har status "Behörig" och få en som är 1 på min lista?????

Jag är ledsen, men jag förstår verkligen inte vad du menar.
Citera
2015-07-30, 13:21
Medlem
WinyScotchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliagha89
Hej!

och min andra fråga:

om man gör en anmälan vi säger på en lördag, hur lång tid tar den innan den får status "behörig"???
som average? utifrån ert egna resultat?

mvh ali

Är alla sen anmälan?

I vilket fall som helst så kommer dom att ge dig svar när de vet om det har några platser över!
Du är vad jag förstår det som "sist i kön"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in