2015-07-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Du kan göra både och men ena alternativet är mer rätt än det andra. Varför i hela jösse namn skulle du tacka JA till ditt andrahandsval om du nu är så bombsäker på att du absolut inte vill gå något annat än förstahandsvalet? Det är jag intresserad av att få reda på - vad skulle poängen med det vara? Att stjäla en studieplats för någon annan som faktiskt vill gå utbildningen, eller?

Vill givetvis att det ska bli så enkelt som möjligt både för mig att tacka nej samt för någon annan att ta platsen.

Var bara lite rädd för att ett NEJ på andrahandsvalet gör att jag blir struken på förstahandsvalet, även fast jag tackat JA till att stå kvar som reserv. Men det verkar ju som att det går bra ändå?
Citera
2015-07-24, 17:04
Medlem
Socialkonservativs avatar
Hur fungerar det egentligen om man placerar mindre kurser över hela program?

Säg att man placerar en kurs på 15 hp högst och ett längre program efter, exempelvis läkarprogrammet? Vad händer då om man kommer in på den mindre kursen? Stryks man då från läkarprogrammet?
Citera
2015-07-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Hur fungerar det egentligen om man placerar mindre kurser över hela program?

Säg att man placerar en kurs på 15 hp högst och ett längre program efter, exempelvis läkarprogrammet? Vad händer då om man kommer in på den mindre kursen? Stryks man då från läkarprogrammet?
Du kan bli antagen till max 45 hp per termin. Kursen är 15 hp och läkarprogrammet räknas som 30 hp. Totalt 45 hp, så du blir antagen till båda.
Citera
2015-07-24, 17:40
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder
Du kan bli antagen till max 45 hp per termin. Kursen är 15 hp och läkarprogrammet räknas som 30 hp. Totalt 45 hp, så du blir antagen till båda.

Om man har två läkarprogram högst upp, och en kurs på 15 hp 3a och ponera att man kan komma in på alla tre. Kommer man då in på förstavalet och tredjevalet, dvs ett läkarprogram och en kurs?
Citera
2015-07-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Om man har två läkarprogram högst upp, och en kurs på 15 hp 3a och ponera att man kan komma in på alla tre. Kommer man då in på förstavalet och tredjevalet, dvs ett läkarprogram och en kurs?

Ja, det gör man.
Citera
2015-07-25, 10:55
Medlem
Jag har sökt till teknisk fysik i Umeå men jag är reservplacerad, min reservplats är: 2, och det är totalt 26 antagna (BIEX). Vad tror ni om mina chanser att bli antagen?
Citera
2015-07-25, 12:34
Medlem
Mr.Sandwhichs avatar
om någon kunde svara på min frågade hade det varit schysst:

jag gjorde en sen anmälan till en högskole linje, jag är behörig dock så när jag tittar så står det meritvärde 914 av max 999, någon som kan förklara vad det innebär?
Citera
2015-07-25, 13:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sandwhich
om någon kunde svara på min frågade hade det varit schysst:

jag gjorde en sen anmälan till en högskole linje, jag är behörig dock så när jag tittar så står det meritvärde 914 av max 999, någon som kan förklara vad det innebär?

Svaret på frågan finns här - du gjorde din sena ansökan 999-914 = 85 dagar sent och alla eventuella personer som gjort sen ansökan till samma program tidigare än du har alltså högre meritvärde än du har.
Citera
2015-07-25, 14:32
Medlem
Någon som vet vad som gäller om man redan läst några kurser som finns på den utbildning man blivit antagen till? Jag har redan klarat av 2 st kurser som båda är på 7,5 hp, och har inte så stor lust att läsa dom igen, så jag planerar att läsa i 75% hastighet första året. Är detta OK, eller finns det något sorts krav att man måste läsa i 100% hastighet på program, eller liknande? Kurserna är även gjorda på samma universitet, så det ska väl knappast behövas tillgodoräknande, eller har jag fel?
Senast redigerad av Chaengwaeng 2015-07-25 kl. 14:39.
Citera
2015-07-25, 14:39
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaengwaeng
Någon som vet vad som gäller om man redan läst några kurser som finns på den utbildning man blivit antagen till? Jag har redan klarat av 2 st kurser som båda är på 7,5 hp, och har inte så stor lust att läsa dom igen, så jag planerar att läsa i 75% hastighet första året. Är detta OK, eller finns det något sorts krav att man måste läsa i 100% hastighet på program, eller liknande? Kurserna är även gjorda på samma universitet, så det ska väl knappast behövas tillgodoräknande, eller?

Det skall inte vara några problem, så länge som du bara söker studiemedel för 75% första året, alternativt lägger till extra kurser för att komma upp i 100%. Att du skulle behöva klara kurserna en gång till för att ta examen från programmet är helt uteslutet.
Citera
2015-07-26, 17:31
Medlem
Hej!
Jag kollade på antagning.se när man skulle få reda på urval 2, och som datum står det 6:e augusti. Men i en fråga "när får man reda om man har blivit antagen som reserv?" så står det som svar: "om det blir en plats ledig så kommer högskolan att kontakta dig". Vad betyder detta? Betyder det att man inte får reda på om man har kommit in som reserv den 6:e augusti, eller vad?
EDIT: Alltså menar de att högskolan endast kontaktar dig och att man inte uppdaterar den 6:e augusti på antagning.se de nya resultaten?
Mvh Henrik
Citera
2015-07-26, 18:06
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikBlente
Hej!
Jag kollade på antagning.se när man skulle få reda på urval 2, och som datum står det 6:e augusti. Men i en fråga "när får man reda om man har blivit antagen som reserv?" så står det som svar: "om det blir en plats ledig så kommer högskolan att kontakta dig". Vad betyder detta? Betyder det att man inte får reda på om man har kommit in som reserv den 6:e augusti, eller vad?
EDIT: Alltså menar de att högskolan endast kontaktar dig och att man inte uppdaterar den 6:e augusti på antagning.se de nya resultaten?
Mvh Henrik

De menar att om du fortfarande står som reserv efter urval 2 så kommer skolan kontakta dig om du får en plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in