Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-26, 13:01
  #7477
Medlem
rjonssons avatar
Ångest idag, efter 103 dagar så rökte jag ett halvt paket cigg igår i samband med öl och whiskydrickande. Känner inget speciellt sug idag, hoppas inte jag åker dit igen på den idiotkvällen.
Citera
2015-07-26, 16:10
  #7478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Snälla kan nån som varit utan snus ett tag berätta om det PSYKISKA, blir det några stora förbättringar där? Tycker snuset gjort mig deppad som fan, apatisk, stressad och orolig 24/7. Mått skit hur länge som helst nu. börjar bli jääävligt trött på det, men vet ju inte om det har med snuset att göra eller något annat. Nån som har liknande erfarenheter?
Läs om nikotin och sambandet med stresshormonerna adrenalin och noradrenalin. Nikotin ökar dopamin, GABA och serotonin-nivåerna. Du bygger även tolerans, du behöver mer och mer för att uppnå samma effekt. Då är det bättre att vara snusfri. Vad tycker ni som snusat länge?
Citera
2015-07-26, 16:19
  #7479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjonsson
Ångest idag, efter 103 dagar så rökte jag ett halvt paket cigg igår i samband med öl och whiskydrickande. Känner inget speciellt sug idag, hoppas inte jag åker dit igen på den idiotkvällen.
Fortsätt nikotinfri och tänk efter hur du undvika samma misstag igen. Jag tar nikotin ibland, mentalt känns det så gott, samtidigt tänker jag om jag är fast i fällan? Friheten utan är bättre.
Citera
2015-07-26, 20:57
  #7480
Medlem
paggans avatar
Då checkar jag in på dag 61 som snusfri/nikotinfri idag!

För er som inte känner till min hittills korta väg mot ett snusfritt liv så kommer här lite info.

Man
Snusat sen 1996 (19 år)
Förbrukning: 1,5 - 2 dosor lös per dag.
Metod: CT

Det går riktigt bra! Tänker varje dag på snus några gånger men som någon beskrev det tidigare så känns det mest som ett litet "kliande" en stund. Man kan skaka av sig det ganska snabbt. Sen kan det gå 5 timmar innan nästa lilla våg kommer. Är glad att slippa letandet av dosan hela tiden samt att slippa stanna för att handla jämt. Ekonomin är så klart bättre och jag märker även av fysiska förbättringar.
Är helt enkelt väldigt glad över att ha kommit en liten bit på väg men jag vet också att jag fallit dit efter längre uppehåll tidigare.
På något sätt känns det dock annorlunda denna gång.
Kämpa på alla där ute - det blir lättare med tiden. Lovar.
Citera
2015-07-26, 23:03
  #7481
Medlem
NecroBytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Läs om nikotin och sambandet med stresshormonerna adrenalin och noradrenalin. Nikotin ökar dopamin, GABA och serotonin-nivåerna. Du bygger även tolerans, du behöver mer och mer för att uppnå samma effekt. Då är det bättre att vara snusfri. Vad tycker ni som snusat länge?

Ja snälla nån berätta!
Citera
2015-07-26, 23:17
  #7482
Medlem
Bewnhurs avatar
Jag tänkte ta och lägga dosan på hyllan efter att min sista dosa är slut. Jag förbrukar omkring 2 dosor i veckan (Inte allt för illa om man läst skräckhistorier i den här tråden). Jag tror inte att det blir något jätte problem i vardagen, men lite jobbigare om man tar en öl då det är då suget brukar komma.

Jag har snusar i omkring 2 år skulle jag gissa på och jag känner att jag inte direkt får ut något av det längre utom kanske första man tar vid lunch (Inget direkt snussug när man vaknar).

Det här kanske ska gå vägen.
Citera
2015-07-27, 19:22
  #7483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag får sug ibland, men suget var värre och starkare när jag faktiskt var snusare, då hade jag abstinens till och med med prillan inne. En slags konstant abstinens. Så livet är definitivt lättare nu
Jag uppfattar detta som ju mer och mer nikotin desto mindre effekt över tid och sedan bara abstinens? Jag är glad för din del att du blev fri. CT Allen Carr metoden skulle beskriva det som att nikotinmonstret dött. Tolkar det som att nikotinmonstret kräver mer och mer nikotin.
Citera
2015-07-27, 23:26
  #7484
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Då checkar jag in på dag 61 som snusfri/nikotinfri idag!

För er som inte känner till min hittills korta väg mot ett snusfritt liv så kommer här lite info.

Man
Snusat sen 1996 (19 år)
Förbrukning: 1,5 - 2 dosor lös per dag.
Metod: CT

Det går riktigt bra! Tänker varje dag på snus några gånger men som någon beskrev det tidigare så känns det mest som ett litet "kliande" en stund. Man kan skaka av sig det ganska snabbt. Sen kan det gå 5 timmar innan nästa lilla våg kommer. Är glad att slippa letandet av dosan hela tiden samt att slippa stanna för att handla jämt. Ekonomin är så klart bättre och jag märker även av fysiska förbättringar.
Är helt enkelt väldigt glad över att ha kommit en liten bit på väg men jag vet också att jag fallit dit efter längre uppehåll tidigare.
På något sätt känns det dock annorlunda denna gång.
Kämpa på alla där ute - det blir lättare med tiden. Lovar.

Härligt inspirerande inlägg! Ger en hopp, och hoppas du håller i!
Citera
2015-07-28, 11:59
  #7485
Medlem
Dullwuts avatar
32 dagar utan nikotin idag om jag inte räknat fel. Är lite stolt över mig själv faktiskt.

Jag säger det åter igen: Om jag klarar det så kan ni fan också göra det.
Jag är den personen som alltid gav upp efter 4 - 5 dagar med någon urusel ursäkt.

Denna gång tog jag det dag för dag, och timme för timme. Istället för att ge upp direkt när suget kom, så sköt jag upp det hela tiden. Nu är suget så pass under kontroll att jag kan tänka rationellt om snus igen. Har varit på krogen med rökande vänner utan problem etc.

Lycka till allihopa!
Citera
2015-07-28, 12:23
  #7486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dullwut
32 dagar utan nikotin idag om jag inte räknat fel. Är lite stolt över mig själv faktiskt.

Jag säger det åter igen: Om jag klarar det så kan ni fan också göra det.
Jag är den personen som alltid gav upp efter 4 - 5 dagar med någon urusel ursäkt.

Denna gång tog jag det dag för dag, och timme för timme. Istället för att ge upp direkt när suget kom, så sköt jag upp det hela tiden. Nu är suget så pass under kontroll att jag kan tänka rationellt om snus igen. Har varit på krogen med rökande vänner utan problem etc.

Lycka till allihopa!
Citera
2015-07-29, 01:48
  #7487
Medlem
Snusfri i 26 timmar nu. Coldturkey.
Första gången sen millenieskiftet som jag är utan en prilla i käften mer än 2-3 tim.

Fick bara en impuls att lägga av med snuset igår kväll för att prova hur det känns. Jag trodde man skulle avlida av abstinens men det är inte så farligt alls.

Lite huvudvärk, spänningar i käke och ögon, halvflummig i psyket och började skratta åt saker extra mycket ibland, dimsyn och koncentrationsproblem, pulsen har blivit ännu lägre trots jag redan hade för låg puls innan jag la av nu. Känner inget större sug efter ta en prilla men sen har jag alltid varit viljestark av mig och envis så det här är nothing för mig. Kunde även sova inatt bra och somnade även en tupplur på dagen.

Slutade för magen börjat var skum sista åren med små skumma rapar och buller , svider i halsen till och från som det är något litet sår på vänster sida, tandköttet börjar dra upp sig på canine tänderna, ont i benen typ nervvärk i flera och tänkte kolla om det beror på nikotinet och snuset och se om det blir bättre nu.

Jag hatar att somna med snus också ibland och hela käften är svart och magen mår inget vidare på morgonen. Jag är även livrädd när jag läste att det är 50% större chans få bukspottkörtelcancer av snus som är en dödsdom. Detta har gjort jag undvikit svälja snussaften senaste året och spotta ut det i ett glas och hållt på så snusandet är inget kul längre.


Jag tror jag kommer ha uppehåll ett längre tag och sen börja igen efter några månader när kroppen fått läka ihop lite för att sen sluta för gott efter något 1-1.5 år.

Har snusat portion ca 1 stock knox white eller granit per 15 dagar. Det är ca 460 kr/mån.
När jag började snusa räckte en stock ettan portion i 1 mån.
__________________
Senast redigerad av diese.leute 2015-07-29 kl. 02:34.
Citera
2015-07-29, 11:18
  #7488
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Snusfri i 26 timmar nu. Coldturkey.
Första gången sen millenieskiftet som jag är utan en prilla i käften mer än 2-3 tim.

Fick bara en impuls att lägga av med snuset igår kväll för att prova hur det känns. Jag trodde man skulle avlida av abstinens men det är inte så farligt alls.

Lite huvudvärk, spänningar i käke och ögon, halvflummig i psyket och började skratta åt saker extra mycket ibland, dimsyn och koncentrationsproblem, pulsen har blivit ännu lägre trots jag redan hade för låg puls innan jag la av nu. Känner inget större sug efter ta en prilla men sen har jag alltid varit viljestark av mig och envis så det här är nothing för mig. Kunde även sova inatt bra och somnade även en tupplur på dagen.

Slutade för magen börjat var skum sista åren med små skumma rapar och buller , svider i halsen till och från som det är något litet sår på vänster sida, tandköttet börjar dra upp sig på canine tänderna, ont i benen typ nervvärk i flera och tänkte kolla om det beror på nikotinet och snuset och se om det blir bättre nu.

Jag hatar att somna med snus också ibland och hela käften är svart och magen mår inget vidare på morgonen. Jag är även livrädd när jag läste att det är 50% större chans få bukspottkörtelcancer av snus som är en dödsdom. Detta har gjort jag undvikit svälja snussaften senaste året och spotta ut det i ett glas och hållt på så snusandet är inget kul längre.


Jag tror jag kommer ha uppehåll ett längre tag och sen börja igen efter några månader när kroppen fått läka ihop lite för att sen sluta för gott efter något 1-1.5 år.

Har snusat portion ca 1 stock knox white eller granit per 15 dagar. Det är ca 460 kr/mån.
När jag började snusa räckte en stock ettan portion i 1 mån.

Hur länge har du snusat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback