2015-07-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
"Enligt de handlingar som kommit in till tingsrätten vet polis och åklagare fortfarande inte när brottet ägde rum.
"XX är skäligen misstänkt för mord någon gång mellan den 7 juni och den 12 juni 2015 i Blomberg, Götene kommun", står det i åklagarens begäran om offentliga försvarare för de mordmisstänkta bröderna.
Utredningen fortgår
Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm säger till Aftonbladet att han inte vill kommentera utredningen.
– Den fortgår. Jag har fram till klockan 12.00 i morgon att begära dem häktade.
Misstankegraden är fortfarande den lägre, skäligen misstänkta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20968705.ab

Bra, där har vi en källa. Tiden för mordet och dödstidpunkten är ju rimligen samma.
2015-07-25, 18:18
Medlem
Tamborinos avatar
Det kan vara så att Polisen håller tyst även om dödsdatum tills alla prover är klara , även om dom tror sig veta det.
2015-07-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Det handlar inte om sex din nöt!
Förstår om du skyddar din stenrika gubbe men det gjorde
och gör nog Litauen också än så länge.

Vad handlar det om då efterblivna pajjas...????
2015-07-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Men alltså, det är ju så fruktansvärt efterblivet av vissa här inne som vill misstänka AJ, hur fan tänker ni??!!?? skulle han mörda en ung tjej?? Motiv??

Gubben är stenrik och har varit under alla år..tror ni inte han haft möjlighet att få vackra damer genom åren???? Herregud och dessutom är sexdriften inte densamma hos en gammal gubbe som hos en 35-årig luffare från Litauen som säkert både druckit sprit och dragit i sig lite tjack....

Vem är trolig GM?? Vem sitter häktad på sannolika själ?? Jo Nerijus Bilevicius!!!!
Mer troligt han fick kåtspel än AJ va?????

Varför utgår alla ifrån att det är mord? Eller till och med ett sexmord?

Det kan lika gärna vara vållande plus brott mot giftefriden. Vilket går ihop mer logiskt med vad som är känt anser jag.
2015-07-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litehemligt

Det kan lika gärna vara vållande plus brott mot giftefriden. Vilket går ihop mer logiskt med vad som är känt anser jag.

Kanske för att han är häktad för MORD och inte VÅLLANDE?!?!?!

Du tror inte han i detta läget övervägt att berätta sanningen om det vore en olycka?? Istället för att riskera livstid???
2015-07-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Kanske för att han är häktad för MORD och inte VÅLLANDE?!?!?!

Du tror inte han i detta läget övervägt att berätta sanningen om det vore en olycka?? Istället för att riskera livstid???

Om det vore en olycka så är det nog inte han. Läs mitt tidigare inlägg:
Citat:
Först, det sannolika. Åklagaren har antagligen teknisk bevisning på den anhållne, varför annars släppa de två andra?

Nu till en annan, och i mina ögon, mer sannolik och inte föreslagen alternativ teori än de andra som cirkulerat.

Hur många dödsolyckor med fyr-hjulingar sker det varje år? Väldigt många, vilket debatteras friskt.

Därför. GM möter upp Lisa utanför caféet med sin fyr-hjuling och frågar efter hjälp; eftersom Lisa har hjälm på/med sig redan så är det naturligt att hon tar med sig den och följer med.

Olycka sker på vägen, precis där mobiltelefonen/skalet påträffades, och Lisa dör/skadas väldigt illa.

GM får panik, exempelvis för att skydda rykte eller heder eller helt enkät frö att han är chockad. Han kommer slutligen till slutsatsen att bäst är att gömma kroppen, vilket sker på fyndplatsen.

GM förstår det oundvikliga (att Lisa kommer hittas) och planterar handsken lämpligt dagen efter eller inför dagen efter.

Mord-alternativet som annars förs fram förutsätter en del osannolika händelser där den, enligt mig, mest tveksamma är den med mobiltelefonen. Först förutsätter den att en situation har uppstått där GM medvetet har krossat den, därefter har GM glömt att han gjort det och lämnat den på sin plats?

Föreställ er det scenario jag föreslår. Där är GM omedveten om mobiltelefonen (för att den krossades under fyr-hjulingen) och tror sig i övrigt ha “städat upp”. Vidare förklarar den varför Lisa tog/hade med sig hjälmen vid försvinnandet. Den förklarar också det geografiska i de fyndplatser som är kända.
2015-07-25, 18:39
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Vad är det som är känt ?
2015-07-25, 18:39
Avslutad
Citat:

Det hade varit ett klart lättsmält fall.
Det är lite skillnad på pajas tomten Jocke H över som inte
kommer ifrån orten och vi som gör och får information som
är pålitliga.
Det finns många frustrerade tomtar i landet, sedan finns det
nog dom som bryr sig och anar att detta brott kommer
inte få någon dömd.
Det är viktigt att huvudpersonerna döms inte bara
någon eventuell "städare".
2015-07-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
"Enligt de handlingar som kommit in till tingsrätten vet polis och åklagare fortfarande inte när brottet ägde rum.
"XX är skäligen misstänkt för mord någon gång mellan den 7 juni och den 12 juni 2015 i Blomberg, Götene kommun", står det i åklagarens begäran om offentliga försvarare för de mordmisstänkta bröderna.
Utredningen fortgår
Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm säger till Aftonbladet att han inte vill kommentera utredningen.
– Den fortgår. Jag har fram till klockan 12.00 i morgon att begära dem häktade.
Misstankegraden är fortfarande den lägre, skäligen misstänkta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20968705.ab

Detta var i ett väldigt tidigt skede efter att man konstaterat att Lisa var död (hittades 12/6).
Självklart kan man inte få fram några direkta tider och dödsorsaker på så kort tid.
Vi vet ju nu att den slutgiltiga obduktionsrapporten är klar om ca 2 veckor, först då kan åklagaren veta vad som skett till 99.9% (Vad som orsakade hennes död och förhoppningsvis hur länge hon varit död innan hon hittades.)
2015-07-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Det hade varit ett klart lättsmält fall.
Det är lite skillnad på pajas tomten Jocke H över som inte
kommer ifrån orten och vi som gör och får information som
är pålitliga.
Det finns många frustrerade tomtar i landet, sedan finns det
nog dom som bryr sig och anar att detta brott kommer
inte få någon dömd.
Det är viktigt att huvudpersonerna döms inte bara
någon eventuell "städare".

Ja, vi som är på plats ställer oss helt andra frågor än de som inte ser hela bilden.
2015-07-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Detta var i ett väldigt tidigt skede efter att man konstaterat att Lisa var död (hittades 12/6).
Självklart kan man inte få fram några direkta tider och dödsorsaker på så kort tid.
Vi vet ju nu att den slutgiltiga obduktionsrapporten är klar om ca 2 veckor, först då kan åklagaren veta vad som skett till 99.9% (Vad som orsakade hennes död och förhoppningsvis hur länge hon varit död innan hon hittades.)

Jag är inte insatt, men jag har för mig att bestämma dödstidpunkt går snabbare än att bestämma dödsorsak.
2015-07-25, 18:57
Medlem
LeeVans avatar
Det finns en uppenbarar risk att man som Litauisk gästarbetare får ögon riktade mot sig alldeles oavsett inblandning – likaså att de av helt förståelig stress och språkförbistringar blir felaktigt ”avlästa”. Därför är det nog synnerligen viktigt att detta mål inte blir ett indiciemål.

Nu tror jag, till skillnad från dig, att det faktiskt finns ordentligt med teknisk bevisning. Detta med betoning på *tror*. Dessutom så ser inte jag spåren som planterade utan mer som en produkt av en stressad gärningsman och ett BO som eventuellt flyttats ytterligare en gång inom sökområdet.
När FUP,en kommer lär vi i vart fall få en hyfsad bild över hur bevisläget ser ut.

Men alldeles oavsett - viktigast är att ingen blir oskyldigt dömd för detta vidriga brott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in