2015-07-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Då är ju frågan vem som tog nyckeln med sig. Madeleine, Lowa, Rebecka eller Lisa. Vi kan ju stryka Madeleine direkt eftersom hon gick tidigare. Varför skulle någon av dem vara betrodd att ta nyckeln med sig hem. Blir ju lite problem om den personen blir sjuk t.ex.

Det kan ha funnits flera nycklar. De fastanställda kunde ha var sin nyckel, men inte Lisa, för hon jobbade bara extra och skulle jobba bara några helger under sommarlovet.

Och förresten, jag tycker vi kan glömma det där att gömma nyckeln i ladan. Föreståndarinnan skulle aldrig komma på den iden. Sjävklart hade de flera nycklar.
2015-07-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
1. Vart finns bevisen?
2. Om du läser på lite så kommer du att finna alla möjliga beteenden efter ett mord utom möjligen försvinner i sin ensamhet.

1. Ica-handlaren har nämnt i media att polis hämtat övervakningsband samt att han kände igen bröderna eftersom det var stamkunder. Tror du han ljuger?

2. Tog mig en minut och ett av Sveriges kändaste fall, i form av John Ausonius för att hitta någon som försvann ensam med massa filmer/reser till Tyskland etc efter sina brott. Jag menar inte ensam i veckor/månader utan dagarna efter brottet.
2015-07-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11
Om det nu är möjligt att det gömdes en nyckel i ladan så kanske de andra tjejerna bad Lisa lämna in den där eftersom de hade bråttom att köra till busshållplatsen. Lisa går över vägen och in i ladan och där överraskar hon GM som olyckligtvis dödar henne. Tror knappast att det går ut i media med att det gömmer nyckel till kafé i ladan.

Så kan det vara!
2015-07-24, 20:19
Medlem
Citat:
Om det nu är möjligt att det gömdes en nyckel i ladan så kanske de andra tjejerna bad Lisa lämna in den där eftersom de hade bråttom att köra till busshållplatsen. Lisa går över vägen och in i ladan och där överraskar hon GM som olyckligtvis dödar henne. Tror knappast att det går ut i media med att det gömmer nyckel till kafé i ladan.

Tror inte att de hängde en nyckel i ladan, tror mer på att båda tjejerna som åkte från platsen med bil hade nycklar, då de inte var sommarjobbare (vad jag förstått det som) - de var heltidare.
Man undrar var de hoppade in i bilen dock, verkar mest troligt som att de iaf hade sällskap till "parkeringen" norrut. https://goo.gl/ctaZyX
2015-07-24, 20:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Man kan nog stryka den trådsanningen att man har en nyckel i ladan. Det finns antagligen flera nycklar som de fast anställda har om det överhuvudtaget låses med nyckel nuförtiden. Det finns väl kodlås.
2015-07-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
1. Ica-handlaren har nämnt i media att polis hämtat övervakningsband samt att han kände igen bröderna eftersom det var stamkunder. Tror du han ljuger?

2. Tog mig en minut och ett av Sveriges kändaste fall, i form av John Ausonius för att hitta någon som försvann ensam med massa filmer/reser till Tyskland etc efter sina brott. Jag menar inte ensam i veckor/månader utan dagarna efter brottet.

Lasermannen? En kille som kom tillbaka och vistades runt sina brottsplatser en längre tid.
Han är f.ö misstänkt för ett mord i Frankfurt 1992, inget som blivit bekräftat dock.
Det var just 1992 han stack till Tyskland efter ett mord, men han hade varit i farten innan dess, så att han lämnade då beror nog mer på att det började hetta till än att han "panikade".
2015-07-24, 20:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
- Om han informerat sin bror samt mor och samtliga gripits av panik, varför flyr man inte? Det normala för en människa när denne drabbas av panik/höga stressnivåer är att man flyr. Chansen att komma undan om man kört mot Litauen direkt efter brottet hade förefallit betydligt större än att stanna kvar och vänta in polis? Det hade troligtvis inte märkts om de flytt på kvällen eftersom de inte skulle vara på jobb förrän kommande morgon. Hur snabbt var polis på plats?

Sverige har utlämningsavtal med Litauen. Det är därför frun och brodern inte fick reseförbud. Vill polisen ta in de misstänkta igen får de hjälp av litauisk polis. Så om MGM hade stuckit skulle polisen direkt misstänkt honom. Han anses ju annars vara en duktig och lojal person som dyker upp på jobbet i ur och skur. Om han frångår det mönstret så anar polisen direkt varför och ber litauisk polis om hjälp för att skicka tillbaka honom till Sverige för förhör.
2015-07-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På presskonferensen som jag lyssnade på igen säger Fredman att ett iPhoneskal hittades söder om kafféet. Ett skal är väl själva höljet på telefonen och inte ett fodral att ha telefonen i.

Ja, men det kanske kan tolkas som ett mobilfodral?
Eller nej, det låter konstigt
För mig är ett iPhone skal ett sådant där som man har för att byta utseende på sin iPhone och då kan vem som helst ha slängt ut det när man tröttnat på skalet, det kanske var trasigt och därför kasserades av annan turist?
Frågan är ju om skalet är Lisas?
Det behöver ju inte vara det.
Man har inte mobilfodral OCH ett iPhone skal på, samtidigt på sin mobil, det går inte.
Antingen är mobilfodralet Lisas eller skalet inte bådadera eller ingen av dem
Kan ju också bara så att polisen använder mobilfodral och skal om samma sak...?
Jag tror fortfarande att mobilen finns någonstans hel.
Senast redigerad av Ka7700 2015-07-24 kl. 20:31.
2015-07-24, 20:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Känner att jag behöver fråga varför vissa finner det skumt att MGM dök upp en kvart innan jobbet började? Är det för att han kan tänkas planterat handsken? Hjälp mig

Nån (en granne?) har eventuellt sagt nåt om att bröderna alltid brukar komma i tid. Nu kom de alltså en kvart tidigare dagen efter Lisa försvann. Varför? Ingen som vet men om MGM är GM kan det vara för att städa lite efter sig eller plantera en handske.
2015-07-24, 20:31
Medlem
Först, det sannolika. Åklagaren har antagligen teknisk bevisning på den anhållne, varför annars släppa de två andra?

Nu till en annan, och i mina ögon, mer sannolik och inte föreslagen alternativ teori än de andra som cirkulerat.

Hur många dödsolyckor med fyr-hjulingar sker det varje år? Väldigt många, vilket debatteras friskt.

Därför. GM möter upp Lisa utanför caféet med sin fyr-hjuling och frågar efter hjälp; eftersom Lisa har hjälm på/med sig redan så är det naturligt att hon tar med sig den och följer med.

Olycka sker på vägen, precis där mobiltelefonen/skalet påträffades, och Lisa dör/skadas väldigt illa.

GM får panik, exempelvis för att skydda rykte eller heder eller helt enkät frö att han är chockad. Han kommer slutligen till slutsatsen att bäst är att gömma kroppen, vilket sker på fyndplatsen.

GM förstår det oundvikliga (att Lisa kommer hittas) och planterar handsken lämpligt dagen efter eller inför dagen efter.

Mord-alternativet som annars förs fram förutsätter en del osannolika händelser där den, enligt mig, mest tveksamma är den med mobiltelefonen. Först förutsätter den att en situation har uppstått där GM medvetet har krossat den, därefter har GM glömt att han gjort det och lämnat den på sin plats?

Föreställ er det scenario jag föreslår. Där är GM omedveten om mobiltelefonen (för att den krossades under fyr-hjulingen) och tror sig i övrigt ha “städat upp”. Vidare förklarar den varför Lisa tog/hade med sig hjälmen vid försvinnandet. Den förklarar också det geografiska i de fyndplatser som är kända.
2015-07-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Sverige har utlämningsavtal med Litauen. Det är därför frun och brodern inte fick reseförbud. Vill polisen ta in de misstänkta igen får de hjälp av litauisk polis. Så om MGM hade stuckit skulle polisen direkt misstänkt honom. Han anses ju annars vara en duktig och lojal person som dyker upp på jobbet i ur och skur. Om han frångår det mönstret så anar polisen direkt varför och ber litauisk polis om hjälp för att skicka tillbaka honom till Sverige för förhör.

Absolut, det köper jag men det finns fortfarande otaligt med skrymslen och eventuellt gamla vänner i Litauen där det gått att hålla sig undan med större framgång än några minuter ifrån brottsplatsen. Vi vet inte heller hur skarpt den litauiska polisen sökt när brottet inte begåtts där. Är det några länder där polisen skulle "skita lite i vilket" känns det som att de skulle vara nere i öst.

Känner att vi kommer off-top nu...
Senast redigerad av Hummer1337 2015-07-24 kl. 20:34.
2015-07-24, 20:35
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:

1. Nämnt i media känns inte direkt som "finns bevis".

2. Chrisemil ger en bra förklaring varför Lasermannen inte var ett särskilt bra exempel.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in