Citat:
Ursprungligen postat av
Tomato
Det är ju ändå en riktig hög riskfaktor att ge sig tillbaka till Martorp, hämta handsken för att sedan lägga i ladan kommande morgon (måndag)? MGM borde inte haft den i hemmet under kvällen/natten heller?
Det skulle möjligtvis vara om den legat i bilen på måndag morgon.
Men då de troligtvis var dåligt insatta i sökarbetet, som alla andra, och inte hade talat med AJ ännu, så är möjligheten att MGM själv skulle lagt handsken i ladan för att avleda väldigt osannolik. Varför avleda till sin arbetsplats, och kanske brottsplats? I så fall skulle han förmodligen kastat den vid vägkanten väster om ladan eller liknande? Har den planterats och ej legat i ladan sedan söndagskvällen känns det mer sannolikt att någon annan lagt dit den, även om det visar sig att MGM är den skyldige. Men hur fick man i så fall dit kvittot också? Hämtade man det i Lisas ficka under natten?
Vilka var med på mötet?
Först kvittot: Kvittot är förenat med oklarhet, dvs är det fråga om ett befintligt kvitto, och i så fall: Tillhörde kvittot LH? – Först när svar på den frågan erhålles kan scenariot förfinas, dvs kanske man kan dra slutsatsen att såväl handske som kvitto fallit ur LH:s ficka när gm t.ex. förde henne till sin bil, alt. förgrep sig på henne inne i det gamla mjölkrummet. – Mot detta talar till viss del (inte alltför stor, beroende på hur länge gm uppehöll sig i ladugårdsområdet) det faktum att gm så snart han kommit in på den smala grusvägen till Martorp sett till att göra sig av med LH:s mobildelar – vilket tyder på att han varit osäker på huruvida t.o.m. en sönderslagen I-phone kunde vara spårbar.
Varenda liten detalj är viktig att föra in i olika hypotetiska scenarion, och en av många detaljer är också NB:s upplockning av LH:s handske tidigt morgonen därpå.
Sedan handsken – och kvittot igen: Här pratar vi om en begränsad tidsrymd: 18.30 – säg 08.00 för arbetsmötet. NB kunde utan alltför stor risk (men dock en viss risk jag tror han var obenägen att ta) ha tagit med sig handsken från Martorp, gömt den på något ställe, för att sedan placera ut den. – Men det hade jag aldrig gjort i egenskap av gm:
Efter Martorp hade jag åkt vägen förbi ladan, dvs redan innan LH:s far hunnit anlända till platsen, och där hade jag slängt in en handske + ett kvitto tillhörigt LH, och detta hade jag gjort för att sätta myror i huvudet på polisen och få dem att satsa allt på just området kring ladan i tron att det var där någonstans som brottsplatsen fanns att upptäcka. - Sedan hade jag naturligtvis sett till att placera mig inne ladan så att jag låg närmast till att upptäcka handsken, i akt och mening (och även med ett visst säkerhetstänkande ur dna-synpunkt) att det var jag som i egenskap av underordnad de två övriga närvarande herrarna skulle kröka min rygg och plocka upp den lilla mopedhandsken som så oskyldig låg mitt på golvet.
Men som det stora flertalet gm gjorde den här gm:en det fatala misstaget att han trodde att hans färdväg till Martorp aldrig skulle kunna kartläggas: Vem hade trott att små mobildelar skulle plockas upp från botten av de böljande fälten av idoga militärer, poliser och MPS:are? - Ja, i vart fall inte gm.