Citat:
Om en soldat hör ljudet av en sprint som dras ur en handgranat(Förutsatt att det låter) så vet hen att det kommer att smälla snart. Då måste soldaten snabbt agera med att lokalisera ljudkällan och neutralisera hotet och/eller ta skydd. Jag tror att det sker per automatik för en erfaren soldat. När soldaten har kommit hem och hör ett liknande ljud när hen är ute och går så kan det bli en reaktion av något slag. Kanske ett litet ryck bara. Eller att hen slänger sig ner i diket. Hen intar då combat mode. (som är mitt eget uttryck)Som vanligt är nog nyckeln till att uppnå välmående och hälsa en slags sund balans. Tror att detta gäller på många olika områden, och också om man pratar om paranoia. Detta med balans skrivs det ju också om i länken som du bifogade i den gamla tråden. Paranoia kan nog vara bra ibland, precis som du säger, just för att det kan fungera som ett verktyg som hjälper. Gillade begreppen "konstruktiv paranoia" och "produktiv paranoia". För mycket paranoia blir nog inte så bra dock, vilket GS utnyttjar och söker skapa, och också lyckas skapa i de flesta fall.
Jag ser inte heller på PTSD som en sjukdom. Mer träffande kan ju vara det som iesho tog upp; att beskriva det som en skada. Tror också att istället för att vara en sjukdom så är det ett fullt naturligt sätt för någon att reagera i en sådan utsatt situation.
PTSD = post traumatic stress disorder
post traumatic = efter en traumatisk händelse ...
stress disorder = .... drabbas du av ett stresstillstånd som skapar tillfällig oreda ...
Denna oreda sätter dig ur balans vilket gör att du kan bli väldigt utbränd och få svårt att tänka och agera klart, tillsammans med den känslomässiga smärtan som du upplever och måste lägga energi på att läka.
Är lite nyfiken på hur du menade med att PTSD skulle försätta dig i combat mode? Hur menar du? Kul med folk som har lite egna teorier kring olika företeelser, vore därför intressant att höra dig utveckla din tankegång lite mer, om du känner för det, vill säga.
Jag ser inte heller på PTSD som en sjukdom. Mer träffande kan ju vara det som iesho tog upp; att beskriva det som en skada. Tror också att istället för att vara en sjukdom så är det ett fullt naturligt sätt för någon att reagera i en sådan utsatt situation.
PTSD = post traumatic stress disorder
post traumatic = efter en traumatisk händelse ...
stress disorder = .... drabbas du av ett stresstillstånd som skapar tillfällig oreda ...
Denna oreda sätter dig ur balans vilket gör att du kan bli väldigt utbränd och få svårt att tänka och agera klart, tillsammans med den känslomässiga smärtan som du upplever och måste lägga energi på att läka.
Är lite nyfiken på hur du menade med att PTSD skulle försätta dig i combat mode? Hur menar du? Kul med folk som har lite egna teorier kring olika företeelser, vore därför intressant att höra dig utveckla din tankegång lite mer, om du känner för det, vill säga.
En TI som har blivit utsatt för perps i röda bilar kan då få samma reaktion för alla röda bilar hen ser. Combat mode intas då. Fast agerandet blir annorlunda och det har vi sett massor av exempel på. De kan ha varit i det tillståndet då de har beskrivit sina upplevelser.
Psykopater brukar inte heller ge sig förren att deras offer är helt utslagna. Om man inte kan göra motstånd så får man hålla sig undan.
Ifall det finns högt uppsatta GS-psykopater inom polisen eller andra myndigheter med kontrollbehov så blir det svårt. Men inte omöjligt.
Jag tycker också att skada är en mer passande beskrivning. Men skador kan läka och gällande PTSD så tror jag att miljöombyte är en bra metod. Helst under flera månader/år på en plats där man inte kan uppleva det man har blivit skadad av. Men det finns också mediciner och andra metoder.
Men när det gäller GS så måste man också klippa alla trådar som kan röja ens position.
Tror att Alex-84 har gjort det.
Jag tolkade hans sista inlägg som att han skulle gå under jorden...