2015-07-23, 15:22
Medlem
PTSD är relevant i sammanhanget om man är en TI och till exempel börjar förstå att någon eller några i ens omedelbara närhet som man har litat på är, och har varit, delaktig/a i gangstalkingen och trakasserierna. Det kan skapa ett starkt trauma i personens liv som tar lång tid att läka.

Även bara själva uppvaknandet till att man är utsatt för detta kan utlösa en fruktansvärd schock - att likna vid ett trauma.
Senast redigerad av rosalotus 2015-07-23 kl. 15:26.
Citera
2015-07-23, 15:37
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Jag tänker först på PTDS som något som händer efter en tuff tid, exempelvis för en bankanställd som varit utsatt för ett väpnat rån , eller efter väpnade konflikter /krig, det kanske kan bli en in blandning med PTSD om det varit och är pågående stress situationer ?
För att PTDS ska gälla så måste väl den utsatte BO veta / förstå att situationen är över , men om den bankanställde ser ett vapen efter händelsen genom bankfönstret och det inte är en polis /militär som håller i det så blir det ju en reaktion/ beredskap utifrån erfarenheten av den tidigare händelsen och möjligen PTDS samtidigt ?

Menar att om man är beredd på att något kan hända utav verkliga orsaker så vore PTDS bara erfarenheter av samma förväntade händelser.

Om man har varit med om något och alltid tittar över axeln så kan man kalla det för PTDS eller erfarenhet, beror väl på intensiteten i känslan då man gör det.

I mitt fall så har jag bara tagit det lugnt även om jag ena dagen sätt en okänd person ställa sig öga mot öga bara decimetern i från mig ( alldeles för nära, det kränker mig ) utan anledning då det fanns gott om plats runt , en ren provokation , för att dagen efter möta personen flera mil där ifrån på en plats jag planerat lång innan att besöka. Personen blev överrumplad tydligen då jag var tidig och gjorde troligen en sken manöver men då denne kom åter så fångade jag denne på bild

Personen trodde väl att jag fortsatt gå , men jag stod kvar och funderade på om jag skulle ringa polisen och anmäla förföljelse , och det var mot utgången så personen gömde sig ett tag och skulle sedan gå ut och han ryckte till då han nog blev väldigt överraskad men jag talade lugnt i telefon ( läs filmade och beskrev händelsen )

Så har jag gjort med några till och kan jag knyta dem till en organisation , släktskap så är biffen klar.

PTDS kan man ju inte kalla detta utan snarare utredning, bevis insamlande från min sida då jag spelar in och även innan jag går ut, då jag missat en hel del , sätter på inspelning ofta.

Hur är det med passfoto, någon som vet om man kan få fram sådana nu för tiden ? Släktskaps utredning kan man beställa har jag för mig på pastorsexpeditionen eller skattemyndigheten , men meddelar dessa den man begär uppgifterna på?
Ja, tidigare uppfattade jag PTSD som att det drabbar de som har utsatts för extrema situationer. En krigsveteran kan studsa ur soffan då posten kommer tex.

Men hur gör psykopaterna då deras offer får PTSD? Det måste väl ske psykiskt!?

http://vuxnabarn.nu/terapi-och-sjalvhjalp/diagnoskriterier-for-posttraumatiskt-stressyndrom-ptsd/
Enligt länken så är PTSD uppdelat i tre huvudkategorier. Den första var jag bekant med sedan tidigare och verkar vara den allvarligaste. Andra och tredje verkar lindrigare och de kanske en psykopat kan ordna.

Jag kanske hade fel gällande greyhound-incidenten men vad kallas en sådan reaktion som beskrevs då? Och vad berodde den på? Han fick en känsla av att något var fel men den var felaktig(överdriven) den gången. Intuition?
Citera
2015-07-23, 16:30
Medlem
Gangstalking har skapats av psykopater, men de som deltar som perps (förövare) är nödvändigtvis inte alltid psykopater.

När man är i detta program så introduceras nya perps i ens tillvaro med jämna mellanrum. De kan ha fått uppdraget att t ex kontakta dig på en arbetsplats eller ute någonstans för att erbjuda dig vänskap eller kanske så börjar de flirta och försöker få till en romantisk relation. En sådan perp är där för att trakassera och spela en skriven roll. Inledningsvis kanske inte TI ser några tecken på detta, men mycket snart ger en perp den obligatoriska hinten/signalen så att TI fattar att det är en perp. Har man då genomgått en tidigare period av PTSD så kan en minivariant av detta stresstillstånd uppstå igen.

Detta görs medvetet av gangstalkers för att psyka en TI och försöka göra honom eller henne obalanserad och deprimerad om och om igen.
Senast redigerad av rosalotus 2015-07-23 kl. 16:34.
Citera
2015-07-23, 16:36
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
PTSD är relevant i sammanhanget om man är en TI och till exempel börjar förstå att någon eller några i ens omedelbara närhet som man har litat på är, och har varit, delaktig/a i gangstalkingen och trakasserierna. Det kan skapa ett starkt trauma i personens liv som tar lång tid att läka.

Även bara själva uppvaknandet till att man är utsatt för detta kan utlösa en fruktansvärd schock - att likna vid ett trauma.

Tror att man ska inte tänka att de i närheten är involverade i några trakasserier, för är man redo på att någon stalkar en så är man redo i början på att slåss/ fly också och detta drar igång hormoner som kortisol , adrenalin osv och detta syns på en även om man försöker uppträda vanligt men inte säger något då man själv inte vill oroa någon. Blir en "god" cirkel ...

De runt blir då lätta offer för den som vill göra dig illa genom att de kan be de runt dig att ställa upp på att hålla koll på dig vilket de nog gärna gör för att hjälpa dig.
Normalt beteende utav dem då det finns många som kan tillfälligt må dåligt eller bli riktigt sjuka.
Citera
2015-07-23, 17:00
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Ja, tidigare uppfattade jag PTSD som att det drabbar de som har utsatts för extrema situationer. En krigsveteran kan studsa ur soffan då posten kommer tex.

Men hur gör psykopaterna då deras offer får PTSD? Det måste väl ske psykiskt!?

http://vuxnabarn.nu/terapi-och-sjalvhjalp/diagnoskriterier-for-posttraumatiskt-stressyndrom-ptsd/
Enligt länken så är PTSD uppdelat i tre huvudkategorier. Den första var jag bekant med sedan tidigare och verkar vara den allvarligaste. Andra och tredje verkar lindrigare och de kanske en psykopat kan ordna.

Jag kanske hade fel gällande greyhound-incidenten men vad kallas en sådan reaktion som beskrevs då? Och vad berodde den på? Han fick en känsla av att något var fel men den var felaktig(överdriven) den gången. Intuition?

För mig är det här ett pågående brott och jag kan inte tänka mig att kassörskan på banken är utvald att bli rånad på några specifika kriterier annat än att hon beter sig då ofarligt för rånaren.

PTSD får man väl se efter anmälan och rättegång om det infinner sig. Har tänkt " vad gör jag sedan " då detta är över då man vaknat varje morgon och vet att detta är inte klart ännu på långa vägar . Detta har varit min " hobby" så att säga , en tråkig , jobbig sådan men det har färgat allt jag gör i väntan på en slut punkt.

Jag tror inte att alla är psykopater , men de vill gärna slå från säker mark med många i ryggen så ....Jag har väl själv stött på någon som någon sagt något om och själv tänkte "jaha en sådan där " eller liknande och vet att rykten med karaktärsmord är enkla att sätta i rullning så ... jag tror att många i "del 2 "(= andra halvan, ca 10 år ) varit med för att de hört något eller hjälper sina släktingar som sitter med en het potatis.

Har andra hobbies jag kan syssla med men ang tanken vad man gör efter har slagit mig , 2 decennier är en lång tid där jag oftast bara parerat vissa saker innan det blev dags att sätta punkt.

Tror jag skriver egentligen på fel sida , organiserad brottslighet , övergrepp och tortyr vore mer passande då många verkar styra in detta på "övernaturliga händelser "då de aldrig hört eller varit med om detta själva. Risken är ju att man beskriver en händelse och tre fyra stycken börjar med diagnoser och någon av de jurister jag kontaktat läser det ......Alla är människor och kan reagera som jag innan beskrev , lätt att sätta igång ryckten...
Senast redigerad av Harfager 2015-07-23 kl. 17:03.
Citera
2015-07-23, 17:06
Medlem
Citat:
Tror att man ska inte tänka att de i närheten är involverade i några trakasserier, för är man redo på att någon stalkar en så är man redo i början på att slåss/ fly också och detta drar igång hormoner som kortisol , adrenalin osv och detta syns på en även om man försöker uppträda vanligt men inte säger något då man själv inte vill oroa någon. Blir en "god" cirkel ...

De runt blir då lätta offer för den som vill göra dig illa genom att de kan be de runt dig att ställa upp på att hålla koll på dig vilket de nog gärna gör för att hjälpa dig.
Normalt beteende utav dem då det finns många som kan tillfälligt må dåligt eller bli riktigt sjuka.

Förstår hur du tänker men delar inte din uppfattning om att vissa i ens närhet inte skulle vara delaktiga. Så är det i mitt fall och jag har fått nästan övertydliga signaler från dem som inte går att tolka eller förstå på något annat sätt hur mycket man än vänder och vrider på det. Det är glasklart att så är fallet.

Din situation kanske ser lite annorlunda ut.

Tror att man ska vara lite försiktig med att tro sig veta specifika detaljer i en annan TI's situation.
Senast redigerad av rosalotus 2015-07-23 kl. 17:10.
Citera
2015-07-23, 17:45
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Förstår hur du tänker men delar inte din uppfattning om att vissa i ens närhet inte skulle vara delaktiga. Så är det i mitt fall och jag har fått nästan övertydliga signaler från dem som inte går att tolka eller förstå på något annat sätt hur mycket man än vänder och vrider på det. Det är glasklart att så är fallet.

Din situation kanske ser lite annorlunda ut.

Tror att man ska vara lite försiktig med att tro sig veta specifika detaljer i en annan TI's situation.

Ville bara föreslå en möjlig förklaring, då jag läst liknande här innan. Om tex kapten klänning innan denne åkte fast ringer upp någon anhörig så kan de tro på vederbörande.
Citera
2015-07-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ville bara föreslå en möjlig förklaring, då jag läst liknande här innan. Om tex kapten klänning innan denne åkte fast ringer upp någon anhörig så kan de tro på vederbörande.

Helt ok Har själv ältat en mängd olika förklaringar fram och tillbaka under en längre tid när jag har fördjupat mig i det som pågår, men de senaste månaderna har det mesta klarnat. Hoppas att det går bra för dig och att du lyckas få den rättegång som du har jobbat så länge på att förverkliga!
Citera
2015-07-24, 00:18
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du kan ha rätt men jag har aldrig tänkt den tanken. Jag förknippar posttraumatiskt stressyndrom med helt andra situationer och jag har bara haft en ytlig bild av företeelsen. Man blir dum av det västerländska sjukdomsbegreppet och föreställer sig abstrakta bilder av "sjukdomar". Jag tror jag förstår bättre nu. Tack herr kurator!

Men vaksamheten tror jag kommer från då vi bodde i Kalabrien i några år. När vi kom dit visste vi inte vad 'Ndrangheta var för något men med tiden samlade vi många pusselbitar. Vi började memorera registreringsnummer på bilar som uppträdde märkligt osv. Att komma till en by i Kalabrien kan påminna om västernscenariet med den mexikanska byn: kvinnor tittar skrämt fram genom dörrar och fönster som om de anar det värsta när man kommer. Kalabreserna är ett gästvänligt folk men 'Ndranghetan kastar en skugga över tillvaron och gör alla vaksamma.
'Ndrangheta, är det dom som tillverkar dykarskor?

Ni verkar ha fått mer spänning än på en vanlig charter då. Det kanske förklarar reaktionen du fick. Isf är det same same but different. Och du räddade mitt påståeende så jag får väl säga - tack desamma, Clintan!

Citat:

& @iesho

Jag tror att jag har en alldeles egen syn om psykiska sjukdomar. Jag vill hellre kalla dem för egenskaper eftersom de har överlevt evulotionen och därför måste människan ha haft nytta av dem. Här är min tolkning av paranoia...
(FB) Mina erfarenheter av Gang Stalking i Sverige
Och några inlägg framåt.

Och för PTSD så vill jag säga att man går in i combat mode. Om vi skulle sakna egenskapen så hade människan kanske varit utdöd. Den ligger laternt och är redo att aktiveras. Men det är inge vidare om en psykopat börjar leka med knappen och speciellt inte om den skulle fasta i ON-läget.

Tror också att samtliga egenskaper har funnits i alla tider men det är bara under senare tid som de har döpts och klassats som sjukdomar.
Men jag anser också att det finns egenskaper som isf borde ha klassats som sjukdomar, men har inte blivit det.
Det verkar som att någon har suttit och valt ut efter eget tycke och smak.
Citera
2015-07-24, 00:47
Medlem
ieshos avatar
'Ndranghetan är en maffiaorganisation som de senaste trettio åren utvecklats till kanske världens mest betydande kriminella organisation. De omsätter enorma summor och fungerar som en skuggregering i Kalabrien.
https://en.wikipedia.org/wiki/%27Ndrangheta
Citera
2015-07-24, 01:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Ni verkar ha fått mer spänning än på en vanlig charter då. Det kanske förklarar reaktionen du fick. Isf är det same same but different. Och du räddade mitt påståeende så jag får väl säga - tack desamma, Clintan!

& @iesho

Jag tror att jag har en alldeles egen syn om psykiska sjukdomar. Jag vill hellre kalla dem för egenskaper eftersom de har överlevt evulotionen och därför måste människan ha haft nytta av dem. Här är min tolkning av paranoia...
Och några inlägg framåt.

Och för PTSD så vill jag säga att man går in i combat mode. Om vi skulle sakna egenskapen så hade människan kanske varit utdöd. Den ligger laternt och är redo att aktiveras. Men det är inge vidare om en psykopat börjar leka med knappen och speciellt inte om den skulle fasta i ON-läget.

Tror också att samtliga egenskaper har funnits i alla tider men det är bara under senare tid som de har döpts och klassats som sjukdomar.
Men jag anser också att det finns egenskaper som isf borde ha klassats som sjukdomar, men har inte blivit det.
Ett trauma orsakat av illvilja är som ett bitmärke i själen. Det kanske läks men ärret blir kvar som en skrämmande bild av ondskan.

Om man ersätter begreppet 'sjukdom' med 'skada' blir allt lättare att förstå. Vi är skadade när vi är "sjuka" kroppsligen eller själsligen. Vare sig det handlar om en infektion (skadade celler) eller om ett blödande sår eller om något annat.

Paranoia är ett skadat förtroende för verkligheten och psykopati är en skada i känslolivet.

Världens problem är all mänsklig ofullkomlighet. Skadade maktmänniskor som skadar andra människor ...
Citera
2015-07-24, 08:34
Medlem
Citat:

& @iesho

Och några inlägg framåt.

Som vanligt är nog nyckeln till att uppnå välmående och hälsa en slags sund balans. Tror att detta gäller på många olika områden, och också om man pratar om paranoia. Detta med balans skrivs det ju också om i länken som du bifogade i den gamla tråden. Paranoia kan nog vara bra ibland, precis som du säger, just för att det kan fungera som ett verktyg som hjälper. Gillade begreppen "konstruktiv paranoia" och "produktiv paranoia". För mycket paranoia blir nog inte så bra dock, vilket GS utnyttjar och söker skapa, och också lyckas skapa i de flesta fall.

Jag ser inte heller på PTSD som en sjukdom. Mer träffande kan ju vara det som iesho tog upp; att beskriva det som en skada. Tror också att istället för att vara en sjukdom så är det ett fullt naturligt sätt för någon att reagera i en sådan utsatt situation.

PTSD = post traumatic stress disorder

post traumatic = efter en traumatisk händelse ...

stress disorder = .... drabbas du av ett stresstillstånd som skapar tillfällig oreda ...

Denna oreda sätter dig ur balans vilket gör att du kan bli väldigt utbränd och få svårt att tänka och agera klart, tillsammans med den känslomässiga smärtan som du upplever och måste lägga energi på att läka.

Är lite nyfiken på hur du menade med att PTSD skulle försätta dig i combat mode? Hur menar du? Kul med folk som har lite egna teorier kring olika företeelser, vore därför intressant att höra dig utveckla din tankegång lite mer, om du känner för det, vill säga.
Senast redigerad av rosalotus 2015-07-24 kl. 08:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in