Citat:
Ursprungligen postat av
one.zero
'Ndrangheta, är det dom som tillverkar dykarskor?
Ni verkar ha fått mer spänning än på en vanlig charter då. Det kanske förklarar reaktionen du fick. Isf är det
same same but different. Och du räddade mitt påståeende så jag får väl säga - tack desamma, Clintan!
& @iesho
Jag tror att jag har en alldeles egen syn om psykiska sjukdomar. Jag vill hellre kalla dem för egenskaper eftersom de har överlevt evulotionen och därför måste människan ha haft nytta av dem. Här är min tolkning av paranoia...
(FB) Mina erfarenheter av Gang Stalking i Sverige
Och några inlägg framåt.
Och för PTSD så vill jag säga att man går in i
combat mode. Om vi skulle sakna egenskapen så hade människan kanske varit utdöd. Den ligger laternt och är redo att aktiveras. Men det är inge vidare om en psykopat börjar leka med knappen och speciellt inte om den skulle fasta i ON-läget.
Tror också att samtliga egenskaper har funnits i alla tider men det är bara under senare tid som de har döpts och klassats som sjukdomar.
Men jag anser också att det finns egenskaper som isf borde ha klassats som sjukdomar, men har inte blivit det.
Det verkar som att någon har suttit och valt ut efter eget tycke och smak.
Som vanligt är nog nyckeln till att uppnå välmående och hälsa en slags sund balans. Tror att detta gäller på många olika områden, och också om man pratar om paranoia. Detta med balans skrivs det ju också om i länken som du bifogade i den gamla tråden. Paranoia kan nog vara bra ibland, precis som du säger, just för att det kan fungera som ett verktyg som hjälper. Gillade begreppen "konstruktiv paranoia" och "produktiv paranoia". För mycket paranoia blir nog inte så bra dock, vilket GS utnyttjar och söker skapa, och också lyckas skapa i de flesta fall.
Jag ser inte heller på PTSD som en sjukdom. Mer träffande kan ju vara det som iesho tog upp; att beskriva det som en skada. Tror också att istället för att vara en sjukdom så är det ett fullt naturligt sätt för någon att reagera i en sådan utsatt situation.
PTSD = post traumatic stress disorder
post traumatic = efter en traumatisk händelse ...
stress disorder = .... drabbas du av ett stresstillstånd som skapar tillfällig oreda ...
Denna oreda sätter dig ur balans vilket gör att du kan bli väldigt utbränd och få svårt att tänka och agera klart, tillsammans med den känslomässiga smärtan som du upplever och måste lägga energi på att läka.
Är lite nyfiken på hur du menade med att PTSD skulle försätta dig i combat mode? Hur menar du? Kul med folk som har lite egna teorier kring olika företeelser, vore därför intressant att höra dig utveckla din tankegång lite mer, om du känner för det, vill säga.