2015-07-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är benägen att hypotetiskt dela din uppfattning här, och i sammanhanget vore det därför intressant att få höra lite närmare om gödselhanteringen vid Martorp (lagringstid, ev. försäljning, spridning mm).

Tänker på att polisen angav tidpunkten för dödstillfället med hela 5 dagars marginal. Läste ett annat fall där kroppen var dumpad i en gödselbrunn. Där kunde de inte bestämma dödstillfället. Brottsoffret hittades efter 5 dagar även i detta fallet.
2015-07-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nyckelorden är "Invagga i säkerhet" eller är det är helt enkelt fråga om ren och skär
överrumpling, en våldshandling som direkt försätter den angripna ur allt stridbart
skick. Attack som kommer bakifrån och aldrig går att parera.
Det kan handla om ett kraftfullt strypgrepp som omöjliggör varje försök att göra ljud
ifrån sig.

Sedan är frågan: till ladan eller in i en bil med offret? Nerkastad i ett bagageutrymme.
När luckan öppnas så kan det vara någonstans borta vid Martorp som vid tidpunkten
är helt ren på folk förutom nu en förövare eller två samt ett skräckslaget offer, kanske
bunden till armar och ben och försedd med silvertejp runt munnen.
Vad som sedan följer...öppnande av en bod, in med offret och resten behöver man inte
ens redogöra för...det går nog lätt att föreställa sig...
Fasorna för offret varar kanske så mycket som en halvtimme. Hennes helt förryckte
mördare visar ingen nåd. Han tar vad han vill ha. Han har låtit sig fångas av en sjuk tanke
och går den till viljes på ett sätt som han nog senare kommer att förundras en del över.
Som en besatthet grep honom lusten att betvinga denna åtråvärda varelse.
Nu står han slutligen utan något val. En enda sak kan han göra. Och han gör den.
Möjligen här någonstans försöker han skjuta över något av skulden för det som hänt
på offret självt: Hon förhäxade honom. Han var ur stånd att värja sig.
Hade hon inte varit så rasande snygg och sexig så hade han inte lockats in i detta
mordiska fördärv. En gärningsman famlar lätt efter dylikt för att kunna urskulda sig
i någon ringa mån.

Eller har vi att göra med en riktigt förhärdad sexualbrottsling och detta var bara ett i raden
an många övertramp. En förövare som inte alls behöver brottas med sitt samvete
och skyller på saker och ting. En beslutsam, kallblodig, själlös predator som här i Blomberg
fick uppleva för första gången att han behövde åka dit. Och det lär bli en tämligen
dyrköpt erfarenhet...

Och sedan återstår också frågan? Var han ensam om det?

Ligger mycket i det du skriver och avslutningsvis, var han ensam.

Tror faktiskt det men säker är jag inte, brorsan kan ha ett finger med i spelet.
Denna figur var kanske den ledande i trion, den som bestämde, den som tog besluten och den som aldrig övriga två ifrågasatte, han var gruppens ledare. De bodde under samma tak och hade starka släktband och då brukar det ofta utkristallisera sig en ledartyp.

Att de två övriga inte anat att något var fel tror jag inte en sekund på, det säger däremot inte att de hjälpt eller deltagit men anat att något är in i helsike fel men aldrig vågat ifrågasätta.

Just kanske det sista säger varför de släpptes efter förhören och det mesta pekade på just denna MGM, de berättar sanningen och den går inte ihop med MGM utsaga om em/kväll denna söndag och efterföljande dagar intill offret hittas.
2015-07-25, 15:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det gör jag också:
https://skovdenyheter.solidtango.com/video/sa-hittades-lisa
Han säger att dom når fyndplatsen, vänder direkt, för att sedan återvända till fyndplatsen. Så uppfattar jag det.
Men detta ser ut att bli en never ending story fram tills FUP. Jag backar ur denna diskussion.

Sensmoralen är att jag skiter i om de åkte hit eller dit, först eller sist. Det är uppgifter som kommer via telefon. Där fattas besluten.
2015-07-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Styckning brukar inte innebära att man vill skapa rädsla och skräck, utan att lättare kunna flytta och dumpa. Det är väldigt otympligt att släpa rundor på en hel kropp, även om kroppen "endast" väger 50-55kg.
Nu vet vi som du säger inte vad som hänt och hur kroppen såg ut. Styckning är inte omöjligt dock
Vanligen sker mord på kvinnor i bostaden och då kan styckning tillämpas, så kallad transportstyckning för att få ut kroppen på ett smidigt sätt, som kan ses som meningslöst därför de åker fast gärningsmännen i vilket fall som helst.
Sedan sker styckning vad som kan kallas mycket extrema perversa motiv och kan också vara ett sätt att skapa rädsla och skräck för de berörda personerna.
I fallet med Lisa måste obduktionsprotokollet komma ut, annars blir det endast en massa spekulationer.
Det har påståtts att Lisas kropp var brutalt styckad, men det är endast rykten och rykten kan ha låg trovärdighet.
Däremot obduktionsprotokollet har full trovärdighet.
2015-07-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det där bortfösandet misstänker jag vara det som kallas för trådsanning. Vi vet egentligen inte vad som skett. Det kan även ha handlat om incidenten med katten, om den nu verkligen har inträffat.

Att litauerna rört sig kring det senaste fyndet, bör ha räckt för att polisen ska ha velat höra dem.
Men jag tror även att förmiddagens fynd kan ha gjort dem än mer intressanta.

Kan inte det suspekta beteendet vara att de ger sig av när de får höra att Polisen ska komma till fyndplatsen?
2015-07-25, 16:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sensmoralen är att jag skiter i om de åkte hit eller dit, först eller sist. Det är uppgifter som kommer via telefon. Där fattas besluten.

Uppgiften om litauerna får polisen vid fyndplatsen, enligt Fredman.

Uppgiften om fyndet är däremot en telefonuppgift.

Det uppges även att polisen själva uppfattar ett avvikande beteende.

Allt sägs i intervjun jag länkade. Men som sagt, jag backar ur. Dig har jag respekt för.
2015-07-25, 16:09
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Uppgiften om litauerna får polisen vid fyndplatsen, enligt Fredman.

Uppgiften om fyndet är däremot en telefonuppgift.
Så uppfattar jag också Fredmans epistlar, även om de ofta är svårtolkade.
2015-07-25, 16:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
I intervjun säger AJ, "vi" såg helt plötsligt handsken. Kan alltså varit någon av de andra två som såg den först. Han talar om att det är NB som plockade upp den först. (Kanske för att han var den som stod närmast, i ett försök att dölja den?)
Ja, just precis: Vi vet inga direkta detaljer när det gäller hur det gick till när handsken upptäcktes, eller innan den upptäcktes, dvs: Vem anlände först till ladan denna morgon, osv? - NB (gm eller ej) kan ha blivit lika förvånad som övriga. Och det du påtalar: den som var först att upptäcka handsken behöver inte ha varit den som först tog upp den, är ett viktigt påpekande. Om NB=gm så bör han ha haft anledning att snabbt plocka upp den med tanke på att hans DNA ev. kan ha funnits på den. Hade NB planterat handsken så tycker man kanske att han borde ha låtit någon av de övriga ta i handsken först, men han kan ha varit osäker betr. sitt DNA. – Slutligen kan tilläggas att AJ i den första intervjun betr. handsken synes berätta ungefär som han uppfattade situationen; härefter tycks han ha fått polisiära förhållningsorder om att undanhålla de två personer: LÅ resp. NB, som också deltagit aktivt i turerna kring handsken därinne i ladan.
2015-07-25, 16:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Kan inte det suspekta beteendet vara att de ger sig av när de får höra att Polisen ska komma till fyndplatsen?
Vi har egentligen aldrig fått veta några detaljer. (Om det nu inte handlat om katten.)
2015-07-25, 16:13
Medlem
Om fyndet är den andra handsken och polisledningen får höra att NB har varit på fyndplatsen, så blir 1+1=2.
2015-07-25, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Om fyndet är den andra handsken och polisledningen får höra att NB har varit på fyndplatsen, så blir 1+1=2.

Ja eller som du skrev nyss - helt enkelt ger sig av om polisen är på väg. Eller inte kunnat förklara sig, eller uppträtt agiterat. Det finns flertal faktorer i samband med larmet om fynd som kan väcka misstanke - eller polisiär intuition som det nu döpts till.
Att ett plus ett blir två är inte värst märkligt.
2015-07-25, 16:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11
I intervjun med AJ angående fyndet av handsken ser det ut som han grubblar en hel del och börjar stamma och måste tänka till i vilken ordning av omhändertagandet av handsken gick till.

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

Det ser rent av ut som att de har klippt precis där, kanske han kom av sig och de gjorde ett omtag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in