2015-07-25, 15:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, tänk igenom ordningen du anför nu, för du svarar dig själv faktiskt.
Lisa hittas på Martorp medans MGM redan sitter i polisbil på väg in till förhör...
Det gör det hela ännu mer uppenbart. Oavsett hur många som kan ha funnits i "den dolda agendan" så är det iom detta ett faktum att MGM är kartlagda sedan innan.
Eller var det någon av MGM som skickade Kling & Klang till Martorp?

Det framkommer via media att 1) MP meddelar fynd 2) på väg vänder däremot polisen mot bröderna för identifiering 3) de antingen omdirigeras (enligt Söderlund) eller så är det på eget initiativ (polisiär intuition?) de åker mot bröderna via de uppgifter som inkommer från MP. Sen åker de för att kontrollera fynd.
2015-07-25, 15:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Iom att bröderna skuggats så kan det vara dem som fick polisen att kolla på gården, ja.

Den sk "skuggningen" (vilket är en aktiv aktion) uppstod i samband med att polisen fick uppgift av MP-patrullen som gjorde fyndet.

Jag tror inte polisen har gått runt med blankt papper hela veckan. Dom har haft koll på bla dessa sen tidigare, och dom vet säkert att Martorp är en plats där dessa verkar.

Övertygelsen uppstod dock först i MP´s uppgiftslämnande.
Det är vad jag tror iaf.
2015-07-25, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag ser att du sitter med den "magkänslan"..
Jag ser tvärtom inget som indikerar på detta via den fortlöpande rapporteringen. Magkänslan verkar handla om att de uppträdde suspekt via MP:s uppgifter och vänder kosan direkt dit istället för rapporterad fyndplats (= polisiär intuition) - dvs de fick en känsla om att det var nåt skumt med brödernas beteende. En här-och-nu känsla.
Står nån och motar bort MP vid ett fynd - kanske hotfullt - vore det väl rent korkat att inte reagera.

Jag har också uppfattat det som att det är något subtilt i litauernas beteende som får Polisen att bli intresserad. Alltså något som bara erfarna poliser förstår att det är något skumt med. Frågan är vad det kan vara för beteende?
2015-07-25, 15:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Jag har också uppfattat det som att det är något subtilt i litauernas beteende som får Polisen att bli intresserad. Alltså något som bara erfarna poliser förstår att det är något skumt med. Frågan är vad det kan vara för beteende?

Hot mot MP antar jag - föst bort dem enligt tråduppgift. Samt uppgifter om att de inte kunna förklara sig vad de gjorde där (mediauppgfit). Räcker gott för att få fram en "magkänsla" - att de beter sig suspekt vill säga.
2015-07-25, 15:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det framkommer via media att 1) MP meddelar fynd 2) på väg vänder däremot polisen mot bröderna för identifiering 3) de antingen omdirigeras (enligt Söderlund) eller så är det på eget initiativ (polisiär intuition?) de åker mot bröderna via de uppgifter som inkommer från MP. Sen åker de för att kontrollera fynd.

Det går bara att läsa ut si och så mycket av media, för det finns även mediauppgifter att polisen:

1/
Åker till fyndplatsen och mottager uppgift av MPS.

2/
Agerar mot litauerna.

3/
Säkrar Martorp.

Källa:
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Saken är att i vilken som helst av dessa media-rapporteringarna man väljer att lita på, kvarstår sannolikheten att polisen fått lukt på MGM sedan tidigare.
2015-07-25, 15:41
Medlem
Citat:
Hot mot MP antar jag - föst bort dem enligt tråduppgift. Samt uppgifter om att de inte kunna förklara sig vad de gjorde där (mediauppgfit). Räcker gott för att få fram en "magkänsla" - att de beter sig suspekt vill säga.

Men som du skrev tidigare, vem som helst hade nog blivit misstänksam då. Det behövs väl ingen erfaren polis för att förstå att det är något skumt då?
2015-07-25, 15:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det går bara att läsa ut si och så mycket av media, för det finns även mediauppgifter att polisen:

1/
Åker till fyndplatsen och mottager uppgift av MPS.

2/
Agerar mot litauerna.

3/
Säkrar Martorp.

Källa:
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Saken är att i vilken som helst av dessa media-rapporteringarna man väljer att lita på, kvarstår sannolikheten att polisen fått lukt på MGM sedan tidigare.

Jag väljer att gå direkt till Fredman i denna fråga (intervju/video) eftersom det inte filtrerats via media.
2015-07-25, 15:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tror att det fynd som gjordes på fredagsförmiddagen kan ha gjorts ganska nära litauernas bostad. Vi vet i alla fall att man vid den tidpunkten sökt vid tjärnen som endast ligger ca 100 meter från bostaden.

Jag tror också det var nära deras bostad. Det finns en skribent som uttalat sig om detta, vilket jag håller troligt.
2015-07-25, 15:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Men som du skrev tidigare, vem som helst hade nog blivit misstänksam då. Det behövs väl ingen erfaren polis för att förstå att det är något skumt då?

Exakt vad jag skrev. Hade du eller jag befunnit oss på dessa heta platser, kanske hotat eller motat MP från fynd och de facto befunnit oss 100 m. från Lisa utan godtagbar förklaring hade vi garanterat höjt magkänslan och suttit i förhör.
2015-07-25, 15:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Det där bortfösandet misstänker jag vara det som kallas för trådsanning. Vi vet egentligen inte vad som skett. Det kan även ha handlat om incidenten med katten, om den nu verkligen har inträffat.

Att litauerna rört sig kring det senaste fyndet, bör ha räckt för att polisen ska ha velat höra dem.
Men jag tror även att förmiddagens fynd kan ha gjort dem än mer intressanta.
2015-07-25, 15:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag väljer att gå direkt till Fredman i denna fråga (intervju/video) eftersom det inte filtrerats via media.

Ja, det gör jag också:
https://skovdenyheter.solidtango.com/video/sa-hittades-lisa

Han säger att dom når fyndplatsen, vänder direkt, för att sedan återvända till fyndplatsen. Så uppfattar jag det.

Men detta ser ut att bli en never ending story fram tills FUP. Jag backar ur denna diskussion.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-25 kl. 15:51.
2015-07-25, 15:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det där bortfösandet misstänker jag vara det som kallas för trådsanning. Vi vet egentligen inte vad som skett. Det kan även ha handlat om incidenten med katten, om den nu verkligen har inträffat.
Att litauerna rört sig kring det senaste fyndet, bör ha räckt för att polisen ska ha velat höra dem.
Men jag tror även att förmiddagens fynd kan ha gjort dem än mer intressanta.

Ja, med viss reservation om uppgift. Har också¨funderat kring fyndet på förmiddag - om detta däremot är nära deras bostad (de är i utökat område nånstans på åkern) och gör fynd kl 09 - så kan detta börja handla om hot spot.
Ja, visst tusan räcker det. Det är tillräckligt suspekt..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in