Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Balterna fick reda på att hon var försvunnen redan på kvällen av pappan som körde runt och letade. Han stannade utanför deras hus och frågade dem om de sett henne.
Gjordes någon tolkning av MGM ansiktsuttryck?
2015-07-22, 23:59
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, de hade bil. Hela tråden är full med uppgifter om det. Tror det kom fram samma kväll de togs till förhör.
VAr är "hela tråden full" med uppgifter om balternas bil?
det som står är att godsherren hade en svart SUV.
Det jag undrar över är om balterna hade en bil.
Elelr om de bara lånade godsherrens bil. Och om de bara lånade den, var fanns den parkerad isf? Hade de full tillgång till den så att den tex stod på deras egen garageuppfart, eller stod den inne på Martorp?
Det är faktiskt lite skillnad på om de har en bil på egna uppfarten som de fritt disponerar över, eller om de måste ta sig till jobbet för att få tag på den. Samma sak om de hade en egen, privat bil.

Hur tog de sig till ICA Handlarn 1930?
Vet någon det? Gick de eller åkte bil?
Åkte de svarta SUVen eller åkte de privata bilen?
2015-07-22, 23:59
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Skulle Lisa köra förbi balternas hus på hemvägen eller fanns det en väg som var närmare?
Lena kör vägen där fynden hittats som kommer ut söder om martorp, om det kan ha betydelse för hur Mamman kört Lisa till arbetet. Alltså inte förbi Herrgården och Litauerna.
2015-07-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, vid mord är regeln att kroppen lämnas kvar, även när det inte är typ gängmord.

Fast det där handlar nog om vilken typ av mord. Är det en våldtäkt där dna finns kvar är det väl av högsta intresse för gm att röja bort kroppen. Är det en ren avrättning där bo och gm inte haft någon fysisk kontakt så bryr sig nog inte gm att städa upp platsen...
2015-07-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Knackade någon dörr söndag kväll, hur fick AJ redan söndag kväll reda på att Lisa var försvunnen, han säger själv att han fick reda på att hon var försvunnen redan efter nån halvtimma efter att det hade hänt, att hon var borta.

Jag har inte riktigt greppat hur omfattande pådraget var där på kvällen? Hur som helst så var han alert nog att måndag morgon koppla en handske i hans lada till den försvunna tjejen. Det kunde vara ett bevis, så han bar den med ett finger till polisen, vaf

Vad hade hänt menar han? Ingen visste att något hade hänt såvitt jag känner till. Nån halvtimma efter att det hade hänt så fick han reda på att hon var borta.

Polisen genomförde operation dörrknackning senare på kvällen och natten. De kanske började med AJ för att få tillgång till nycklar. Läste i någon tidning att bl.a. gästarbetarna hade fått påhälsning vid tre tiden på natten.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
100% el aldrig är starka ord, men polisen anade rätt

Låter som en chansning av polisen, vilket jag inte tror att dom tog på det sättet du framför. Jag tror inte polisen hade så starka misstankar mot dessa under vecka.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visst. Flickorna som skulle ta en buss 18:20 kanske åkte 18:20. Eller så är pappans telefon från anno dazumal och inte ställer sig korrekt efter GSM-klockan. Tror du på det själv?

Det finns såvitt jag vet flera skäl till att meddelanden kan fördröjas, även om det vanliga är att det går ganska omgående. Problem och fördröjningar på några minuter är inte ovanliga - du kan ju googla får du se. Det är en kommunikation med en sändare (Lisas telefon) en mottagare (pappans telefon) och en utrustning där emellan bestående av master/basstationer och kommunikationsprogramvara som alla ska lira ihop. Ibland köas SMS upp pga hög belastning på nätet. En mottagare kan ha problem med sin täckning och därför få en försenad mottagning. Vad vet du om pappans mottagningsförhållanden - han bor på landet så det är ju inte omöjligt att de är dåliga. Jag fick själv gå ut häromdan på den plats jag var på pga att jag tappade mobilmottagningen inne i huset. Tjejerna kan ha sagt hej till Lisa kl 18.12 t ex och meddelandet sen skickat 18.14, hur kan du utesluta det som så osannolikt?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
"frågan är om Lisa berättade att hon körde moped den där dagen, förtjusande som hon var" - skriver du.
Men hur tänkte du då egentligen?
Något i stil med att den så förtjusande lilla flickstumpan Lisa stod bakom disken och hoppade jämfota av sprudlande och öppen oförstörd glädje varje gång någon främling kom in och glatt hojtade: "Vet du vaaad? Jag fick åka moped Själv idag, Jag fick åka moped SJÄLV idag!"
Och då föreställer du dig såklart att balten blev så överkåt över att få se den studsande jäntan med de hoppande brösten att han bara blev tvungen att lägga sig i bakhåll för att våldta och mörda henne va.

Kom igen va, väx upp och ta ärendet på allvar.

Är det inte bättre att du släcker din haschpipa och försöker nyktra till? Jag skriver om AJ och du dillar om en baltisk man, kläm en finne och gå och lägg dig, forumet tillåter inte minderåriga att sprida skit här.

När du har nyktrat till så ser jag fram emot kommentarer kring de frågor jag ställde om en viss person.

AJ gjorde en koppling mellan Lisa och motorcykelhandsken, frågan är, visste han att Lisa körde moped den där dagen, hur visste han det. Är det bekräftat att hon berättade det för AJ när han spontant besökte caféet under söndagen?
2015-07-23, 00:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Hehe... Håller inne värsta kinesiska pingisserven...Sanna mina ord, polisen ledde en törstig häst till källan, även om den vägrade o nekar än

Jag anar skruven som läggs upp..
Facit-tiden i anspråk, utesluter bedömningen - levande BO.

Vilket i sin tur leder till en speciell insats, ankommande inom ett par timmar.
"Väsendet" har kommit såpass långt i utvecklingen att det borde gått snabbare, förslagsvis Måndag kväll/mörker, om inga speciella riskfaktorer förelåg.

I mina ögon var hästen törstigare än vad du föreslår, men jag reserverar lite mig i brist på fakta.
Lagom kryptiskt nu
2015-07-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Någon som vet om det finns några ouppklarade brott i området eller i närområdena? Några ouppklarade mord eller tjejer som försvunnit, alt våldtäktsbrott?

Jag funderar på om det skulle kunna vara så att LH-mördaren kunnat begå brott tidigare men att de brottet är ouppklarat eller liknande.

Helena fallet Skövde på 90 talet kroppen har väl aldrig hittats...
2015-07-23, 00:05
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Polisen genomförde operation dörrknackning senare på kvällen och natten. De kanske började med AJ för att få tillgång till nycklar. Läste i någon tidning att bl.a. gästarbetarna hade fått påhälsning vid tre tiden på natten.
Du menar inte de i Blomberg 8, som polisen knackade på kring tresnåret?
Annars har jag missat någon tidningsartikel.
2015-07-23, 00:06
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Och då kan en utav dem, eller flera vetat hur det låg till utan att berättat det, därav sagt att så inte behöver vara den slutgiltiga sanningen.
Pappan är ju SOG-soldat.
Dvs han är expert på att läsa av människor, se om de ljuger eller beter sig hotfullt, är nervösa, se om de har något de försöker dölja etc.
Just sådant är pappan Expert på, och han har stor erfarenhet.

Om balterna, eller en av dem, nyss hade våldtagit och mördat Lisa och nu hennes Pappa av alla komemr fram till dem och frågar dem om de sett henne - hur tror du de hade reagerat om de var skyldiga? Och hur tror du pappan hade reagerat på de reaktionerna?

Dvs pappan hade blivit väldigt misstänksam direkt om han hade träffat på ett gäng balter som fick panik när han frågade om de sett hennes lilla dotter. Och då hade han såklart undrat varför. Han hade verkligen berättat om sina upplevelser för polisen iaf när han larmade dem. Tex i stil med att dessa balter blev otroligt nervösa när jag frågade dem om de sett min dotter.

Men inget sådant hände.
Trots att pappan hade upptäckt det isf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in