2015-07-25, 15:15
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Nåt mer" handlar väl om att Lisa återfinns några timmar därefter. Sen finns som sagt uppgiften om att de inte kunnat förklara varför de befunnit sig nära fyndplatsen där hon återfinns. Skulle inte detta räcka till att anhållas vilket skedde vid 01-tiden?

Om jag har bra koll på vad som krävs för en häktning i praktiken har jag mindre koll på exakt vad som krävs för ett anhållande (har ingen praktisk erfarenhet från åklagarmyndigheten) men då det är ett frihetsberövande bör det finnas en del som grund. Har dock för lite praktisk erfarenhet för att ge något adekvat uttalande i frågan. Jag tror dock alltjämt att det sista fyndet, som ingen av oss fortfarande vet vad det var, underlättade åklagarens anhållningsbeslut.
2015-07-25, 15:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om GJ var skriven i Götene 2014 lurade Folkbokföringen mig när jag frågade. Vad menar du med "skriven"?

Med det menar jag bara att dessa adresser tydligen är registrerade till GJ, jag kan ta fel?
Iom jag inte bor i Sverige, och inte har gjort det i 50 år så är det mycket jag inte känner till ang hur saker funkar i Sverige.
2015-07-25, 15:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, det är inte bara en magkänsla.
Tänk på att dessa MGM även finns listade sedan dag 1.
Man bör ju inte utgå från att varken spaningsledningen eller individuella yttre patruller stått och kliat sig i huvudet fram till Fredag, och att det blir 100% slump, vad som sker på Fredag.
Sökinsatsen var ju fokuserad och ganska tydligt övertygad om att Lisa funnits kvar i området, vilket då också innebär kartläggning av platser, personer och sist men inte minst insamlade uppgifter/tips.
Uppenbart.

Oavsett VEM som uppträtt hotfullt, vevat bort MP vid fyndplats eller befunnit sig 100 m från Lisa hade åkt in på förhör.*
Så värst tung intuition krävs inte i det läget - ej heller uppsatt på nån dold agenda sen tidigare.

Edit: *Under tiden de sitter i förhör hittas hon, beslut om att de ska anhållas sker kl 01.
Senast redigerad av develi 2015-07-25 kl. 15:19.
2015-07-25, 15:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11
I intervjun med AJ angående fyndet av handsken ser det ut som han grubblar en hel del och börjar stamma och måste tänka till i vilken ordning av omhändertagandet av handsken gick till.

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076
Ja jag tror han skäms som satan för att tre personer har tagit i handsken. För givetvis skulle ingen av de ha rört vid handsken. Inte ens vanliga poliser ska röra vid fynd när det gäller allvarliga brott utan det är krimtek som ska sköta det.
2015-07-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag tror inte på att det var ett inbrott som Lisa upptäckte.
Men jag vet att det förekommit inbrott kring Blomberg, bl.a en jag känner som bor där uppe har haft inbrott i huset i våras. De fotspår som säkrades var avtryck från en mans-sko, och ett mindre avtryck, antagligen från en kvinna.

Läste någonstans tidigare i tråden att det var en kvinna som klev ur en bil och fotade hus i området. När detta var tidsmässigt kommer jag inte ihåg. Tror till och med det fanns ett foto på bilen och kvinnan.
2015-07-25, 15:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om jag har bra koll på vad som krävs för en häktning i praktiken har jag mindre koll på exakt vad som krävs för ett anhållande (har ingen praktisk erfarenhet från åklagarmyndigheten) men då det är ett frihetsberövande bör det finnas en del som grund. Har dock för lite praktisk erfarenhet för att ge något adekvat uttalande i frågan. Jag tror dock alltjämt att det sista fyndet, som ingen av oss fortfarande vet vad det var, underlättade åklagarens anhållningsbeslut.
Och sen har man haft nåt mer konkret på MGM eftersom att han häktades utan betänketid medan HR ville ha mer information angående lillbrorsan. Och det är inte bara att man inte har alibi som gör att det blir sannolika skäl utan det måste till mer än så. Vad det är vet vi ju inte än men nåt är det iaf. Fingeravtryck på fynd som kan knytas till BO är nog ingen dålig gissning.
2015-07-25, 15:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja jag tror han skäms som satan för att tre personer har tagit i handsken. För givetvis skulle ingen av de ha rört vid handsken. Inte ens vanliga poliser ska röra vid fynd när det gäller allvarliga brott utan det är krimtek som ska sköta det.

...Kryddar med inte ens en polishund får vidröra fynd.
2015-07-25, 15:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Oavsett VEM som uppträtt hotfullt, vevat bort MP vid fyndplats eller befunnit sig 100 m från Lisa hade åkt in på förhör.*
Så värst tung intuition krävs inte i det läget - ej heller uppsatt på nån dold agenda sen tidigare.

Edit: *Under tiden de sitter i förhör hittas hon, beslut om att de ska anhållas sker kl 01.

Ja, tänk igenom ordningen du anför nu, för du svarar dig själv faktiskt.

Lisa hittas på Martorp medans MGM redan sitter i polisbil på väg in till förhör...

Det gör det hela ännu mer uppenbart. Oavsett hur många som kan ha funnits i "den dolda agendan" så är det iom detta ett faktum att MGM är kartlagda sedan innan.

Eller var det någon av MGM som skickade Kling & Klang till Martorp?
2015-07-25, 15:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
...Kryddar med inte ens en polishund får vidröra fynd.
Så är det givetvis. Endast passiv markering, tex skall eller ligg, är tillåten för polishund. Precis som för föraren.
2015-07-25, 15:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Och sen har man haft nåt mer konkret på MGM eftersom att han häktades utan betänketid medan HR ville ha mer information angående lillbrorsan. Och det är inte bara att man inte har alibi som gör att det blir sannolika skäl utan det måste till mer än så. Vad det är vet vi ju inte än men nåt är det iaf. Fingeravtryck på fynd som kan knytas till BO är nog ingen dålig gissning.

Diskussionen handlar om gripandet/förhör och anhållan. Däremot kan teknisk bevisning inkommit inför häktning.
2015-07-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ja, tänk igenom ordningen du anför nu, för du svarar dig själv faktiskt.

Lisa hittas på Martorp medans MGM redan sitter i polisbil på väg in till förhör...

Det gör det hela ännu mer uppenbart. Oavsett hur många som kan ha funnits i "den dolda agendan" så är det iom detta ett faktum att MGM är kartlagda sedan innan.

Eller var det någon av MGM som skickade Kling & Klang till Martorp?

Iom att bröderna skuggats så kan det vara dem som fick polisen att kolla på gården, ja.
2015-07-25, 15:30
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Nej, det är inte bara en magkänsla.

Tänk på att dessa MGM även finns listade sedan dag 1.
Man bör ju inte utgå från att varken spaningsledningen eller individuella yttre patruller stått och kliat sig i huvudet fram till Fredag, och att det blir 100% slump, vad som sker på Fredag.
Sökinsatsen var ju fokuserad och ganska tydligt övertygad om att Lisa funnits kvar i området, vilket då också innebär kartläggning av platser, personer och sist men inte minst insamlade uppgifter/tips.

Uppenbart.
Jag tror att det fynd som gjordes på fredagsförmiddagen kan ha gjorts ganska nära litauernas bostad. Vi vet i alla fall att man vid den tidpunkten sökt vid tjärnen som endast ligger ca 100 meter från bostaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in