2015-07-25, 14:35
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Antagande, inte fakta:

1. Han hade inte uppfört sig onormalt genom att komma för tidigt till jobbet, och om han såg ett spår efter brottet hade han försökt att dölja det, inte framhäva det.

2. Givetvis kan handsken kopplas ihop med Lisa om det är hennes, och platsen kan kopplas ihop med honom eftersom det var hans arbetsplats. Det hade varit vansinne att placera ett vilseledande spår som leder till honom själv.

Jag tycker inte det är konstigt att handsken låg just där om den häktade är rätt GM eftersom Lisa kan ha tappat den där tex, däremot tycker jag det är mycket märkligt om det nu är så att han påtalade att handsken låg där.
2015-07-25, 14:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En gissning är att det sista fyndet var det som innebar att polisens agerande inte "endast" var grundar på polisär intituton.

Är det inte en väldigt direkt här-och-nu händelse? Om dessa står och vevar i armarna nära en fyndplats är det väl inte värst mycket som behövs som basfakta för att plocka in dem på förhör..
Senast redigerad av develi 2015-07-25 kl. 14:39.
2015-07-25, 14:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Antagande, inte fakta:
Citat:
1. Han hade inte uppfört sig onormalt genom att komma för tidigt till jobbet, och om han såg ett spår efter brottet hade han försökt att dölja det, inte framhäva det.
Det beror på vilken avsikt gm hade, och hans avsikt kan antas ha varit att till varje pris hålla polisen borta från Martorp.
Citat:
2. Givetvis kan handsken kopplas ihop med Lisa om det är hennes, och platsen kan kopplas ihop med honom eftersom det var hans arbetsplats. Det hade varit vansinne att placera ett vilseledande spår som leder till honom själv.
Platsen kan kopplas ihop med precis vem som helst (undantaget låsta utrymmen).
Senast redigerad av letsdoit 2015-07-25 kl. 14:44.
2015-07-25, 14:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är långsökt att det ska ha varit någon som inte kände till området.
MGM jobbade på gården, hade antagligen nycklar till det mesta, och visste var baracken var.
jag tror personligen inte att man hittade kroppen i baracken, utan nedgrävd under dynga som tidigare påståtts - Må vara en trådsanning, men det verkar absolut troligare än att en person som inte känner till området/kommer från området går och rycker i dörrar på en relativt stor gård!
Är benägen att hypotetiskt dela din uppfattning här, och i sammanhanget vore det därför intressant att få höra lite närmare om gödselhanteringen vid Martorp (lagringstid, ev. försäljning, spridning mm).
2015-07-25, 14:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det inte en väldigt direkt här-och-nu händelse? Om dessa står och vevar i armarna nära en fyndplats är det väl inte värst mycket som behövs som basfakta för att plocka in dem på förhör..

Jo men för åklagaren skulle fatta beslut om att anhålla dem bör det funnits något mer och jag tror som sagt det sista fyndet var det där något "mer".
2015-07-25, 14:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
En gissning är att det sista fyndet var det som innebar att polisens agerande inte "endast" var grundar på polisär intituton.

Citat:
Ursprungligen postat av develi

På ren svenska, utan att fortsätta snöa in på detaljer:
Polisen har haft lite koll på dessa, men en bit ifrån att vara juridiskt bemyndigade att initiera något.
Den känslan har jag haft ända sedan Trolläng yttrade sig om "polisiär intuition"
2015-07-25, 14:49
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ithaca
Apropå ett tänkbart scenario där LH fotar med mobilen:
Hon har satt nyckeln i mopeden och är redo att åka. Hör eller ser något. Min gissning är en påbörjad stöld, kanske en ensam tjuv med skåpbil som stått skymd bakom ladan i väntan på att caféet töms på anställda, kanske en grupp tjuvar. Kanske med MGM som "ledsägare", en lokal "kompis" till tjuvgänget. LH förstår att det är ngt skumt på g, försöker fota i smyg, blir påkommen. Sällskapet får tag i telefonen som krossas eller stoppas undan, LH hotas/blir slagen/slängs in i skåpbilen.
Många här inne verkar vara låsta vid ett sexuellt motiv. Jag är inte så säker. Flickan var mycket söt, visst, men det behöver inte vara frågan om sånt ändå. Jag fotade själv en cykeltjuv i högsta hugg för inte länge sedan, gick efter honom en bit efter att han klippt sönder ett lås i ett svep och var på väg bort med cykeln. Ändå tills han vände sig om och började gå mot mig istället. Han skulle nog gärna krossat min mobil gissar jag. Skulle det varit större grejer på spel än en cykelstöld skulle en sådan typ troligtvis dessutom vilja få tyst på vittnet, kanske med dödlig utgång.
Och MGM och ev tjuvpartners har i det scenariot en död 17-åring som måste gömmas undan.
Synpunkter på min hypotes tas tacksamt emot. /Ithaca

Jag tror inte på att det var ett inbrott som Lisa upptäckte.
Men jag vet att det förekommit inbrott kring Blomberg, bl.a en jag känner som bor där uppe har haft inbrott i huset i våras. De fotspår som säkrades var avtryck från en mans-sko, och ett mindre avtryck, antagligen från en kvinna.
2015-07-25, 14:49
Medlem
Citat:
Jo men för åklagaren skulle fatta beslut om att anhålla dem bör det funnits något mer och jag tror som sagt det sista fyndet var det där något "mer".

Polisen ska ju ha fått tips om männen i veckan där, och tydligen skuggat dem också.
Citat:
Det var bland annat ett fynd och ett tips från Missing people som ledde till lösningen - och att polisen skuggade de tre anhållna.
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Så något mer fanns det nog.
2015-07-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Håller du med om att Lisas kropp skulle vara ännu lättare att hitta om den helt enkelt bara lämnades kvar!
Om kroppen hade lämnats kvar vid mopeden hade det kunnat ses som ett dråp, men sannolikt är mordet på Lisa något helt annat.
Men för att få svar på många frågor måste obduktionsprotokollet komma ut.
Om kroppen är styckad på ett brutalt sätt för att skapa rädsla och skräck var det lämpligt att brottsplatsen fanns på ett annat ställe, än i närheten av mopeden.
Det gäller att använda så lite tid som bara är möjligt vid platsen där mopeden fanns.
Därför sökningen skulle utgå från mopeden och området däromkring.
Fyndplatsen fanns på en plats som var undanskymd och sedan kunde de lämna snabbt området därifrån.
Alla de här momenten måste gå mycket snabbt därför det finns alltid en risk för upptäckt, men den risken minimeras med att momenten går mycket snabbt.
2015-07-25, 14:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det beror på vilken avsikt gm hade, och hans avsikt kan antas ha varit att till varje pris hålla polisen borta från Martorp.Platsen kan kopplas ihop med precis vem som helst (undantaget låsta utrymmen).
Misstankarna riktas i första hand mot dem som som regelmässigt uppehåller sig på platsen. Ett villospår som leder polisen bort från Martorp bör placeras norr om platsen för försvinnandet, alltså i motsatt riktning, och då på en plats där det hittas.
2015-07-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om kroppen hade lämnats kvar vid mopeden hade det kunnat ses som ett dråp, men sannolikt är mordet på Lisa något helt annat.
Men för att få svar på många frågor måste obduktionsprotokollet komma ut.
Om kroppen är styckad på ett brutalt sätt för att skapa rädsla och skräck var det lämpligt att brottsplatsen fanns på ett annat ställe, än i närheten av mopeden.
Det gäller att använda så lite tid som bara är möjligt vid platsen där mopeden fanns.
Därför sökningen skulle utgå från mopeden och området däromkring.
Fyndplatsen fanns på en plats som var undanskymd och sedan kunde de lämna snabbt området därifrån.
Alla de här momenten måste gå mycket snabbt därför det finns alltid en risk för upptäckt, men den risken minimeras med att momenten går mycket snabbt.

Styckning brukar inte innebära att man vill skapa rädsla och skräck, utan att lättare kunna flytta och dumpa. Det är väldigt otympligt att släpa rundor på en hel kropp, även om kroppen "endast" väger 50-55kg.
Nu vet vi som du säger inte vad som hänt och hur kroppen såg ut. Styckning är inte omöjligt dock
2015-07-25, 14:58
Medlem
develis avatar
Citat:

"Nåt mer" handlar väl om att Lisa återfinns några timmar därefter. Sen finns som sagt uppgiften om att de inte kunnat förklara varför de befunnit sig nära fyndplatsen där hon återfinns. Skulle inte detta räcka till att anhållas vilket skedde vid 01-tiden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in