2015-07-25, 14:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Du får använda de grå också.
OM det är så att ladan var genomsökt tidigare och handsken plötsligt hittades av MGM på en plats han arbetar så är det avvikande. Man tom. tar i från tårna om att den blåst dit.

Börjar samma person jiddra med MPS så åker handklovarna på, inget fel i det.

Just detta avvikande beteende har tidigare belyst, misstänkt och senare dömt rätt GM, tänker då närmast på Boden och CS.

Du kan vända på allt, men om det är rätt GM så "vad han än gjorde eller inte gjorde" var fel, där har du faktiskt helt rätt.

Hade det varit fel MGM hade man inte kunnat vända och vrida ALLT till hans nackdel. Tänk på det framöver.
Nej, oavsett om ladan var genomsökt eller inte var det inte avvikande att plocka upp handsken. MPS var inte i närheten när handbojorna åkte på, men när polisen frihetsberövar personer som kan misstänkas vara mördare är inte handbojorna långt borta. Vad han än gjorde eller inte gjorde var fel och att man kan vrida och vända på allt åsyftade misstankegraden i tråden, och det är inte den som avgör vilket avgörande det blir i målet.
2015-07-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Precis!
En annan GM hade inte tagit sig tid att böka in henne i en barack och sedan klämt in henne i ett skåp, om det stämmer, men hon lär ju inte legat öppet på golvet i boden i alla fall.
Någon har tagit sig tid att gömma henne för omgivningen. Och detta gör bara någon som vet om situationen på Martorp. Måndagen stundande och med det folk på gården.
Håller med att med detta tänk är litauerna skyldiga.
Hade det varit AJ (som jag varit inne på tidigare)
så tror jag att han hade transporterat Lisa långt långt bort.
För att inte dra uppmärksamheten till sig och sin gård.
En okänd GM hade också som du skriver, tagit Lisa bort från området.

Gm har ju blivit fast på platsen och handlat i desperation. Hur många är det som bor där?
2015-07-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Precis!
En annan GM hade inte tagit sig tid att böka in henne i en barack och sedan klämt in henne i ett skåp, om det stämmer, men hon lär ju inte legat öppet på golvet i boden i alla fall.
Någon har tagit sig tid att gömma henne för omgivningen. Och detta gör bara någon som vet om situationen på Martorp. Måndagen stundande och med det folk på gården.
Håller med att med detta tänk är litauerna skyldiga.
Hade det varit AJ (som jag varit inne på tidigare)
så tror jag att han hade transporterat Lisa långt långt bort.
För att inte dra uppmärksamheten till sig och sin gård.
En okänd GM hade också som du skriver, tagit Lisa bort från området.

Mordet på Lisa var ett planerat mord och därför var rutinerna på stället kontrollerade och lokalen där kroppen placerades var utsedd.
Det finns ingenting som säger att det måste vara en person från området som utförde mordet.
Istället pekar det mot att det är personer utanför området som utfört mordet.
De visste exakt hur mycket tid de hade till förfogande innan fadern kunde komma till platsen och de måste ha lämnat området.
Det fanns ingen orsak att transportera kroppen någon längre bit, utan det bästa att kroppen hittas snabbt. De borde tagit i beräkning att kroppen hittas den första dagen.
Om någon från området utfört mordet hade kroppen grävts ned eller placerats på ett sådant ställe att det blivit svårt att hitta den.
En kropp som är placerad i en lokal är mycket lätt att hitta för polisen med likspårhund, det behövs endast att hunden kommer i närheten av lokalen känner den vittringen på kadaverin lukten som en avliden avger och hunden är tränad på.
2015-07-25, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, oavsett om ladan var genomsökt eller inte var det inte avvikande att plocka upp handsken. MPS var inte i närheten när handbojorna åkte på, men när polisen frihetsberövar personer som kan misstänkas vara mördare är inte handbojorna långt borta. Vad han än gjorde eller inte gjorde var fel och att man kan vrida och vända på allt åsyftade misstankegraden i tråden, och det är inte den som avgör vilket avgörande det blir i målet.

Du ser ditt sätt att tänka ger inte utrymme för intuition, det är "överlogiskt" och drar åt Aspishållet.

Jag antar att du inte håller med om att polisens intuition och gripandet av MGM ledde fram till ett snabbare fynd av LH?
2015-07-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Bra att vi redde ut detta, efter mycket om och men
Vi har även redd ut att gården säljer ekologiskt kött
Men vad jag förstått så måste ekologiska kossor gå ute så här års. Falskdeklaration på ekoköttet då Men det är en annan diskussion i ett annat forum.

Lite till om detta. Du har alldeles rätt att ekokorna måste vara så mycket som möjligt på grönbete med tillgång till takskydd, vindskydd och tillgång till färskt rent vatten att dricka. Ängarna måste man rengöra regelbundet. Kalvarna får följa med och stundom dia och stundom beta gräs. Ekokorna går på speciella välvårdade ängar. Tjurar är ett undantag. De brukar man inte släppa ut så ofta och absolut inte i samma hage som andra biffkor. Bonde själv bestämmer över sina ekotjurar och bestämmer även tiden när tjuren eller tjurarna få para sig. Man behöver inte släppa sina ekotjurar ut på bete om man är en ekobonde, sä säger reglerna.

Vissa ställen i Sverige kan ekokorna vara utomhus året om.
2015-07-25, 14:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Mordet på Lisa var ett planerat mord och därför var rutinerna på stället kontrollerade och lokalen där kroppen placerades var utsedd.
Det finns ingenting som säger att det måste vara en person från området som utförde mordet.
Istället pekar det mot att det är personer utanför området som utfört mordet.
De visste exakt hur mycket tid de hade till förfogande innan fadern kunde komma till platsen och de måste ha lämnat området.
Det fanns ingen orsak att transportera kroppen någon längre bit, utan det bästa att kroppen hittas snabbt. De borde tagit i beräkning att kroppen hittas den första dagen.
Om någon från området utfört mordet hade kroppen grävts ned eller placerats på ett sådant ställe att det blivit svårt att hitta den.
En kropp som är placerad i en lokal är mycket lätt att hitta för polisen me likspårhund, det behövs endast att hunden kommer i närheten av lokalen känner den vittringen på kadaverin lukten som en avliden avger och hunden är tränad på.

Håller du med om att Lisas kropp skulle vara ännu lättare att hitta om den helt enkelt bara lämnades kvar!
2015-07-25, 14:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
På vilket sätt är det avvikande att plocka upp en mopedhandske där normalt inte ska ligga en mopedhandske? Hade han inte plockat upp den hade det hetat i tråden att han låtsades inte se den. Hade han deltagit i MPS sök hade det också misstänkliggjort honom. Man kan vända på allt, vad han än gjorde eller inte gjorde blev det fel.
Om man nu tänker sig att NB=gm, hur hade han då förfarit med mopedhandsken?

1. Om han var skyldig till ett övergrepp i ladan eller mjölkrummet?
2. Om han var skyldig till ett övergrepp mellan ladan och Martorp?

Om 1: Hade han då inte anlänt tidigare till ladan för att kolla läget eftersom han vetat vad som utspelat sig här? - Hade han inte försökt avleda från handsken (gå omkring lite, försöka sparka bort den, ställa sig så att övriga inte såg den, etc), i stället för att vara den som upptäckte den och lät den vandra vidare till nästa person, för att slutligen AJ skulle bära i väg handsken till polisen?

Om 2. Hans handhavande av handsken blir då mer begripligt; man kan t.o.m. tänka sig att han medvetet placerat den i ladan för att få polisen att koncentrera sig på en plats där han visste att man garanterat inte skulle hitta något som skulle kunna koppla ihop honom med LH. - Härtill kan han ha räknat med att genom fyndet frikopplas från arbetet i ladan och därmed på ett mer naturligt sätt få röra sig på andra platser i området.
Senast redigerad av letsdoit 2015-07-25 kl. 14:21.
2015-07-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du för en intressant dialog, tycker jag. Men skulle önska att du utvecklar lite, för jag tror du sitter på en talande beskrivning?

Saken är att man inte kan avfärda din dialog eftersom:
"Polisen arbetar brett med detta"

Ta i akt nu, allt som på-samlats till en förmodad arbetsmetod - Måndagen.

En stor polisinsats detta, speciellt vid klassning "särskild händelse"
Det vore inte på något vis förmätet att ana att en potentiell gisslansituation medräknats/förberetts av spaningsledningen.
Nu är inte detta något som är vanligt förekommande i vårt land, så det vore lika lite förmätet att anta att polisen inte har någon utbredd erfarenhet av skarpa lägen i en sådan situation. Men det är inövat i träning.

Den inre spaningens resultatgrund om inkomna uppgifter och egna iakttagelser.
Jag uppfattar inte att just denna potentiella situation någonsin initierades och lämnade sin startgrop. Det saknas tydlighet.

Jag väntar fortfarande på din kinesiska värstingskruv
Du nämnde tidigare att hästen var törstigare än jag kunde ana... Utveckla gärna, jag tolkade det som riktigt galet beteende kring avgörande fyndplatsen
2015-07-25, 14:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Du nämnde tidigare att hästen var törstigare än jag kunde ana... Utveckla gärna, jag tolkade det som riktigt galet beteende kring avgörande fyndplatsen

Eftersom att detta är den enda detaljerade beskrivningen som finns att tillgå, så får man själv välja sanningshalt:

Citat:
Ursprungligen postat av siamgaro
Nu vet inte jag exakt vad som ligger var, men MP rörde sig på en åker/ett gärde och närmade sig litauernas gård, alltså i riktning mot deras hus. Då går litauerna fram till MP-gruppen då de stannat upp vid fyndet för att ringa polisen och informera. Litauerna ville inte att MP skulle gå längre eller röra sig närmare deras går och därför började de agera hotfullt.
Så det jag undrade var om infon kring detta fyndet kommit ut, men jag uppfattar det som att de fortfarande inte släppt infon kring det sista fyndet innan de grep litauerna och fann Lisa.

Du får bilda dig en egen uppfattning helt enkelt.
2015-07-25, 14:31
Medlem
Citat:
Det behöver inte GM ha vetat. Han kan ha kört in på den till synes öde lantbruksfastigheten och sett en bod på avstånd från byggnaderna och utom synhåll från vägen. Han kände på dörren och den var olåst. Hur många dörrar han kände på innan han hittade boden vet jag inte.

Det är långsökt att det ska ha varit någon som inte kände till området.
MGM jobbade på gården, hade antagligen nycklar till det mesta, och visste var baracken var.
jag tror personligen inte att man hittade kroppen i baracken, utan nedgrävd under dynga som tidigare påståtts - Må vara en trådsanning, men det verkar absolut troligare än att en person som inte känner till området/kommer från området går och rycker i dörrar på en relativt stor gård!
2015-07-25, 14:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man nu tänker sig att NB=gm, hur hade han då förfarit med mopedhandsken?

1. Om han var skyldig till ett övergrepp i ladan eller mjölkrummet?
2. Om han var skyldig till ett övergrepp mellan ladan och Martorp?

Om 1: Hade han då inte anlänt tidigare till ladan för att kolla läget eftersom han vetat vad som utspelat sig här? - Hade han inte försökt avleda från handsken (gå omkring lite, försöka sparka bort den, ställa sig så att övriga inte såg den, etc), i stället för att vara den som upptäckte den och lät den vandra vidare till nästa person, för att slutligen AJ skulle bära i väg handsken till polisen?

Om 2. Hans handhavande av handsken blir då mer begripligt; man kan t.o.m. tänka sig att han medvetet placerat den i ladan för att få polisen att koncentrera sig på en plats där han visste att man garanterat inte skulle hitta något som skulle kunna koppla ihop honom med LH. - Härtill kan han ha räknat med att genom fyndet frikopplas från arbetet i ladan och därmed på ett mer naturligt sätt få röra sig på andra platser i området.
Antagande, inte fakta:

1. Han hade inte uppfört sig onormalt genom att komma för tidigt till jobbet, och om han såg ett spår efter brottet hade han försökt att dölja det, inte framhäva det.

2. Givetvis kan handsken kopplas ihop med Lisa om det är hennes, och platsen kan kopplas ihop med honom eftersom det var hans arbetsplats. Det hade varit vansinne att placera ett vilseledande spår som leder till honom själv.
2015-07-25, 14:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Eftersom att detta är den enda detaljerade beskrivningen som finns att tillgå, så får man själv välja sanningshalt:

Du får bilda dig en egen uppfattning helt enkelt.

En gissning är att det sista fyndet var det som innebar att polisens agerande inte "endast" var grundar på polisär intituton.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in