Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-17, 22:10
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Aldrig tänkt i dom banorna, men det verkar fungera enligt http://www.tasteline.com/Recept/jordgubbspaj_med_banan_och_vit_chokladkram

Jag hade nog hållit isär dom eftersom jag inte gillar banan. Stek upp dom och servera med glass, och så pajen med vanlijsåsen till. Bara att halvera portionerna så kan den som vill käka av båda för sig.

Tja, så hade jag gjort.

Tack för tipset. Jag hade tänkt använda lite bananer till smoothie med. Tycker också att det låter bättre att bara ha i jordgubbar och inte blanda med banan, det låter inte som att det passar att ha i de i pajen riktigt.
Citera
2015-07-19, 20:30
Medlem
BrotherJohns avatar
Ska man ha lock eller inte när man kokar sin bolognese?
Citera
2015-07-19, 21:10
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn

Du skall ha lock. Jag kokar den för det mesta i tryckkokare.

Vill du reducera den så av med locket.

Kom ihåg att det här skall inte koka, det skall bara sjuda och kommer ta tid. Räkna med några timmar för att få den mjuka o djupa smaken.
Citera
2015-07-19, 21:10
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Den skall reduceras ner så utan lock. Koka den inte heller utan låt den bara puttra ett par timmar.
Citera
2015-07-19, 21:15
Medlem
BrotherJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Du skall ha lock. Jag kokar den för det mesta i tryckkokare.

Vill du reducera den så av med locket.

Kom ihåg att det här skall inte koka, det skall bara sjuda och kommer ta tid. Räkna med några timmar för att få den mjuka o djupa smaken.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Den skall reduceras ner så utan lock. Koka den inte heller utan låt den bara puttra ett par timmar.
Jag menar sjuda så klart. Jag tog av locket nu för att den ska reduceras nu lite. Bolognesen och sjudit nu någon timme eller två. Men vad jag förstår blir den bättre ju längre den står?
Citera
2015-07-19, 21:35
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag menar sjuda så klart. Jag tog av locket nu för att den ska reduceras nu lite. Bolognesen och sjudit nu någon timme eller två. Men vad jag förstår blir den bättre ju längre den står?
Egentligen blir alla grytor bättre om man låter dem kallna och värmer upp den dagen efter också men allt över tre timmars sjudande är i min mening onödigt, se till att den inte reducerar ner för mycket också.
Citera
2015-07-19, 21:45
Medlem
skippers avatar
Citat:

Ju längre desto bättre. Det handlar ju också om vilket kött du hade i, kör du köttfärs kanske man kan tumma lite på tiden men gör man den på lite "tyngre" köttbitar vill man ju verkligen lösa ut allt kollagen.

Med köttfärs är det inte lika noga kan jag tycka, där vill man väl mest tillaga länge för att tomaterna skall bli sådär fint söta, men man kan ju alltid fuska med socker... :-)
Citera
2015-07-20, 22:05
Medlem
Heliopoliss avatar
Är det förhållandevis dyrt att köpa viltkött som vildsvin och älg? Finns det ens att köpa i vanliga Ica-butiker? Kikar på att göra älggryta eller vildsvinspanna men har aldrig hanterat vilt själv förut.

Edit: rådjur också.
Senast redigerad av Heliopolis 2015-07-20 kl. 22:08.
Citera
2015-07-20, 22:19
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliopolis
Är det förhållandevis dyrt att köpa viltkött som vildsvin och älg? Finns det ens att köpa i vanliga Ica-butiker? Kikar på att göra älggryta eller vildsvinspanna men har aldrig hanterat vilt själv förut.

Edit: rådjur också.
Nja, inte så fasligt, när det är säsong så brukar i alla fall min butik, som inte är nåt maxi eller gross, sälja älgfärs för några tior mer per kilo än nöt.
Viltkött finns ofta i frysen på stora matvaruaffärer och klart det är lite dyrare än vanligt ko och styckdetalj spelar ju in. Kolla nästa gång du är på citygross, dom tror jag har.
Citera
2015-07-22, 21:20
Medlem
Devilrys avatar
Gjorde nyss några matlådor med lasagne, men det råkade bli för lite i varje låda.
Vad kan man komplettera med som passar?

Mvh/
Efterbliven gällande matkombinationer.
Citera
2015-07-22, 22:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devilry
Gjorde nyss några matlådor med lasagne, men det råkade bli för lite i varje låda.
Vad kan man komplettera med som passar?

Mvh/
Efterbliven gällande matkombinationer.

Lasange behöver man inte mycket utav, packa med lite bröd och en snabb sallad till lådan så duger det nog. Skall det nu prompt fyllas upp i lådan så antingen tomater+feta eller så gör du en liten chili con carne (fuskvarinaten) och slänger med /fyller upp.

Jag skulle gått på en sallad om du nu ändå inte äter så mycket på lunchen så du ens kan avgöra hur många matlådor du behöver.

Storätarna drar nog på lite mer än nödvändigt istället. Eller så tänker jag. Blev det lite för lite så är det inte hela världen.

Nu säger jag inte att chili passar till lasange, utan mer att det är snabbt att slänga ihop.

Men just lasange är för mig i alla fall inte nåt jag vill äta kopiösa mängder av - det är för mättande. Så du kanske har rätt storlek på lådorna nu. Lite bröd och en sallad så är du nog nöjd.
Citera
2015-07-22, 23:10
Medlem
Devilrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lasange behöver man inte mycket utav, packa med lite bröd och en snabb sallad till lådan så duger det nog. Skall det nu prompt fyllas upp i lådan så antingen tomater+feta eller så gör du en liten chili con carne (fuskvarinaten) och slänger med /fyller upp.

Jag skulle gått på en sallad om du nu ändå inte äter så mycket på lunchen så du ens kan avgöra hur många matlådor du behöver.

Storätarna drar nog på lite mer än nödvändigt istället. Eller så tänker jag. Blev det lite för lite så är det inte hela världen.

Nu säger jag inte att chili passar till lasange, utan mer att det är snabbt att slänga ihop.

Men just lasange är för mig i alla fall inte nåt jag vill äta kopiösa mängder av - det är för mättande. Så du kanske har rätt storlek på lådorna nu. Lite bröd och en sallad så är du nog nöjd.
Tackar, det var bra tips. Har precis börjat jobba igen efter en längre tids ledighet så jag har inte fått någon rutin på lådorna än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in