2015-07-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är svårt att illustrera en exponentiell tillväxt med en rak linje .
Vi får börja med logaritmerade diagram så att vi kan få rita den där lite enklare raka linjen
2015-07-24, 17:12
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
3,5% (266,000) av alla röstberättigade svenskar dör per varje fyraårsperiod.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Sweden

Du räknade alltså efter 9,37/1000 döda per år och multiplicerade med fyra men glömde bort att drygt 20-25 % är under snittåldern 20 år och därmed inte får rösta.

Siffrorna är lite lägre än jag påstår, det får medges, då jag egentligen tänkte åttaårsperiod, men du har faktiskt fel.
2015-07-24, 17:21
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Du räknade alltså efter 9,37/1000 döda per år och multiplicerade med fyra men glömde bort att drygt 20-25 % är under snittåldern 20 år och därmed inte får rösta.

Siffrorna är lite lägre än jag påstår, det får medges, då jag egentligen tänkte åttaårsperiod, men du har faktiskt fel.

1) Röståldern i Sverige är 18 år, inte 20.
2) Så här räknade jag: 9,5 / 1000 = 0,0095 x 7,2 miljoner röstberättigade = 68400 x 4 år = 273,600.

273,600 / 7 200 000 = 0,038 = 3,8%

Avrundat blir det väl 4% och inte 3,5%, jaja.
2015-07-24, 17:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad bygger resonemanget om "tak" på? Så länge som gammelpartierna agerar gemensamt som ett (1) invandringsaccelererande parti, så har knappast SD något tak.
Alla partier har ett tak. Konservativa väljare utgör högst 20 % av valmanskåren, liberaler 30 % och vänstern ungefär 50 %, där S samlar ungefär 30 %. Därför kommer inte en liberal rösta vänster och en konservativ inte rösta socialdemokratiskt.

Missade du att jag skrev: Så länge som gammelpartierna agerar gemensamt som ett (1) invandringsaccelererande parti, så har SD knappast något tak.

När de övriga partierna utgör ett (1) invandringsaccelererande parti, så är det blott de väljare som anser att invandringen bör öka - vilket enl. Demoskop idag är 8% (!) - som betraktar en röst på SD som utesluten.

http://detgodasamhallet.com/2015/05/26/demoskop-undersokning-svenskarna-anser-att-invandringen-ar-for-stor/
2015-07-24, 17:39
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Är det inte dags för ett nyval med tanke på att SD har så pass bra opinionssiffror eller ligger SD lågt ett tag till för att vara helt säkra på 1:a platsen? Vad garanterar att SD blir största parti om dom väntar?
2015-07-24, 17:41
Medlem
S.Kandals avatar
Fantastiska siffror. Sd är inom en mkt snar framtid Sveriges största parti, troligen redan idag vid nyval.

Moderaterna måste vara helt vettskrämda, eller de borde åtminstone vara detta. Det blir onekligen spännande att följa utvecklingen framöver. M har inte råd att fortsätta inslagen väg länge till för då är det försent. Allt för många av dess väljare/forna dito klarar inte av mer svek, de kommer aldrig tillbaka om inget görs. Mitt tips är att M inom kort biter i det sura äpplet och gör ett nytt försök att blidka allmänheten. Men nu hjälper det inte länge med några lama försök, nu krävs sd-politik.

Dvs, jag tror faktiskt M inom en inte allt för snar framtid gör en pudel och indirekt erkänner hur fel de haft. Detta är deras enda livlina vilket de bör inse.

Socialdemokraterna däremot är enligt mig redan bortom all räddning, ser inget ljus i tunneln alls där. De behöver rensa bort hela partiledningen för att återskapa något som helst förtroende.

Min just nu våtaste dröm vore att DÖ bryts och nyval utlyses, då kanske Sveriges välfärd går att rädda någorlunda, annars ser det dystert ut.

Kämpa sverigevänner!!
Senast redigerad av S.Kandal 2015-07-24 kl. 17:52.
2015-07-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Är det inte dags för ett nyval med tanke på att SD har så pass bra opinionssiffror eller ligger SD lågt ett tag till för att vara helt säkra på 1:a platsen? Vad garanterar att SD blir största parti om dom väntar?

Eftersom Sverige inte har en författning eller grundlag eller konstitution så kan "regeringen" göra vad fan de vill.
2015-07-24, 17:47
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
1) Röståldern i Sverige är 18 år, inte 20.
2) Så här räknade jag: 9,5 / 1000 = 0,0095 x 7,2 miljoner röstberättigade = 68400 x 4 år = 273,600.

273,600 / 7 200 000 = 0,038 = 3,8%

Avrundat blir det väl 4% och inte 3,5%, jaja.

Jag hade fel jag också, men okej! Det är en del som dör varje år! Dock är genomsnittsåldern på de som blir förstagångsväljare 20, om man ska räkna helt rätt. Vissa är 22 när de får rösta ffg.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Missade du att jag skrev: Så länge som gammelpartierna agerar gemensamt som ett (1) invandringsaccelererande parti, så har SD knappast något tak.

När de övriga partierna utgör ett (1) invandringsaccelererande parti, så är det blott de väljare som anser att invandringen bör öka - vilket enl. Demoskop idag är 8% (!) - som betraktar en röst på SD som utesluten.

http://detgodasamhallet.com/2015/05/26/demoskop-undersokning-svenskarna-anser-att-invandringen-ar-for-stor/

Beror på! Kan mycket väl vara så att migrationsfrågan minskar i betydelse fram till nästa val. Då är det färre som är benägna att rösta på SD då.
2015-07-24, 17:50
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Eftersom Sverige inte har en författning eller grundlag eller konstitution så kan "regeringen" göra vad fan de vill.

Vad menar du? Sveriges konstitution/författning består av fyra grundlagar samt en förordning som nästan är likställd med de fyra grundlagarna. Regeringen kan absolut inte göra vad de vill om en riksdagsmajoritet vill annorlunda även under en mandatperiod. En riksdagsmajoritet kan t.ex. utfärda en misstroendeförklaring mot sittande regering som då måste avgå och utlysa nyval/extraval, alt. låta talmannen se om han kan hitta en annan regeringsbildare.
2015-07-24, 17:51
Medlem
Citat:
Beror på! Kan mycket väl vara så att migrationsfrågan minskar i betydelse fram till nästa val. Då är det färre som är benägna att rösta på SD då.
Du kan få en kruka i huvudet när du är ute och går i morgon också. Det är dock inte speciellt sannolikt.
2015-07-24, 17:53
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Jag hade fel jag också, men okej! Det är en del som dör varje år! Dock är genomsnittsåldern på de som blir förstagångsväljare 20, om man ska räkna helt rätt. Vissa är 22 när de får rösta ffg.

Tror du på det där själv? Det enda som överhuvudtaget har chans att minska fokus på migrationen är om den skulle minska väldigt kraftigt. Vilket för det första är osannolikt att det kommer göra.
2015-07-24, 17:55
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken

- ett SD som har bra siffror i opinionen (vilket de har) talar emot ett nyval
- en Allians som har bra siffror i opinionen (vilket de inte har) talar för ett nyval

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in