2015-07-24, 15:52
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Endast 1000 st tillfrågade i senaste undersökningen så man ska ta det med en stor nypa salt. Iofs skrämmande att SD närmar sig 20%. Långt till val men skulle inte förvåna mig om man får mellan 15 o 20% i nästa val. Dock kommer inget parti att ta i SD ens med en tång. Så deras inflytande kommer fortsätta vara noll.
1) Mätningen är tillräckligt stor för att ge en god approximation. Webpaneler har vissa svagheter, men också specifika styrkor. Till deras specifika styrka hör just att skatta ett parti som SD. Där är man tämligen överlägsna de traditionella instituten.

2) Även om ett parti inte bildar regering har man inflytande. Ibland (ofta) tom mer, då övriga partier tvingas anpassa sig efter partiet. Så har mp tvingat fram andra partiers miljötänkande, och lilla fi skrämt in feminism i de flesta partier.

Att regera kostar på, se hur mp nu ligger och balanserar runt 4% efter sin regeringstid (mp är överskattat med ca 50% i många ou:s).

DF ville inte ens bilda regering då man ansåg sig påverka bättre utanför regeringen. Du kommer inte att behöva vänta länge på halvdana kopior av vissa av SD s krav från M, Kd, S och Fp.
2015-07-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Instämmer, innerst inne vet de nog och de gråter säkert blod på nätterna, men förr eller senare så måste ju nog vara nog även för dessa individer. Är dock helt hundra på att hela partiledningarna måste bytas ut för att få någon trovärdighet hos folket, och inte nog med det, de måste visa att de menar allvar på riktigt. Innan detta sker kommer SD bara fortsätta öka dag efter dag...
Vi kommer kanske snart få nöjet att läsa ett antal artiklar/självbiografier där man beskriver sitt uppvaknande -"det snurrade, allt blev ett töcken - plötsligt insåg jag hur fel jag hade haft, hur mitt, som jag trodde, goda beteende och mina goda intentioner, hade utvecklats till vad som i praktiken blev till ondska - jag var en kugge i en samhällsförstörande åsiktskorruption. Från den stunden började mitt nya och friare liv. ... Det var en befrielse att på valdagen stolt få lägga ner SDs valsedel i valkuvertet, det kändes som om jag då på riktigt hade lämnat mitt gamla jag bakom mig. Jag gick med lätta steg hemåt, befriad en tung börda som i år hade legat tung över min lekamen och sinne." Signerat av Mega Ruelse, politiker/journalist /opinionsbildare/statstjänsteman
2015-07-24, 15:59
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relesvansen
Måste göra dig besviken här. Som moderat är det uteslutet att stödja ett parti som är så tydliga vill minska invandringen av människor som flyr för sina liv.

Att hålla på att proklamera om att landet måste minska invandringen kan man få göra, men det är inget som M kommer ge grönt ljus till, tvärtom. Inbitna invandringsmotståndare ska hålla sig på långt avstånd till Alliansen.
Måste göra dig besviken och meddela att du inte talar för en majoritet av era väljare. Dessutom är Ms migrationspolitik det senaste decenniet en ordentlig avvikare från deras traditionella hållning i frågan, och resultat av en enda partiledares verk. Knappast partiets normaltillstånd, och en återgång till deras konventionella politik är att vänta. Annars väntar istället Bo Lundgren-siffror.
2015-07-24, 16:01
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Ja, det är därför de ökar. Självklart. Men samtidigt spelar invandringen i en kommun liten roll hur många som röstar på SD. http://www.etc.se/val-2014/okad-invandring-far-inte-fler-att-rosta-pa-sd
Det som är dåligt är kombon: hög arbetslöshet och hög invandring. Och en oerhört dålig borgerlig opposition.

Sade aldrig det. DF gick tillbaka 2011 och stod relativt stilla valen 2005 och 2007. Däremot gick de fram krafitgt det här valet. FRP gick tillbaka 2005-13 och var största högerparti i flera val, men gick kraftigt bakåt när de skulle sätta sig i regering. Finns inget som säger, som vissa i tråden säger att SD hela tiden ökar. De minskar också ibland. Tror att det finns många sätt att minska deras opinionsstöd. Och den minskade uppenbarligen sista veckorna innan förra valet, Dulnyaffären och Jimmie Åkessons spelmissbruk påverkade garanterat valutgången.

Det är erkännt att befolkningssammansättningen ändras över tid. Mellan ett val dör ungefär 7-8 % av de som röstade förra valet. Det tillkommer förstagångsväljare dels genom en migration på ungefär 1 % av Sveriges befolkning per år och att unga svenskar får tillgång till att rösta. Jag är inte rasist, är du?
Är du desperat?

Ungmoderat tror jag minsann. Mycke nöje...

Medans du vrider dig på kroken så kika på tabellerna på
status.st

de sammanställer alla opinionsinstitut och ger en bild av den osäkerhet som en opinionsundersökning kan ge. Den ger också en tydlig bild av trenderna...

Så så, marsch iväg och kolla nu. Kom och debakla sedan.
2015-07-24, 16:03
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Inte för att dryga mig nu, men för oss som har varit invandringskritiker sedan tidigt 90-tal så är detta inget nytt. Redan i valrörelsen 2002 så användes ett antal av dessa citat som kritik mot bland annat Mona Sahlin. Jag förstår att detta kan framstå som något nytt för de invandringskritiker som har tillkommit sedan 2010 (det vill säga runt 75 procent av dem), men för oss som har varit med ett tag så är det inget nytt.

Jag tror att skillnaden nu mot förr istället är att invandringskritiker idag har en helt annan förmåga att förmedla dessa citat. Den alternativa median har vuxit sig extremt mycket starkare sedan 2010, men den största förändringen är att kontaktytan mellan invandringskritiker och potentiella invandringskritiker har ökat mycket kraftigt i och med SD:s framgångar. I ett genomsnittligt fikarum så finns det idag ett antal sverigedemokrater, och även om alla inte vågar vara öppna med sina åsikter så innebär det att det finns många många fler som kan föra fram budskapet.

En annan mycket stor skillnad nu mot förr är att konsekvenserna av invandringen är så extremt mycket tydligare idag. För 15 år sedan så förfasade vi invandringskritiker oss över hur läget var i Malmö, men idag så förfasar vi oss istället över hur läget är i Sverige som helhet. Jag tror att detta är den största anledningen till att SD har ökat så kraftigt på senare år.

Jag skriver under helt på din analys. När mångkulturen breder ut sig så ökar motståndet mot densamma. Kombinera detta med retorisk svenskfientlighet från topp-politiker så har du där en dödlig cocktail.

Du har rätt om hur viktig alternativ-media är och har varit. De kallas ju hatsajter av en anledning. Visste inte ens vilka Sverigedemokraterna var 2007/2008 men röstade på dem 2010. Kom från Moderaterna för övrigt.
Senast redigerad av RadioDDR1 2015-07-24 kl. 16:34.
2015-07-24, 16:04
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dansk Folkeparti har bara gått tillbaka i ett enda val, det var 2011 när man gick tillbaka från 13,8% till 12,3%.

Det fanns säkert någon halvidiot som trodde att taket hade uppnåtts 2011, men detta krossades rätt effektivt i valet 2015 med 21,1%.

https://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_Folkeparti

Ja, det var slarvigt uttryckt av mig. Men märk väl: de har backat.

Mycket av DF:s framgangar senaste valet kan förklaras med att Venstre haft partiledarfiffel och Konservative har havererat.
2015-07-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ja, det var slarvigt uttryckt av mig. Men märk väl: de har backat.
Neej, de gjorde ju inte det, de gick framåt i det senaste valet.
2015-07-24, 16:05
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vi kommer kanske snart få nöjet att läsa ett antal artiklar/självbiografier där man beskriver sitt uppvaknande -"det snurrade, allt blev ett töcken - plötsligt insåg jag hur fel jag hade haft, hur mitt, som jag trodde, goda beteende och mina goda intentioner, hade utvecklats till vad som i praktiken blev till ondska - jag var en kugge i en samhällsförstörande åsiktskorruption. Från den stunden började mitt nya och friare liv. ... Det var en befrielse att på valdagen stolt få lägga ner SDs valsedel i valkuvertet, det kändes som om jag då på riktigt hade lämnat mitt gamla jag bakom mig. Jag gick med lätta steg hemåt, befriad en tung börda som i år hade legat tung över min lekamen och sinne." Signerat av Mega Ruelse, politiker/journalist /opinionsbildare/statstjänsteman

Haha, underbart formulerat

Har vi fler undersökningar att se fram emot nu i juli, eller har de övriga tagit semester?
2015-07-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Idén är snarare att "förbjuda" SD.

Redan ett drygt halvår senare har SD blivit för stort och kommer med stor sannolikhet bli största parti i nästa val. Skall de andra partierna då fortsätta att "förbjuda" Sveriges största parti? Eller samarbeta vilket då rimligtvis borde handla om ministerposter, om inte statsminister.

Detta förutsåg många direkt i december, men uppenbarligen är de som styr landet såpass försoffade att de inte ens behärskar politik.

Det är ett understatement - det är idioter. Frågan är varför de är idioter?

Vill Sveriges sk styrande elit verkligen byta ut hela folket - så att det blir ett nordiskt Libanon - svaret på den frågan måste vara : JA.

Sveriges styrande politiska elit (Staten) - har medvetet fört den här politiken i minst 47 år. Och säkert sedan 1945.

Man måste kunna (och förstå) ordet "kulturmarxism" för att förstå vad som händer. I mean it. Man får en aha-upplevelse!

Det mest spännande med SDs resultat är att msm (förutom Svd) överhuvudtaget inte rapporterar om det - vi som har varit med förstår att det beror på att msm är kulturmarxister, kan det vara så att svenska folket börjar fatta att nuvarande ledande politiker helst vill se oss döda
2015-07-24, 16:17
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Det är erkännt att befolkningssammansättningen ändras över tid. Mellan ett val dör ungefär 7-8 % av de som röstade förra valet. Det tillkommer förstagångsväljare dels genom en migration på ungefär 1 % av Sveriges befolkning per år och att unga svenskar får tillgång till att rösta. Jag är inte rasist, är du?

3,5% (266,000) av alla röstberättigade svenskar dör per varje fyraårsperiod.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Sweden
Senast redigerad av RadioDDR1 2015-07-24 kl. 16:25.
2015-07-24, 16:39
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Endast 1000 st tillfrågade i senaste undersökningen så man ska ta det med en stor nypa salt. Iofs skrämmande att SD närmar sig 20%. Långt till val men skulle inte förvåna mig om man får mellan 15 o 20% i nästa val. Dock kommer inget parti att ta i SD ens med en tång. Så deras inflytande kommer fortsätta vara noll.

Titta på status.st, ta fram en linjal och fortsätt linjen från 2012-2015 fram till nästa val. Det blir mer än 20% och ingenting tyder på att trenden skulle brytas, snarare accelererar den.
2015-07-24, 16:44
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Titta på status.st, ta fram en linjal och fortsätt linjen från 2012-2015 fram till nästa val. Det blir mer än 20% och ingenting tyder på att trenden skulle brytas, snarare accelererar den.
Det är svårt att illustrera en exponentiell tillväxt med en rak linje

Jag låter gärna sverigefiender tro att 1000 intervjuer är för lite för att ge ett statistiskt underlag. Det är alltid lika roligt när de efter varje val på något mystiskt sätt försvinner i en vecka från Flashback för att sedan återkomma och säga att SD har nått sitt tak när de har hämtat sig från chocken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in